לנצח את המוגבלות – להימנע מקורונה

(0)
לדרג

לקראת יום המודעות העולמי לנגישות (Global Accessibility Awareness Day) הצפוי ב-21 במאי, 2020, חיבר ארגון זכויות האדם של האו"ם שורה של צעדים והנחיות נדרשות מכל מדינה ורשות, לטיפול ותמיכה באנשים עם מוגבלויות

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

מדינות רבות כפו על האזרחים בהם שורה של איסורים והגבלות כדי לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה, אלו מקשים על חלקים רבים באוכלוסיות העולם וקשים פי כמה לחלשים שחיים בקרבנו. בעקבות המצב עולות שאלות באשר לאמצעים הקיימים להגנה על אנשים הסובלים ממוגבלויות, בעיקר בעידן הנוכחי של מגיפה עולמית. יום המודעות העולמי לנגישות נועד לעודד דיון, מחשבה ולמידה אודות אמצעים טכנולוגיים נגישים לאנשים עם מוגבלויות.

הסגר וריחוק חברתי לא באים בחשבון

אין נתונים רבים אודות האמצעים בהם ניתן לנקוט בכדי לספק לאנשים עם מוגבלויות ייעוץ ותמיכה באשר לדרכים בהן הם יכולים להגן על עצמם במהלך המגפה הנוכחית על-רקע COVID-19, זאת למרות שחלק גדול מהם נכללים תחת הקטגוריה של אוכלוסיה בסיכון גבוה. מומחים לזכויות האדם באו"ם מסבירים כי אנשים רבים המתמודדים עם מוגבלויות חשים כי הם נזנחו במהלך המגפה הנוכחית, כאשר אמצעי בידוד, דוגמת ריחוק חברתי ובידוד-עצמי עשויים להיות בלתי-אפשריים עבור אלו הנשענים על תמיכת אחרים לאכילה, לבוש ורחצה. חשוב להבין כי חלק מהאנשים עם מוגבלויות נדרשים לעזרת אחרים בכדי לשרוד ועל המדינות לנקוט אמצעי הגנה נוספים במטרה להבטיח את רציפות התמיכה באופן בטוח בחולים אלו.

צילום: שאטרסטוק

ביטחון כלכלי הוא גם ביטחון בריאותי

מומחים מטעם האו"ם מדגישים כי חשוב לזהות תנאי מגורים סבירים בכדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות לצמצם את המגע עם אחרים ולהפחית את הסיכון להדבקה בזיהום הנגיפי. יש להתיר לאנשים עם מוגבלויות לעבוד מביתם או לקבל תשלום עבור ימי מחלה במטרה להבטיח את הכנסתם בתקופה זו. בני משפחה ומטפלים עשויים גם להידרש למגורים סבירים בכדי לספק תמיכה לחולים עם מוגבלויות לאורך תקופה זו. נקודה חשובה נוספת נוגעת לעזרה כלכלית בתקופה זו, במטרה להפחית את הסיכון כי חולים עם מוגבלויות ובני משפחתם יסבלו מקשיים כלכליים או מעוני. חלק גדול מהאנשים עם מוגבלויות תלויים בשירותים שהושהו במהלך תקופה זו וייתכן כי אין ביכולתם לרכוש מראש כמות מספקת של מוצרי מזון ותרופות, או לעמוד בהוצאות הנוספות הכרוכות בהזמנת משלוחי מוצרים לביתם.

מה עם השוהים במוסדות סגורים?

אוכלוסיות נוספות הדורשות מציאת פתרונות הולמים כוללות את החולים עם מוגבלויות השוהים במוסדות רפואיים, מרכזים פסיכיאטריים ובתי כלא, לאור הסיכון הגבוה להדבקה בנגיף הקורונה והעדר בקרה חיצונית. חשוב לצמצם ולהתאים ככל הניתן את ההגבלות הנקבעות, שכן הגבלת המגע של חולים עם מוגבלויות עם יקיריהם מותיר אותם חשופים וללא כל הגנה מכל צורה של התעללות או הזנחה במוסדות השונים.

דיווח – תיעוד ורתימת ארגוני מגזר שלישי לטובת פיקוח ובקרה

מומחים בנושא זכויות האדם מטעם האו"ם מדגישים כי יש להבטיח לאנשים החיים עם מוגבלויות כי ננקטים צעדים להבטיח שמירה על מצבם הבריאותי ולעודד מדינות לבסס פרוטוקולים סדורים בנושא, במטרה להבטיח כי במידה והמגפה תוביל למיעוט משאבים רפואיים, גישה מוגבלת לטיפול רפואי, כולל טיפול מציל-חיים, לא תהיה אפליה לרעה כנגד אלו הסובלים ממוגבלויות.

חשוב להקפיד על העברת מידע מגורמים רשמיים המנהלים את ההתמודדות עם הזיהום הנגיפי בצורה שתהיה זמינה לציבור הרחב, באופן זמין, נגיש וקל להבנה, כולל שימוש באמצעים טכנולוגיים מותאמים לאנשים עם מוגבלויות, הסברים מפורטים, הודעות טקסט ושפה פשוטה וקלה לקריאה. יש מקום לייעץ לארגונים המתמקדים בסיוע לאנשים עם מוגבלויות ולייעץ להם בכל שלבי התגובה למגפה הנוכחית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום