קורונה, פוריות והריון: מה יילד יום?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

האם נגיף הקורונה המסתורי מהווה סיכון מיוחד לאשה בטיפולי פוריות או לאשה בהריון ולעובר? האם אישה מיניקה עלולה להדביק את התינוק? פרופ' שלמה משיח משיב לכל השאלות

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2312082 (מספר מקשר)

בימים האחרונים הוצפתי בשאלות הנוגעות לסיכוני וירוס הקורונה למטופלות פוריות ובפרט למטופלות במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית. רבות חוששות מסיכונים בהריון המוקדם, מהסיכון להעברת הווירוס לעובר ברחם, מהסיכון למומים מולדים והסיכונים להעברת הווירוס בהנקה. השאלות עלו הן מנשים המטופלות אצלי בטיפולי פוריות והן בפורום הפוריות שאני מנהל באתר דוקטורס.

אקדים ואציין: מאחר שאינני מומחה למחלות זיהומיות, קראתי את הספרות הרפואית בנושא ובפרט את המידע שפורסם על ידי המרכז האמריקאי לבקרה ומעקב אחרי מחלות (CDC) והאיגוד האמריקאי לפוריות (ASRM) שפורסמו השבוע (13.3.20).

שטיפות ידיים תכופות. צילום: שאטרסטוק

האם כיום כבר יש מידע בנוגע להשפעות הקורונה על נשים בהריון ועל העובר?

בנקודת הזמן הנוכחית, אין עדיין אינפורמציה סטטיסטית ופרסומים מדעיים מבוקרים, באשר להשפעת הווירוס COVID-19 (המכונה בפי כולם: "קורונה") על הרבייה וההריון. בפרט, אין מענה סטטיסטי לשאלה האם נשים בהריון מצויות בקבוצת סיכון יתר לסיבוכים ולמחלה קשה ומסוכנת יותר בהדבקה בווירוס הקורונה (COVID-19).

האם ניתן ללמוד על הסיכון במהלך הריון, באמצעות מידע שקיים בעולם הרפואה בנוגע למחלות אחרות?

אכן, יש מידע רפואי שנצבר בהדבקה של וירוסים אחרים (למשל: סארס או שפעת). המידע מצביע על כך שמאחר שנשים בהריון נתונות במצב פיזיולוגי וחיסוני מיוחד, הן אכן בסיכון גבוה יותר לסיבוכים ולתחלואה, לעומת אוכלוסיית הבוגרים הבריאה.

מהם הסיכונים הרפואיים שיש לקחת בחשבון?

ניתן להניח שנשים בהריון מצויות בסכנת יתר למהלך הריון בלתי תקין: הפלות עצמוניות ולידות שקטות. חום גבוה (מעל 38.5) בשליש הראשון עלול להעלות את שיעור המומים המולדים.

ניתן גם להקיש מהניסיון שנצבר במחלות עם וירוסים אחרים, בפרט וירוסים שגורמים לסיבוכים במערכת הנשימה, כי קיימת סכנת יתר ללידות מוקדמות ולמשקל יילודים נמוך (בפרט אם המחלה מסתבכת בדלקת ריאות וכו').

האם הווירוס עובר בחלב אם?

מבדיקות שנערכו בחלב אם של נשים שחלו בווירוס קורונה, לא נמצא הווירוס בחלב. עם זאת, יש לזכור שהווירוס עלול לעבור מהאם לעובר בגלל המגע הקרוב בעת ההנקה ובכלל. יש לציין שלא מדובר בבדיקות רבות של חלב אם.

האם יש סיכון להעברה של הווירוס לעובר ברחם?

מדובר בשאלה מרכזית המטרידה נשים רבות בהריון. מאחר שהאינפורמציה המדעית מאוד מוגבלת בעניין, אין עדיין נתונים ברורים. עם זאת, במספר מקרים נבדק ונמצא שהווירוס לא עבר לעובר. כמו כן, הווירוס אינו נמצא במי השפיר של נשים חולות.

מה מומלץ לנשים בהריון לעשות כאמצעי זהירות?

נשים בהריון צריכות לעשות מאמץ יתר יחסית לשאר האוכלוסייה, כדי לא להידבק במחלה, לרבות שטיפות ידיים תכופות, הימנעות מקרבה לבני אדם, בפרט מי שחשודים במגע עם חולים, לשקול שימוש במסכה מתאימה (N95 - סטנדרט מסכה גבוה) בעת יציאה מהבית. מומלץ להימנע מאירועים עם מספר משתתפים רב (יותר מ-5; זאת, בשעה שההנחיה לכלל האוכלוסייה היא לא יותר מ-10 אנשים) ואף לשקול בידוד מלא.

האם נשים בטיפולי פוריות ובהפריה חוץ גופית מצויות בסיכון יתר?

על פי הספרות הרפואית ומניסיוני, אין סכנת יתר לסיבוכים בקרב נשים הנמצאות בטיפולי פוריות, לרבות טיפולים הורמונליים.

בנוגע להפריה חוץ גופית, יש לדון בשלבים השונים של הטיפול. כאמור, אין סכנת יתר לסיבוכים בשלב הטיפול ההורמונלי המכין. בהמשך, יש לברר בקפדנות את מצב המטופלות המגיעות לשאיבת הביציות, מאחר שהשאיבה נעשית לרוב בהרדמה כללית, העלולה לגרום לסיבוכים במקרים של דלקות ויראליות בדרכי הנשימה.

באופן עקרוני, אינני רואה חשש למעבר הווירוס לביציות, אבל יש לשקול אם ראוי להחזיר את העוברים לרחם ולחשוף את האשה לסכנות האמורות לעיל. הדבר נכון בעיקר בנוגע לנשים המגלות סימפטומים של מחלה, כגון חום גבוה, שיעול וקשיי נשימה.

מומלץ לנשים בהריון לעשות מאמץ יתר למנוע הדבקה בווירוס. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: הייתי מציע לנשים שאינן מצויות עתה בטיפול, לשקול לדחות את תחילת הטיפול בחודש-חודשיים, עד שיתבררו נתונים נוספים בנוגע לקורונה. נשים שנמצאות באמצע הטיפול יכולות לשאוב ביציות ולהפרותן, אבל בקרב נשים המגלות תסמינים (אפילו קלים!) של מחלה בדרכי הנשימה - יש לשקול הקפאת העוברים והחזרתם במועד מאוחר יותר.

מומלץ לנשים בהריון לעשות מאמץ יתר למנוע הדבקה בווירוס (COVID-19) לרבות שטיפת ידיים, הימנעות מקהל גדול ואולי אף להיכנס לבידוד.

יש מקום גם לנימה אופטימית: מאחר שנשים בהריון או בטיפולי פוריות הן נשים בריאות, ומאחר שבקרב האוכלוסייה הבריאה, המחלה ברוב מכריע של המקרים קלה ולעיתים אף נעדרת סימפטומים, יש להניח שהרוב המכריע של הנשים בהריון או בטיפולי פריון, יעברו את המחלה ללא סיבוכים משמעותיים.

פרופ' שלמה משיח, מומחה לפוריות ולבריאות האשה.

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום