זוגיות בימי קורונה: לשמור על הבריאות ועל היחסים

(0)
לדרג

הבידוד החברתי שנוצר עקב מגפת הקורונה, הביא לשינוי במציאות היומיומית ובאופן טבעי משפיע גם על טיבם של קשרים זוגיים. מה עושים כדי לחלץ את הטוב ביותר מהתקופה הנוכחית ולשמור על זוגיות טובה? 8 כללים שכדאי לאמץ

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

הבידוד הביתי שנכפה עלינו עקב מגפת הקורונה אינו פשוט: אורח החיים שאליו הורגלנו השתנה מקצה לקצה. זוגות רבים שהיו רגילים להתראות רק בשעות הערב, מבלים במשך שעות על גבי ימים אחד עם השניה. זמן הבילוי המשותף שעד כה היה מצומצם הפך לנרחב, הפרטיות והמרחב האישי צומצמו וגם מצב הרוח אינו בשיאו: חוסר הידיעה, המצוקה הכלכלית שרבים נקלעו אליה ואי הבהירות לגבי העתיד – כל אלה משפיעים על רבים מאיתנו, וכפועל יוצא מכך, גם על חיי הזוגיות.

החדשות הטובות: בעזרת כמה צעדים, בהחלט אפשר לצלוח את התקופה הקרובה, לשמור על הזוגיות ואולי אף לאמץ מיומנויות שיעצימו את הקשר הזוגי גם בעתיד.

אז איך בדיוק עושים את זה? 8 טיפים שיכולים לעזור במשימה:

שמרו על מרחב אישי

כאמור, אחד הדברים שנפגעים באופן משמעותי בתקופת הבידוד, הוא הפרטיות של האינדיבידואל במערכת הזוגית.

במהלך השגרה, קיים איזון במידה כזו או אחרת, בין ה"לחוד" לבין ה"ביחד". מכורח הנסיבות, כעת נאלצים בני זוג לשהות יחד במרחב המשותף במשך ימים שלמים. התחושה הרגשית במצב כזה עלולה להיות תחושת מחנק.

לכן, חשוב מאוד לאפשר מרחב אישי לכל אחד מבני הזוג. מרחב אישי הוא דבר נכון ונחוץ בימי שגרה, ובפרט בעת סיטואציה מורכבת כפי שאנו חווים כעת.

תאמו בינכם זמן אישי, בו כל אחד עסוק בעינינו. שינה, קריאת ספר, צפייה בטלוויזיה או כל פעילות אחרת, ובלבד שהפעילות תאפר לכם את "זמן הלבד".

התמקדו ב"כאן ועכשיו"

אנחנו מצויים בעיצומה של היסטוריה עולמית (מורכבת) המתרחשת לנגד עינינו. זמן משבר הוא אינו זמן ל"סגירת חשבונות" או לניתוח "אירועים היסטוריים" לאורך הזוגיות שלכם. לפיכך, אם מפריעה לכם התנהגות מסוימת של בן/בת הזוג שלכם, העלו בפניו טענה נקודתית המתייחסת להתנהגות ספציפית. אל תנסו לנצל את ההזדמנות לצורך ניתוח אישיותי מעמיק. כך לדוגמה, אם בן הזוג לא הניח את הכלים בכיור, אפשר להעיר לו על כך: "מפריע לי שלא פינית את הכלים לכיור. אשמח אם תוכל להניח אותם שם להבא", במקום: "תפסיק להיות כזה מבולגן. אתה חסר התחשבות, תמיד היית כזה", או "אתה תמיד גורם לבלגן בכל פינה".

 

שמרו על כבוד הדדי

אחד הערכים החשובים ביותר בזוגיות הוא כבוד זה לזה – ערך חשוב בימי שגרה ובוודאי בעתות משבר. כעסים ומריבות הם דבר נורמלי ולגיטימי במערכת יחסים, אבל חשוב לזכור שגם ויכוח אפשר לנהל באופן מכובד. תנו לגיטימציה לבן הזוג להביע גם כעס כלפיכם. אפשרו מרחב וזמן לכך.

 

קבלו את השוני

לרוב, השוני בין בני הזוג הוא מה שהופך את הזוגיות למעניינת ומפרה, ובין היתר היא מה שמחבר ביניהם בתחילת דרכם הזוגית. אולם, שוני זה עלול להיות לרועץ במהלך החיים. בימים אלה, הישיבה המשותפת בבית יכולה רק לחדד את ההבדלים בין בני הזוג בכל תחומי החיים: ענייני הבית, כסף, ילדים, מיניות, ועד לדרכי התמודדות שונות של כל אחד מבני הזוג עם המצב הנוכחי והמורכב. מה שיכול לסייע לכך הוא קבלה של השונות של בן/בת הזוג, תוך גילויי רגישות זה לזו.

אל תזניחו את התחום המיני

בעוד שחל איסור על קירבה פיזית ומגע עם חברים ומכרים, אין כל איסור כזה בתוך המשפחה. באופן טבעי, מצבים של מתח וחרדה קיומית, עלולים לגרום לירידה בחשק המיני. יחד עם זאת, יש במגע ובקירבה משהו מאוד מנחם, בוודאי בימים אלה. מעבר לעובדה שיחסי מין טובים ומספקים יכולים לתרום לקשר, האקט המיני הוא סוג של "סם טבעי". בעת הפעילות הגופנית משתחררים בגוף אנדורפינים – חומרים טבעיים שהוכחו כמשפרי מצב רוח וכיעילים בהפחתת הקורטיזול – הורמון המופרש בעת לחץ וחרדה. תודו שזו דרך לא רעה להירגע.

 

צילום: שאטרסטוק

הפגינו חמלה

אם קשה לכם, אם רע לכם ואם אתם מרגישים שהעולם הגיע לקיצו – דעו שגם בן הזוג שלכם עשוי להתמודד עם רגשות דומים. חמלה היא מושג מרכזי בעולם הטיפול הזוגי בימים כתיקונם. גייסו אותה עכשיו, היא כל כך נחוצה עבור הקשר הזוגי שלכם. נסו להבין מהם הצרכים של בן/בת הזוג, מה יקל ומה ישפר את מצב רוחם. אל תתמקדו רק בעצמכם.

קחו פסק זמן מהילדים

כן, תתפלאו, אבל גם אם יש לכם ילדים זה לא אומר שאתם חייבים להעסיק אותם במשך 24 שעות ביממה. מצאו את "זמן הזוגיות" שלכם, שבו תוכלו לצפות ביחד בסרט, לדבר או לשתות ביחד כוס יין. אגב, אם לא עשיתם זאת עד כה, זו הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים שגם ההורים זקוקים לזמן איכות משלהם.

צילום: שאטרסטוק

תאמו את חלוקת המטלות בבית

סביר להניח שעד כה גיבשתם לעצמכם חלוקת מטלות שמקובלת על שניכם. מאחר שבתקופת משבר חלים שינויים רבים שמשפיעים על סדר היום הכללי, כדאי לארגן מחדש את הלו"ז ולעשות "תאום ציפיות" חדש. תוכלו לתאם שיחה רגועה שבה תחליטו כיצד ליצור חלוקת תפקידים המותאמת לאורח החיים בימים אלו, וחשוב שהיא תהיה מקובלת על שניכם. צעד מתוכנן כזה יסייע לכם למנוע מראש ויכוחים בעניין.

לסיכום: הבידוד החברתי שהביאה עמה מגפת הקורונה, עלול להשפיע על מערכת הזוגיות. כדאי להניח בצד את האג'נדות עליהן לא הסכמתם עד היום, ולהתרכז ב "כאן ועכשיו". מצאו זמן לעצמכם, אבל גם זמן משותף עם בן הזוג; שמרו על כבוד הדדי, קבלו את השוני, תאמו את חלוקת המטלות, קחו פסק זמן מהילדים ואל תזניחו את התחום המיני. מי יודע, אולי תקופה מאתגרת זו היא דווקא הזדמנות לשינוי חיובי בקשר הזוגי, לחיזוקו ולשמירה על גחלת שתמשך לעוד שנים רבות.

 

איריס אהרון, היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ומגשרת. יש לכם שאלה לאיריס?

שלחו אל: [email protected]

 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום