לראשונה בישראל: החלפת מפרק ברך באמצעות רובוט

(9)
לדרג

טכנולוגיה ניתוחית חדשה מאפשרת לבצע החלפת מפרק ברך על ידי מכשיר רובוטי משוכלל. יתרונות השיטה: דיוק מקסימלי, התאמה מרבית לגוף וקיצור זמן ההחלמה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

המרכז הרפואי הלל יפה החל לאחרונה לבצע ניתוחי החלפת מפרק ברך באמצעות מכשיר רובוטי. מדובר בטכנולוגיה חדשה ויעילה שפועלת ברחבי העולם משנת 2012 וכעת הגיעה לישראל.

"מדובר במערכת עזר רובוטית, המשלבת שימוש במכשיר רובוטי הנאחז בידי המנתח, תוך תהליך תכנון ניתוחי מותאם אישית למטופל. התוכנה מאפשרת להכווין ולהנחות את המנתח לגבי מיקום מדויק של המשתל, תוך מתן כלים המסייעים לו להכין את העצם להשתלת המשתל בצורה מדויקת ביותר", מציין ד"ר ירון ברקוביץ, מנהל מחלקה אורתופדית ב' במרכז הרפואי הלל יפה, שביצע את הניתוח הראשון.

לובה קושלין בת 73 מפתח תקוה, המטופלת הראשונה בשיטה החדשה, הגיעה לביצוע הניתוח לאחר 15 שנה של כאבים קשים בברכיים, אשר החמירו בשנה האחרונה. יום לאחר הניתוח כבר צעדה קושלין על הרגל. ניתוח נוסף כבר בוצע, גם הוא בהצלחה, וד"ר ברקוביץ מציין כי בית החולים יבצע מעתה את הניתוח כשגרה, במסגרת היותו בית חולים ציבורי ממשלתי, למטופלים הנדרשים לכך ומתאימים לניתוח.

מדי שנה מתבצעים אלפי ניתוחים להחלפת מפרק ברך, בעיקר במטופלים בגיל 60 ומעלה. כ-15% מבין המטופלים מביעים שביעות רצון נמוכה מתוצאת הניתוח. "לאחר שנים רבות בהן נאלצנו לנתח בשיטה ידנית ומכנית, טכנולוגיה זו תביא לשינוי משמעותי בצורת הניתוח שיתבצע כאמור, על ידי רובוט משוכלל ביותר, תחת בקרה של אורתופד, אשר עבר הכשרה מקצועית בתפעול ושימוש במכשיר. כמו כן טכנולוגיה זו תאפשר דיוק מקסימלי והתאמה מרבית למטופל וכתוצאה מכך תביא לשביעות רצון גבוהה יותר מצד המטופלים", מציין ד"ר ברקוביץ.

 

ד"ר ירון ברקוביץ במהלך הניתוח עם הטכנולוגיה החדשה. צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה

כיצד הטכנולוגיה עובדת?

"בשלב הראשון, הרובוט מייצר תמונה תלת ממדית של ברך המטופל. לאחר מכן, על בסיס התמונה, מתכנן את המיקום המדויק של המשתל, בהתאם לאנטומיה של המטופל. בשלב השלישי, אחרי שממקם את המשתל, בודק המכשיר את היציבות המתוכננת ואת טווח התנועה שתיווצרנה לאחר הניתוח. בשלב הרביעי, מכשיר החיתוך מאפשר את חיתוכי העצם בצורה מדויקת ביותר", מסביר ד"ר ברקוביץ.

 

מהן יתרונות השיטה?

לשיטה זו מספר יתרונות מובהקים:

  1. הרובוט יוצר תמונה תלת ממדית ולמעשה חוסך את צילומי ה-CT הנדרשים לפני הניתוח.
  2. הרובוט מאפשר את הנחת המשתלים בצורה מדויקת ביותר תוך התאמה מרבית לאנטומיה של המטופל.
  3. המכשיר אינו סוטה מהתכנית המתגבשת לפני הניתוח.
  4. טווחי תנועה טובים יותר והליך שיקום קצר יותר.
  5. פעולת החיתוך נפסקת ברגע שהמנתח סוטה מגבולות הגזרה שסומנו, כך שלמעשה, מונע מצב של הסרת רקמה גרמית שלא לצורך, דבר שלא קיים בשיטה הידנית.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום