ימי קורונה: איך מייצרים לילדים בטחון בזמנים של חוסר ודאות?

(29)
לדרג

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו, השגרה של כולנו השתבשה ואת מקומה תפסה מציאות של חוסר ודאות. איך בתוך כל הקושי נוכל לסייע לילדים להרגיש בטוחים ולהעניק להם שגרה נעימה? 7 טיפים

מאת: לאה שטרן

כל בני האדם רוצים לחיות ברווחה רגשית, בה הכל ידוע ומוכר עבורם. ואמנם, השגרה וחיי היומיום מספקים לנו במרבית הזמן תחושה של מוכרות ושל ודאות. נגיף הקורונה שינה את המציאות המוכרת לכולנו ובעיקר העמיק את חוסר הוודאות שלנו. זוהי התמודדות קשה עבור כולנו.

הימים האחרונים רק ממחישים לנו עד כמה אין לנו שליטה על חיינו. למעשה, יש כאן התמודדות עם מציאות בלתי רצויה ולא מוכרת, והפעולה היחידה שאנו, כבני אדם וכהורים, יכולים לעשות היא להחליט כיצד אנו מגיבים למציאות החדשה הזאת – כי התגובה שלנו, בניגוד למה שקורה בסביבתנו, היא כן בשליטתנו!

ככל שנהיה מודעים לנושא ונבין את הצורך בתחושת השליטה, כך נוכל לבחור כיצד לנהל היום שלנו ולייצר לנו ולילדינו שגרה של מציאות מוכרת וודאית, עד כמה שניתן.

 חשוב לייצר סדר יום קבוע הכולל ארוחת משפחתיות, זמן למידה, משחק וכד'. צילום: שאטרטסוק

אז מה מומלץ לעשות כדי לנסוך בילדים תחושת בטחון ושליטה במצב?

הנה מספר המלצות שיכולות לסייע ביצירת שגרה בימים טרופים אלה:

  • סדר יום – זה נכון שמאתגר יותר לקבוע סדר יום מדוייק, אבל זה בהחלט אפשרי. נייצר עוגנים של שעות קימה והשכבה, של ארוחות משפחתיות, זמן למידה, משחק, מסכים, וגם לא פחות חשוב - נשאיר זמן פנוי לכל אחד מבני הבית לעצמו לטובת "איוורור".

  • מפגשים משפחתיים – נתייעץ עם הילדים ונחליט במשותף אילו משחקים או פעילויות נוכל לקיים בזמן המשותף. אפשר גם לתת לילדים להחליט. עצם ההחלטה מחזקת את תחושת השליטה.

  • פרוייקטים משפחתיים – במקום לטפס על הקירות, אפשר להחליט על פרוייקטים שנדחו בשגרת היומיום העמוסה. למשל: נוכל לעצב מחדש חדר, למיין את ארונות הבגדים, או סוף סוף להכין את אלבומי התמונות שרצינו כבר לסיים. תחושת העשייה נותנת הרגשה טובה של נחיצות ותרומה ומסייעת למצב רוח הכללי.

  • שמירה על ניקיון – הקפדה על שגרה של ניקיון וחיטוי ידיים, בהתאם להוראות, מייצרת גם היא תחושה של בטחון. במידה דומה, גם הצטיידות מראש של מזון ומצרכים, משרה רוגע ומייצרת וודאות להתמודדות מוצלחת, גם למקרה שתהיה הרעה בשגרת החיים המוכרת לנו עד היום.

  • צריכת מדיה – יש הורים שצפייה בחדשות באופן שוטף והתעדכנות במסלול של כל חולה קורונה מרגיעות אותם, ויש אחרים שמידע זה יעורר אצלם לחץ וחששות. מאחר וכל אחד מאיתנו שונה, חשוב שנצרוך את המידע בערוצי המדיה השונים, במינון המתאים לכל אחד מאיתנו. מינון שיאפשר הבנה של כל מה שקורה בחוץ, אך לא יאיים עלינו וישתק אותנו. בכל מקרה, יש לשים לב לצריכה במינון שלא ילחיץ את הילדים.

  • זאת רק תקופה - חשוב שנבין, וכמובן גם נשדר לילדינו את המצב. נתווך את המציאות בצורה המתאימה לגיל וליכולת ההבנה של כל ילד. יש להסביר כי מדובר על תקופה שתחלוף, גם אם אנו לא יודעים לעדכן במדוייק מתי היא תסתיים.

  • דוגמה אישית – הילדים מתבוננים על ההתנהגות ההורית שלנו ולומדים ממנה. ככל שנשדר רוגע ושלווה, ככל שנהיה אופטימיים ונינוחים, כך גם הילדים שלנו יתייחסו לתקופה זו בצורה דומה.

ככל שנהיה אופטימיים ונינוחים, כך גם הילדים שלנו יתייחסו לתקופה זו בצורה דומה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: לכל אחד מאיתנו דרושות פעולות אחרות על מנת להרגיש רווחה, המושגת מתחושת שליטה במציאות. גם בתקופה של מציאות משתנה, נוכל לייצר עבורנו שגרה יציבה עד כמה שניתן, שתסייע לנו ולילדינו לצלוח אותה בשלום.

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום