מי לא מפחד מרופא שיניים?

(13)
לדרג
תוכן מקודם

כולנו רוצים להתגבר על הפחד מרופא השיניים, האם נוכל לעשות זאת באמצעות רופא השיניים עצמו? מדוע הפחד כל כך ממשי, על סינדרום החלוק הלבן כבר שמעתם? כל הדרכים לעבור דרך הפחד ועל הדרך גם טיפול שיניים בשלום

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

פחד מרופא השיניים הוא תופעה נפוצה, המשותפת לגברים ונשים בכל הגילאים. מלבד אי הנעימות ומגוון התופעות האחרות העשויות להתלוות אליה, עלולה החרדה מרופא השיניים לגרום לסובלים ממנה להימנע מהגעה לטיפול לאורך זמן. כתוצאה מכך, עשוי מצב הפה והשיניים והפה להידרדר למצבים שהפתרון עבורם עלול להחמיר ולהצריך טיפול מורכב, ממושך ויקר יותר ממה שתכננתם.

כעשרה אחוזים מהאוכלוסיה סובלים מתסמונת החלוק הלבן

תסמונת החלוק הלבן היא מצב חרדתי, בו לחץ הדם של האדם עולה כתוצאה מנוכחותו של איש רפואה לצידו, בין אם אח/ות או רופא/ה. ניכר כי האדם אשר סובל מהתסמונת, חווה בעבורו חוויה לא נעימה לצידו של איש רפואה כזה או אחר, וההתניה הקלאסית שמתעוררת בו כשהוא פוגש רופא, שמא נאמר רופא שיניים, עלולה להוביל למצב של מתח וחרדה.

מקור הפחד מרופא שיניים

אצל כל אדם שמפחד מביקור אצל רופא השיניים, הפחד נובע מגורם אחר. חלק מהאנשים יעידו כי הם מפחדים מזריקת ההרדמה, אחרים מרעש המכשירים או מהריח בחדר הטיפולים, ואחרים חוששים מאובדן השליטה על המתרחש בתוך הפה שלהם במהלך הטיפול.

את מקורם של פחדים אלו ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים:

פחד אובייקטיבי – פחד אובייקטיבי הוא תוצאה של טיפול טראומטי שעבר המטופל בעברו. מאז שהוא חווה ניסיון רע, מלווה אותו הפחד בכל מפגש מחודש עם רופא השיניים. בסקר שנערך בקרב מאות מטופלים נמצא כי פחד מסוג זה נפוץ מאוד בקרב מבוגרים, בעיקר ילידי שנות ה-60 עד שנות ה-80, תקופה בה הגישה שננקטה בטיפולי השיניים היתה אגרסיבית יותר, טיפולים רבים נעשו ללא הרדמה ולא היתה מודעות לחרדה שעשויה להתעורר בעקבות הטיפול. רבים מהילדים שעברו טיפולים טראומטיים בשנים אלו, גדלו להיות מבוגרים שחוששים מרופא השיניים עד היום.

היבט נוסף של פחד אובייקטיבי קיים בקרב אנשים אשר עברו מצבים טראומטיים שאינם קשורים כלל ברופא השיניים – מצבים של מלחמה, פיגוע, תאונת דרכים וכדומה, אשר הובילו למצב פוסט טראומטי שגורם להם לחשוש מכל מפגש עם רופא, מכל סוג שהוא.

פחד סובייקטיבי – פחד סובייקטיבי נוצר בעקבות מפגש עם חוויה טראומטית של מישהו אחר. מקרים רבים של פחד סובייקטיבי קיימים אצל ילדים, אשר שומעים את חבריהם לכיתה מספרים על טיפול כואב ומפחיד שעברו (גם אם במקרים רבים הם מגזימים ומנפחים את החוויה על מנת לקבל את הערכתם של חבריהם לכיתה). החוויה הטראומטית של החבר יוצרת פחד בליבם של הילדים הנחשפים לתיאור. באותו אופן, עשויים הורים שחוששים בעצמם מרופא השיניים, להקרין את הפחדים שלהם לילדיהם מבלי שיהיו מודעים לכך.

ביטויים שונים לפחד

ישנם מטופלים רבים שמבטלים ודוחים טיפולים על מנת להימנע מהביקור במרפאה. אחרים יסבלו מתגובות פיזיות שונות כמו חיוורון, חולשה, רעד וכדומה. ישנם מטופלים שיבקשו לקחת את השליטה לידיהם - ובכך גם להבין מה תפקידו של כל מכשיר ומה עושה הרופא בכל שלב, בעוד - אחרים לא ירצו לדעת שום דבר, וישנם גם מטופלים שלא יוכלו לעבור טיפול ללא קרוב משפחה או חבר שיחזיק את ידם, ואם יגיעו ללא מלווה יבקשו שהסייעת תחזיק להם את היד לכל אורך הטיפול.

כיצד ניתן להתגבר על הפחד מרופא השיניים?

השלב הראשון בהתמודדות עם הפחד מרופא השיניים הוא בחירת הרופא והמרפאה. על מנת שתוכלו להתגבר על הפחד המושרש בכם, חשוב שהצוות המטפל יהיה אמפתי וקשוב לתחושות שלכם, יידע להכיל אותן ויחזיק בניסיון ובידע הדרושים על מנת להתמודד איתן.

כיצד תדעו שאתם בוחרים ברופא ובמרפאה הנכונים? ראשית, שימו לב לקול של הרופא ושל שאר הצוות, כבר בשיחות הטלפוניות וגם בהגעה למרפאה. האם הקול שלהם נעים ומרגיע? האם הם סבלניים וקשובים ומתייחסים אליכם בעדינות? האם האווירה במרפאה היא חמה, משפחתית ומכילה?

אחד הדברים החשובים בהתמודדות עם פחד מרופא השיניים הוא זיהוי הגורם לפחד, ולכן ההקשבה של הצוות המטפל והקדשת הזמן לאבחנת מקור הפחד היא מפתח חשוב בתהליך. לאחר אבחון מקור הפחד, יידע הרופא גם להתאים את השפה בה הוא משתמש ולהימנע משימוש במילים שעשויות להלחיץ את המטופל. השלב הבא יהיה התאמה של האופן בו יתבצע הטיפול, כך שהמטופל יחוש רגוע ומוגן ככל האפשר במהלכו.

כאמור, ישנם מגוון גורמים לפחד מרופא השיניים, ולכן כל טיפול יתבצע בהתאם לפחדים הספציפיים שמפעילים את המטופל. אם הרעש של המכשירים הוא זה שמקשה עליו, ניתן יהיה להגיע לטיפול עם אוזניות ולשמוע מוזיקה נעימה או מרגיעה. אם יש צורך בכך, תתאפשר נוכחות של מלווה בטיפול, יינתנו הסברים מפורטים לפני כל פעולה וכדומה.

שימוש בגז צחוק גם הוא אחד האמצעים המקובלים להתמודדות עם פחד מרופא השיניים, כיוון שהוא עוזר למטופלים להתנתק מן הסיטואציה ומן הפחד שהם חשים; ובמקרים של חרדה רצינית יותר, ישנה אפשרות לעשות טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית או טשטוש עמוק, בנוכחות של רופא מרדים.

חשוב לציין שביצוע טיפולי שיניים תחת גז צחוק, הרדמה כללית או טשטוש יכול להיעשות רק על ידי רופאים שהוכשרו והוסמכו לכך. יש לשים לב לכך לקראת הטיפול ולא להסס לבדוק זאת מראש. בנוסף, מומלץ לוודא כי הסבלנות, העדינות וההכלה של המטופל טבועים בערכי הליבה של המרפאה וכי הצוות כולו עובר הדרכות מקצועיות שוטפות, המכשירות אותו לטיפול רגיש וקשוב במטופלים.

לסיכום: פחד מרופאי שיניים הוא תופעה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. הגורמים לפחדים מגוונים, ועשויים לנבוע מטראומה ממשית של המטופל או להתעורר בעקבות חשיפה לחוויות של מטופל אחר. על מנת להצליח להתגבר על הפחד, חשוב לבחור מרפאת שיניים שהצוות שלה מוכשר ומנוסה בהתמודדות עם מטופלים הסובלים מחרדה, ומוסמך להשתמש בכלים שונים כגון ביצוע טיפולים תחת גז צחוק, הרדמה כללית או טשטוש.

ד"ר אלטברגר הוא רופא שיניים, מנהל ובעלים של מרפאת השיניים "חיוך ראשון" בראשון לציון.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap משפטי.

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום