4 סיבות שכיחות לכאבי ברכיים ודרכי הטיפול המקובלות

(100)
לדרג

כאב באזור הברך יכול להוות מטרד אמיתי, הפוגע באיכות החיים ומפריע לתפקוד היומיומי. החדשות הטובות: איתור הבעיה ובחירה בטיפול מתאים יכולים לשפר מאוד את הכאב. שמרו כללי הריחוק ואל תדחו בדיקות וטיפולים. כל הפרטים על כאבי ברכיים בכתבה

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

אם הברכיים מציקות לכם לאחרונה – אתם כנראה לא לבד. כאבי ברכיים הם תלונה מאוד שכיחה שבגינה אנשים פונים לאורתופד. הכאב יכול להתבטא בהליכה, בעמידה, בקשי בעלייה וירידה במדרגות, בשעת מאמץ גופני ואפילו בעת ישיבה על כיסא או שכיבה על מיטה.

בתקופה האחרונה רבים חוששים לגשת לטיפול במרפאות השונות מחשש להידבקות בקורונה. האם דחיית קבלת טיפול יכולה להחמיר את מצב הברכיים?

לדברי ד"ר ירון ברין, מנהל השירות מפרקים במרכז הרפואי מאיר: "באופן כללי, בעיות ברכיים אינן מהוות סכנה בריאותית למטופל. אולם, הפגיעה באיכות החיים יכולה להיות גדולה כאשר הכאב והסבל משמעותיים. לכן, אני מציע לגשת לטיפול תוך שמירה על כללי הזהירות המתחייבים (היגיינה, שימוש במסכה ושמירה על מרחק). כדאי להביא בחשבון שהקורונה לא עומדת לחלוף בקרוב ומוטב ללמוד לחיות לצידה כל עוד היא כאן. בנוסף, מפרט ד"ר ברין את הסיבות השכיחות שגורמות לבעיה, וגם מונה את הפתרונות המוכרים:

לראשונה בישראל: החלפת מפרק ברך באמצעות רובוט>>

יש לכם שאלה? כל התשובות בפורום אורטופדיית ילדים>> 

הסיבה לכאב: שחיקה

סיבה זו שכיחה בקרב אנשים בגיל 50 ומעלה. שחיקה או "אוסטאוארתריטיס", היא מחלה של המפרק. במקרה כזה, התלונות העיקריות יהיו כאבים בנשיאת משקל הגוף על הרגל, קשי בעת עלייה וירידה במדרגות, קשי בעת התרוממות מהכיסא ומרחק הליכה אפשרי מוגבל.

מטופלים רבים הסובלים מאוסטאוארתריטיס של הברך, סובלים גם מהתסמונת המטבולית, ויש חוקרים שמשייכים אותה לחלק מהתסמונת. תסמונת זו מאגדת בתוכה מספר סוגי סיכון מוכרים: השמנה, סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני ועוד. אנשים שסובלים מבעיות אלה נוטים יותר לסבול גם מבעיות במפרקים נושאי משקל (ירך, ברך וקרסול).

כאבי ברכיים - אל תדחו טיפול. צילום: שאטרסטוק 

הפתרון:

במקרים שבהם בדיקה הכוללת לרוב צילום רנטגן אכן תעיד על שחיקה ועל שינויים בצורת מפרק הברך, בשלב ראשון לרוב יוצע טיפול שמרני שכולל בין היתר: הנחיות לירידה במשקל, פיזיותרפיה, הידרותרפיה,  הזרקות חומצה היאלרונית או  PRP (טיפול פלסמה עשירה בטסיות) למפרק הברך אם המצב חמור. כאשר טיפולים אלה אינם מספקים מענה ראוי לבעיה, ייתכן שיוצע למטופל ניתוח המכונה "החלפת מפרק הברך". בניתוח מוחלפים המשטחים המפרקיים ע"י תותבות. לרוב ניתוח מסוג זה מהווה פתרון טוב לבעיה, משפר את איכות החיים ומאפשר לחזור לתפקוד נורמלי.                                                                                      כאשר בעיה זו מלווה גם בתסמונת המטבולית, חשוב לטפל בגורם הסיכון, תוך הקפדה על פעילות גופנית בהתאם ליכולת ולמצב הרפואי וירידה הדרגתית במשקל לאחר התייעצות עם הרופא או התזונאי המטפל.

הסיבה לכאב: פציעות ספורט

פציעות ספורט יכולות להופיע על רקע חבלה הנגרמת בעת אימון, או כתוצאה ממאמץ גופני בלתי מותאם בגיל מבוגר: במקרה הראשון - אנשים שסבלו בעבר מפציעות ספורט כגון קרע רצועה צולבת או קרע מניסקוס, שממשיכים להתאמן באופן אינטנסיבי על ברך שעברה פציעת ספורט וסובלת מחוסר יציבות, עשויים להביא לשחיקה מוקדמת של הברך. במקרה שמדובר בפציעות ספורט בגיל המבוגר - אנשים שהחלו לעסוק בפעילות גופנית לראשונה בגיל המבוגר, פעמים רבות סובלים מכאב ברכיים על רקע מאמץ בלתי מותאם או חוסר התאמה לסוג הפעילות.

הפתרון:

לאחר שחווים פציעת ספורט, יש לבצע בדיקה וייעוץ אצל מומחה ברפואת ספורט שימליץ על טיפול וחזרה לפעילות בהתאם להחלמה, וזאת ע"מ למנוע התדרדרות בעתיד. במקרה שהפציעה מתרחשת בגיל מבוגר, הפתרון הוא לבצע אימון גופני בהדרכה מקצועית, תוך התקדמות הדרגתית בהתאם לסרגל מאמצים המותאם לגיל ולכושר גופני. בשני המקרים, חשוב לשלב פיזיותרפיה כחלק מתהליך השיקום ובניית המערכת התומכת במפרק.

במקביל לטיפול הפיזיותרפיה, ניתן להיעזר בתרופות נוגדות דלקת הניתנות רק עם מרשם רופא. ישנם סוגים שונים של נוגדי דלקת שכיחים הפועלים על אותו העקרון: "ברקסין", ארקוקסיה אתופן, וולטרן ועוד. חשוב לציין כי לתרופות אלה אמנם יתרונות רבים, אך לצד הפחתת הדלקת והכאב הן עשויות להיות כרוכות בחסרונות רבים, כגון: פגיעה במערכת העיכול, פגיעה בכליות, פגיעה לבבית, העלאת לחץ הדם בעיות נוספות. לכן, חשוב מאוד להשתמש בתרופות אלה לטווח קצר בלבד ורק לאחר התייעצות עם רופא.

הסיבה לכאב: מחלות ראומטיות

מחלות ראומטיות כגון:, גאוט, פסאודו-גאוט או דלקות פרקים, מערבות לעתים קרובות את מפרק הברך ויוצרות בו תהליך דלקתי המתבטא בנפיחות, חם מקומי, אודם וכמובן כאב.

הפתרון:

במקרים כאלה הפתרון לרוב כולל שימוש בתרופות ייעודיות למחלה הספציפית ממנה סובל המטופל. כמו כן, כיום קיימים טיפולים ביולוגיים חדשים המתאימים לטיפול בחלק מהמחלות האלה. הטיפול והמעקב ייעשו לרב ע"י רופא ראומטולוג.

הסיבה לכאב: זיהום בברך

זיהום בברך שלא עברה בעבר התערבות כירורגית או הזרקה תוך פרקית, נחשב למצב נדיר יחסית. זיהום יתבטא בד"כ בכאב עז בהנעת הברך, חום מקומי, אודם, נפיחות, והמטופל ירגיש חולה.

הפתרון:

בעת חשד לזיהום, הרופא יבצע ניקור של הברך ע"מ להפיק חומר מתוכה לצורך דגימה המיועדת לבדיקת מעבדה לזיהוי הגורם המזהם. בזיהום מוכח, הטיפול יהיה הוצאת הרקמה הנגועה ושטיפה של המפרק בארתרוסקופיה או ע"י פתיחת המפרק. לאחר מכן ישולב טיפול אנטיביוטי ארוך טווח בהתאם לחיידק שזוהה במעבדה.

לסיכום: כאב ברכיים עלול לנבוע מסיבות שונות כמו: שחיקת מפרק הברך (שנחשבת לשכיחה מכולן), פציעות ספורט, מחלות ראומטיות וזיהום בברך שנחשב נדיר בברך שלא עברה התערבות כירורגית בעבר. כאשר מדובר בכאב ממושך שאינו חולף, רצוי לפנות לאורתופד על מנת לבחון את סוג הבעיה ולהתאים את הטיפול המתאים.

*הכתבה אינה מהווה יעוץ רפואי, אלא מספקת מידע כללי אודות התופעה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת ZAP DOCTORS 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום