זה ויראלי: מהם הווירוסים של צינון ונזלת בילדים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התרחיש הבא מוכר לכל הורה: הילד מצונן, מתלונן, אולי אפילו עלה לו החום – אבל ביקור אצל הרופא מסתיים באבחנה של הצטננות ויראלית, שככל הנראה תחלוף מעצמה. מה באמת עומד מאחורי ההגדרה "מחלה ויראלית" ומה ניתן בכל זאת לעשות כנגדה?

מוהל ,מומחה לכירורגיית ילדים
077-2308176 (מספר מקשר)

צינון או הצטננות היא מחלה מדבקת של דרכי הנשימה העליונות, אשר נגרמת על ידי מאות סוגים של וירוסים (נגיפים) שונים. גורם המחלה, הווירוס, הוא העומד מאחורי ההגדרה של "מחלה ויראלית", ומעיד לרוב על מחלה שחולפת מעצמה תוך מספר ימים ללא טיפול.

 

מהם התסמינים של מחלת ההצטננות?

מחלת ההצטננות, הנקראת בעגה המקצועית common cold, עשויה להיות מלווה בתסמינים כגון: התעטשויות, נזלת, עיניים דומעות, חום (לעיתים אפילו חום גבוה), צריבה בגרון, חולשה, כאבי שרירים ותחושה כללית לא טובה.

 

הווירוסים הגורמים להצטננות נפוצים הרבה יותר מאשר וירוס השפעת. צילום: שאטרסטוק

חורף בריא: כך תשמרו על עצמכם ממחלות החורף

הצטננות או שפעת: מהם ההבדלים?

מחלות חורף בילדים: מה חשוב לדעת?

אילו וירוסים גורמים להצטננות?

כאמור, ישנם מאות סוגים של וירוסים הגורמים להצטננות, אך עיקר מקרי ההידבקות במחלה נגרמים בעקבות שלושה וירוסים מרכזיים:

 

ריינו וירוס - שם כולל למשפחה גדולה של עשרות נגיפים, המהווים נתח נכבד מגורמי ההצטננות בקרב ילדים ומבוגרים.

 

אדנו וירוס – נוטה לגרום לעיניים דומעות יותר מאשר זני וירוסים אחרים, ולעיתים גם לתסמינים נוספים, כגון כאבי בטן ושלשולים.

RSV – בילדים ובמבוגרים יגרום ה-RSV ברוב המקרים למחלת הצטננות ותו לא; אך בקרב תינוקות קטנטנים, עלול זיהום ב-RSV לגרום למחלה בשם ברונכיוליטיס, הגורמת למעין התקפים אסתמטיים. בפגים במיוחד, עלול וירוס זה לגרום לתחלואה נשימתית קשה, ולכן קיים חיסון ל-RSV הניתן אך ורק לפגים.

ברוב המקרים, הידבקות בכל אחד מהווירוסים הללו תוביל פחות או יותר לאותן התופעות המתוארות לעיל. עוצמת התסמינים עשויה להשתנות כתלות במערכת החיסונית של הנדבק.

 

מה ההבדל בין הצטננות לבין שפעת?

רבים אמנם נוטים להגדיר הופעה של תסמיני הצטננות כ"שפעת", אך למעשה מחלת השפעת נגרמת על ידי וירוס אחר לחלוטין - וירוס השפעת, והיא לרוב מחלה יותר ממושכת, קשה הרבה יותר, ומלווה בחום גבוה, בתסמינים קשים ובתחושה כללית גרועה הרבה יותר.

בנוסף, הווירוסים הגורמים להצטננות נפוצים הרבה יותר מאשר וירוס השפעת, כך שבפועל, מרבית המקרים המוגדרים בלשון העם כ"שפעת", הם למעשה לא יותר מהצטננות.

 

האם הווירוסים שגורמים להצטננות נפוצים יותר בחורף?

הווירוסים הגורמים להצטננות קיימים לאורך כל השנה, וניתן בהחלט להידבק בהצטננות גם בקיץ. התחלואה נפוצה יותר בחורף, בעיקר כיוון שאנחנו נמצאים רוב הזמן בחדרים סגורים, שלא מקבלים מספיק אוורור ומאפשרים לווירוסים לעבור מאחד לשני ביתר קלות.

 

כיצד ניתן להידבק בווירוסים אלו?

ההידבקות בווירוסים הגורמים להצטננות נעשית דרך דרכי הנשימה. הנגיף מועבר באוויר או דרך רסיסי רוק הניתזים בשיעול או בדיבור במה שנקרא פיזור טיפתי.

 

כיצד ניתן לאבחן אם נדבקתי באחד הווירוסים הגורמים להצטננות?

ברוב המקרים, כאמור, רוב הווירוסים המתוארים לעיל גורמים לתופעות דומות, ולכן אין צורך בבירור סוג הווירוס הספציפי שגרם להצטננות. לכן, בדרך כלל, כאשר תגיעו עם הילד לקופת החולים, לא תילקח בדיקת תרבית לאבחון סוג הווירוס. על פי התסמינים מהם הילד סובל, יאבחן הרופא כי ככל הנראה מדובר בהצטננות, אשר תחלוף מעצמה תוך מספר ימים.

 

האם קיים טיפול כנגד הצטננות?

לא קיים טיפול לריפוי הצטננות, אך במקרים רבים ימליץ הרופא על טיפול תומך, להקלה על התסמינים, עד שהמחלה תחלוף מעצמה. בילדים קטנים ובתינוקות, בהתאם לתסמינים מהם הם סובלים, יומלץ על תרופות להורדת חום, לעיתים על שימוש באינהלציות; בילדים קצת גדולים יותר ניתן יהיה להשתמש בתכשירים להפחתת הגודש באף ולעצירת הנזלת.

 

האם קיים טיפול טבעי להצטננות?

לאחר ההידבקות במחלה, אין הרבה מה לעשות מלבד טיפול תומך. כמניעה, ניתן להשתמש בתמציות, סירופ או טיפות של ויטמין סי, אכיניצאה ופרופוליס, אך אלו עשויים לתמוך ולשפר ולא יותר מזה. חשוב לציין: אין לראות בטיפול הטבעי תחליף לחיסון כנגד שפעת.

בנוסף, מומלץ להתייעץ עם רופא גם לפני שימוש בטיפול טבעי בילדים - השימוש בפרופוליס, למשל, אינו מומלץ בילדים מתחת לגיל שנה.

 

האם לווירוסים של הצטננות עלולים להיות סיבוכים?

סיבוכים של הצטננות הם מאוד נדירים, כיוון שהווירוסים הגורמים לה אינם וירוסים אלימים, והמחלה לרוב אינה קשה. יחד עם זאת, הסיכון גדל ככל שמדובר בתינוקות קטנים יותר, וכתלות במערכת החיסונית של החולה.

סיבוכים אפשריים הם למשל: דלקות אוזניים, קוצר נשימה והתקף אסתמטי, ואף זיהום משני של חיידקים אשר עלול להוביל לדלקת ריאות. הטיפול יינתן בהתאם לסיבוך שנוצר ולחומרתו - דלקות אוזניים או דלקת ריאות יצריכו ברוב המקרים טיפול אנטיביוטי; התקפי קוצר נשימה יטופלו על ידי אינהלציות של סטרואידים או של ונטולין.

אם החום נמשך מספר ימים ולא יורד או אם מופיעות תופעות נוספות כמו קוצר נשימה, יש לגשת לרופא בקופת החולים לבדיקה. במקרה הצורך, יפנה אתכם הרופא למיון, שם ייערכו בדיקות נוספות, כולל בדיקות תרבית לזיהוי סוג הווירוס.

 

וירוסים של הצטננות עלולים לגרום לעליית חום, לעיתים אפילו לחום גבוה. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן למנוע הידבקות בנגיפי ההצטננות?

מניעה מוחלטת של ההידבקות בווירוסים הגורמים להצטננות אינה אפשרית, כמו גם התחסנות בפניהם – גם אם הילד חלה בהצטננות, גופו אינו מפתח עמידות למחלה וייתכנו בהחלט הידבקויות נוספות בהמשך.

עם זאת, מומלץ להשתדל להתרחק מילדים או מבוגרים חולים, מתעטשים או משתעלים, להקפיד על אוורור של חדרי הבית ושל כיתות הלימוד, לשמור על היגיינה טובה בקרב ילדים (שטיפת ידיים, קינוח אף וכדומה) וכן להקפיד לא לשלוח ילדים חולים לבית הספר או לגן.

 

לסיכום: מחלת ההצטננות נגרמת על ידי קבוצה גדולה של וירוסים, הנחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: אדנו וירוס, וירוס ה-RSV ומשפחת הווירוסים הנקראת ריינו וירוס. ההידבקות במחלה נעשית דרך דרכי הנשימה, והתסמינים המתלווים לה הם לרוב נזלת, שיעול, חום, חולשה כללית וכדומה. ברוב המקרים, המחלה חולפת מעצמה תוך מספר ימים.

 

ד"ר דניאל שינהר הוא מומחה בכירורגיית ילדים, מנהל מחלקת כירורגית ילדים בביה"ח שיבא תל השומר.

סייעה הכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום