המרוץ לפיתוח חיסון כנגד נגיף הקורונה: עדכונים אחרונים

(29)
לדרג

זמן קצר לאחר פרוץ מגפת הקורונה, ארגון הבריאות העולמי יצא בהכרזה כי פיתוח חיסון יעיל כנגד הנגיף ידרוש לפחות 18 חודשים. עם זאת, היקף המגפה הוביל למרוץ חסר תקדים לפיתוח חיסון כנגד הנגיף, כאשר בחודשים הראשונים למגפה הוקמו מאות פרויקטים ברחבי העולם למציאת חיסון. המרוץ הנ"ל ממשיך לצבור תאוצה גם היום, כאשר על-פי ארגון הבריאות העולמי ישנם 26 חיסונים המועמדים להתקדם לשלבי הערכה קלינית.

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

למרות שפיתוח חיסונים הינו הליך האורך לרוב 10-15 שנים, ממשלות רבות וחברות תרופות מובילות משקיעות מאמצים ומשאבים רבים במציאת חיסון, כאמצעי להתגבר על המגפה הנוכחית, עוד לפני תום השנה האזרחית.

מבין 26 החיסונים המועמדים להערכה במחקרים בבני אדם, רק קומץ קטן החל בשלב השלישי של הבדיקות – השלב האחרון טרם החלטה על אישור שימוש בחיסון אשר נועד לבחון אם החיסון אכן מפחית את הסיכון לזיהום. חברת Moderna האמריקאית היא הראשונה שהחלה בשלב האחרון של הניסויים להערכת יעילות החיסון. חיסונים נוספים בשלבים מתקדמים פותחו ע"י חברת  Astra-Zeneca העובדת בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד מבריטניה, ענקית התרופות Pfizer, וכן חברת Sinovac הסינית, הזוכה לתמיכת הממשלה הסינית.

חיסון קורונה. ככל הנראה המוצר המבוקש ביותר כיום בעולם כולו. צילום: שאטרסטוק 

אוניברסיטת אוקספורד ו-AstraZeneca

אוניברסיטת אוקספורד שיתפה פעולה עם חברת AstraZeneca ליצירת חיסון המבוסס על שינויים גנטיים שנערכו בנגיף אחר, כאשר המטרה הייתה להחליש את החיסון כך שלא יגרום מחלה בבני אדם וכן יבטא את החלבון המשמש את נגיף הקורונה לחדור לתוך התא בבני אדם. באופן זה, החיסון מסייע למערכת החיסון ללמוד לזהות את נגיף הקורונה.

מחקר להערכת החיסון כלל למעלה מ-1,000 מתנדבים בגילאי 18-55 שנים ומצא כי החיסון הוביל להתפתחות תגובה של תאי מערכת החיסון בתוך 14 ימים ולתגובת נוגדנים לאחר 28 ימים. דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע כמה זמן תאים אלו נותרים בגוף וכן לא ברור אם החיסון עשוי למנוע הדבקה בנגיף הקורונה או להפחית את תסמיני הזיהום הנגיפי.

לקריאה נוספת: מה צריך לעשות והאם מערכת הבריאות הישראלית מוכנה לחורף הקרוב? 

Sinovac

החברה הסינית פיתחה חיסון מומת המבוסס על צורה לא-מדבקת של הנגיף, במטרה לעורר תגובה חיסונית. מהחברה נמסר כי חיסון CoronaVac הוביל לייצור נוגדנים מנטרלים בלמעלה מ-90% מאלו שנבדקו 14 ימים לאחר קבלת שתי זריקות, במרווח של שבועיים. לא דווח על אירועים חריגים בעקבות החיסון.

לפני מספר שבועות החלה החברה במחקרים בשלב 3 בברזיל ותגייס קרוב ל-9,000 אנשי צוות רפואי ברחבי המדינה. הוכחה כי החיסון מעורר תגובה חיסונים ומספק הגנה מפני הנגיף דורשת נתונים אודות כ-40,000 משתתפים, אשר יהיו במעקב לאורך מספר חודשים. לאור זאת, עלה חשש אם המחקרים יצליחו לאסוף כמות נתונים מספקת ואם אלו מהימנים בהתחשב בעובדה כי החיסון ניתן לאנשי צוות רפואי המקפידים על שימוש בציוד מיגון אישי, אשר יתכן ואינם מצויים בסיכון לחשיפה לנגיף כמו אחרים באוכלוסיה.

Moderna

החברה האמריקנית הינה אחת ממספר חברות המנסות לפתח חיסון המבוסס על רנ"א שליח (Messenger RNA), המבוסס על מתן החומר הגנטי לתאי אדם במטרה להוביל לכך שהתאים בגוף ייצרו את החלבון האופייני של נגיף הקורונה (Spike Protein) המשמש לחדירה לתוך התאים.  תאי מערכת החיסון מזהים חלבונים אלו ומייצרים נוגדנים ואמצעי הגנה אחרים העשויים להגן מפני הנגיף.

מעניין לציין, עד כה לא אושר חיסון כלשהו המבוסס על רנ"א שליח למניעת מחלה זיהומית. עם זאת, אלו התומכים בחיסון מדגישים כי יהיה קל יותר לייצר כמויות גדולות של החיסון, מאחר ונדרשות כמויות קטנות מאוד של הנגיף למטרה זו.

החיסון של חברת מודרנה הוביל לתגובה חיסונית בכל 45 המתנדבים הבריאים שלקחו חלק בשלב הראשון של המחקר. עם זאת, נדרשה זריקה שנייה של החיסון, ארבעה שבועות לאחר הזריקה הראשונה, על-מנת לזהות תגובה חיסונית משמעותית. לא תועדו אירועים חריגים בעקבות קבלת החיסון, אך למעלה ממחצית מהמשתתפים דיווחו על תופעות לוואי קלות או מתונות, דוגמת עייפות, כאבי ראש, צמרמורות, כאבי שרירים, או כאב באתר הזריקה.

החברה החלה לאחרונה במחקר בשלב 3, אשר יכלול כ-30,000 משתתפים מרחבי ארצות הברית במטרה לקבוע אם שתי מנות החיסון ימנעו הדבקה בנגיף הקורונה ו/או ימנעו מקרי תמותה עקב המחלה הזיהומית. תוצאות המחקר צפויות להתפרסם לפני סוף השנה הנוכחית.

Pfizer ו-BioNTech

ענקית התרופות פייזר וחברת הביוטק הגרמנית משתפות פעולה ליצירת חיסון המבוסס על רנ"א שליח ואותה טכנולוגיה המשמשת את חברת Moderna.

מנתונים אודות 24 מתנדבים בריאים עלה כי לאחר 28 ימים רמות הנוגדנים בדמם כנגד COVID-19 היו גבוהות מאלו שלרוב תועדו באלו שנדבקו בנגיף. שתי הזריקות ניתנו במרווח של שלושה שבועות, כאשר לאחר מתן הזריקה השניה הופיע חום ב-75% מהמשתתפים.

החברות השיקו לפני מספר שבועות מחקר בשלב 3, במטרה לגייס 30,000 משתתפים מרחבי ארצות הברית, ברזיל, ארגנטינה וגרמניה. ממשלת ארצות הברית הודיעה בחודש יולי כי הגיעה לסיכום בעלות של קרוב ל-2 מיליארד דולרים לרכישת 100 מיליון מנות של החיסון עד תום השנה, אך זאת רק אם המחקר יוכיח כי החיסון בטוח ויעיל. בנוסף, 120 מיליון מנות חיסון יישלחו ליפן במהלך שנת 2021.

על-פי ההערכות, המשאבים והמאמצים הרבים שהשקיעו חברות ברחבי העולם בפיתוח חיסון אפשרי כנגד נגיף הקורונה עשויים להביא להשקת חיסון יעיל בתוך 12-18 חודשים בלבד.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום