חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח לאומי

(24)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם קשיים נפשיים? סובלים מבעיה פיזית המשפיעה על מצבכם הנפשי? ייתכן שאתם זכאים לאחוזי נכות ולקצבה מביטוח לאומי. כדי לממש את זכותכם, עליכם להגיש חוות דעת פסיכיאטרית

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2313375 (מספר מקשר)

חוות דעת פסיכיאטרית עבור ביטוח לאומי נדרשת בדרך כלל על ידי עורכי דין כאשר מוגשת לביטוח הלאומי בקשה לקצבת נכות - לא רק עבור נכות כללית עקב מחלה נפשית, אלא גם עבור נכות כללית עקב מחלה פיזית, נכות עקב תאונת עבודה, נכות עקב תאונת דרכים וכו'.

הפסיכיאטר נפגש עם המבקש לצורך ביצוע ההערכה הפסיכיאטרית ולאחר מכן כותב ומגיש את חוות דעתו המקצועית. צילום: שאטרסטוק

מהי חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח לאומי?

חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח לאומי היא חוות דעת מקצועית הניתנת על ידי פסיכיאטר, שמעריך את מידת ההשפעה (אחוז הנכות) של המצב הנפשי על יכולת התפקוד היומיומי ועל יכולת ההשתכרות של האדם. זאת, כדי שהוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי תוכל לחשב את אחוזי הנכות (וקצבת הנכות הנגזרת מאחוזי הנכות), תוך הסתכלות מקיפה על מצבו של המבקש, באופן התואם את רמת הפגיעה שנגרמה לו בכושר ההשתכרות.

בעניין זה, חשוב לציין כי חוות הדעת נערכת בהתאם לקריטריונים המפורטים בתקנות הביטוח הלאומי: סוג הבעיה; עוצמתה, תדירותה ומשך ההפרעה; התפקוד הנפשי והחברתי; וכושר העבודה. כך, למשל: לאדם הסובל מסכיזופרניה ייקבעו רק 10% אחוזי נכות כאשר המחלה נמצאת ברמיסיה, אך קיים צורך בטיפול תרופתי ויש הגבלה קלה של כושר העבודה. לעומת זאת, אם המחלה פעילה ויש הגבלה קשה בכושר העבודה ובתפקוד הנפשי והחברתי, או אם קיים צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ממושך, ייקבעו 70% נכות.

מדוע יש צורך בחוות דעת פסיכיאטרית גם במקרה של בעיה פיזית?

אחוזי הנכות שקובעת הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי משקללים כאמור את כל המחלות/בעיות - פיזיות ו/או נפשיות - שפוגעות בתפקוד; וכתוצאה מכך, פוגעות בכושר ההשתכרות. מכיוון שהיום יש מודעות גבוהה מאוד להשפעות הנפשיות העשויות להיות עקב בעיות פיזיות שונות (מחלה, תאונת עבודה, תאונת דרכים וכו'), ייתכן כי ההשפעה הזו תשתקף גם בפרמטרים המשוקללים בקביעת אחוזי הנכות.

כך, למשל: ייתכן שאשה שחלתה בסרטן השד והפסיקה לעבוד בשל המחלה והטיפולים, תמשיך לסבול מההשפעות הנפשיות-פסיכולוגיות של המחלה גם לאחר שתחלים מהמחלה: החל מחרדות, ועד דיכאון משני למחלה. הקשיים הנפשיים יפגעו ביכולתה לנהל אורח חיים שגרתי וביכולתה לתפקד באופן מקסימלי בעבודה. כתוצאה מכך, ייפגע גם כושר ההשתכרות שלה, כך שברור מדוע חשוב לכלול זאת בפני הוועדה הרפואית, הקובעת את אחוזי הנכות.

ההשפעות הנפשיות ה"משניות" עשויות להתבטא לא רק לאחר מחלה, אלא גם לאחר תאונת דרכים או תאונת עבודה. כך, בין היתר: לא פעם, תאונות גורמות להפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) הפוגעת משמעותית באורח חייו של האדם.

דוגמאות נוספות: מצב ביטחוני או סיבות אישיות אחרות המובילות להפרעות נפשיות שונות, כגון: הפרעות של חרדה בעתית (פוביה); הפרעות חרדה אחרות; הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD - הפרעה אובססיבית קומפולסיבית); תגובה לדחק חריג; הפרעת דחק בתר-חבלתית (פוסט טראומטית; ובלעז: PTSD); הפרעות הסתגלות לסוגיהן; הפרעות דיסוציאטיביות (קונברסיביות); הפרעות סומטופורמיות; הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה, הפרעות אכילה לא מסווגות ועוד.

מהם הקריטריונים שנבדקים עבור חוות הדעת?

חוות דעת פסיכיאטרית המיועדת לביטוח הלאומי מתייחסת לקריטריונים הקבועים בסעיף 34 לתוספת בתקנות הביטוח הלאומי, שבו מפורטות המחלות ו/או ההפרעות הנפשיות שבגינן ניתן לקבל אחוזי נכות (גובה אחוזי הנכות משתנה בהתאם לסוג הבעיה) וכן הפרמטרים הנוספים שמשפיעים על הקביעה:

  • עוצמה, תדירות ומשך ההפרעה;

  • מספר ההתקפים בשנתיים האחרונות;

  • מספר אשפוזים, משכם וסיבתם בשנתיים האחרונות;

  • אורך תקופת הרמיסיה;

  • היענות ותגובה לטיפול תרופתי/אחר;

  • התפקוד הנפשי והחברתי;

  • כושר העבודה.

חוות דעת פסיכיאטרית מעריכה את ההשפעה של המצב הנפשי על יכולת התפקוד היומיומי ועל יכולת ההשתכרות. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתנהל התהליך למתן חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח לאומי?

הבקשה לקבלת חוות דעת פסיכיאטרית עבור הביטוח הלאומי מגיעה ברוב המקרים מטעם עורכי הדין שמייצגים נפגעים מול הביטוח הלאומי. לשם כך, מקבל הפסיכיאטר את פרטי המקרה ואת ההיסטוריה הרפואית, נפגש עם המבקש לצורך ביצוע ההערכה הפסיכיאטרית ולאחר מכן כותב ומגיש את חוות דעתו המקצועית.

פרט לאנמנזה (ההיסטוריה הרפואית) של המטופל, בוחן הפסיכיאטר גם את אופן התנהגותו ומצבו הנפשי של המבקש. כך, למשל: האם הופעתו החיצונית מסודרת או מרושלת; האם הגיע לפגישה בזמן או באיחור; האם הוא יוצר קשר ומשתף פעולה עם הבודק; האם הוא עונה על השאלות לעניין; האם הוא מביע כעס ותסכול ממצבו הגופני/נפשי; מה מצב הרוח שלו; האם הוא אושפז בעבר ו/או נוטל תרופות ועוד. כל אלה מאפשרים לרופא להעריך היטב את מצבו של הנבדק ולקבוע את חוות דעתו באשר לאחוזי הנכות הנפשית.

לסיכום: לחוות הדעת הפסיכיאטרית המוגשת לביטוח הלאומי יש חשיבות רבה בקביעת אחוזי הנכות, בין אם מדובר בנכות נפשית ובין אם מדובר בנכות פיזית, שמתלווה אליה גם נכות נפשית בדרגות שונות.

ד"ר אנטוני נפתלי הוא פסיכיאטר, העוסק בין היתר במתן חוות דעת פסיכיאטריות לביטוח לאומי.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום