מחלות חורף בילדים: מה חשוב לדעת?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יש לכם ילדים קטנים בבית? אתם בוודאי כבר יודעים כי חורף בריא, ללא סיבוכים רפואיים - איננו עניין פעוט. מה ניתן לעשות? ריכזנו עבורכם טיפים בריאים

רופא ילדים
03-6716800

החורף חזר - ואתו המחלות הוויראליות. מחלות ויראליות קיימות אמנם בכל ימי השנה, אך בסתיו ובחורף, עולה שכיחות מחלות אלה. הסיבות למגמת העלייה בסתיו ובחורף: הימצאות זמן ממושך במקומות סגורים, צפופים ולא מאווררים, המאפשרים את העברת הווירוסים מאחד לשני; והקור - הגורם לירידת חסינותנו והתחזקות הווירוסים. למעלה מ-70% ממחלות החורף נגרמות על ידי וירוסים.

מהו למעשה וירוס?

וירוס הוא אורגניזם קטן מאוד, בדרך כלל קטן פי 100 מחיידקים. הווירוס הינו בעל כמות קטנה של חומר גנטי ומעטפה, ללא יכולת תנועה או התרבות עצמית. הווירוס טפיל, התלוי בתאים חיים כדי להתרבות.

לגופנו יש מנגנון טבעי להילחם בווירוסים; ולאחר הדבקה בווירוס, מתפתחת חסינות נגד הזן הספציפי. לחלק מהווירוסים יש יכולת להשתנות - ולכן גוף האדם יפתח נגדו חסינות חלקית בלבד או לא יפתח חסינות כלל.


התופעה השכיחה ביותר אצל תינוקות וילדים בחורף היא הנזלת. צילום: שאטרסטוק

מהו וירוס השפעת?

אחד הווירוסים המפורסמים והשכיחים של עונת החורף הוא וירוס השפעת. כאמור, לגוף יש יכולת להתגבר על וירוסים, לרבות על וירוס השפעת, באמצעות מערכת החיסון.

עם זאת, במקרים מסוימים, מחלת השפעת עלולה להסתבך בזיהומים חיידקיים, הגורמים בין היתר לדלקות ריאה, דלקות אוזניים; ובמקרים קיצוניים - לדלקת קרום המוח.

חשוב לזכור שאנטיביוטיקה איננה פוגעת בווירוסים - ולכן אין הצדקה לטפל במחלות ויראליות באנטיביוטיקה. למעשה, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם וירוסים היא מניעת ההדבקה. כמובן, מומלץ להקל על הפעוט הסובל מחום גבוה (מעל 38.5) במהלך הווירוס, באמצעות טיפות "נובימול" או אקמולי.

כיצד ניתן להימנע מהידבקות בווירוסים בכלל ובשפעת בפרט?

הדרך העיקרית להימנע מהידבקות היא חיסון נגד שפעת לפני החורף, בזנים הצפויים לאותה שנה.

בנוסף לחיסון, חשוב לנקוט באמצעים נוספים, כגון: לבוש חם, חימום החדרים לטמפרטורה 22-23 מעלות צלזיוס, נטילת ידיים לפני הארוחה ואוורור החדרים.

כמו כן, חשוב להקפיד על תזונה נכונה, עשירה בפירות ובירקות (במיוחד כאלה המכילים ויטמין C), הנחשבת כגורם המונע התפתחות מחלות חורף ויראליות.

כאמור, שכיחות המחלות אצל ילדים ותינוקות עולה בחורף. בנוסף, מאפייני המחלות בחודשי החורף שונה ממאפייני מחלות הקיץ.

מהו ההבדל בין מחלות הקיץ לבין מחלות החורף?

התופעה השכיחה ביותר אצל תינוקות וילדים בחורף היא הנזלת - אשר איננה שכיחה בחודשי הקיץ. הגורם לנזלת במהלך החורף הם וירוסים, שאין להם טיפול ספציפי.

בחודשי הקיץ, נזלת בדרך כלל נגרמת מאלרגיה. קיימות תרופות העשויות ליבש את הנזלת - אנטי היסטמיניות ופסאודואפדרין - אשר אינן מתאימות לתינוקות וילדים קטנים. בכל מקרה, יש להתייעץ עם רופא הילדים לפני השימוש בהן.

מהם הגורמים השכיחים להתפתחות דלקות אוזניים בחורף, לעומת הקיץ?

דלקות אוזניים במהלך החורף נגרמות על ידי וירוסים וחיידקים - ומתבטאות בדלקת של האוזן התיכונה. הדלקות מטופלות לעיתים קרובות באנטיביוטיקה.

בחודשי הקיץ, דלקות האוזניים הן דלקות של האוזן החיצונית - ונגרמות על ידי חיידקים, שמקורם בדרך כלל בבריכות השחייה. דלקות אלה מטופלות בטיפות משולבות - אנטיביוטיקה וסטרואידים.

מה בנוגע לדלקות מעיים בחורף, לעומת הקיץ?

דלקות מעיים חיידקיות שכיחות יותר בקיץ - ומתבטאות לפעמים בדיזנטריה, המאופיינת בשלשול רירי ודמי. דלקות מעיים אלה מטופלות בהתאם לצורך באנטיביוטיקה.

לעומת זאת, דלקות מעיים בחורף הן בדרך כלל ויראליות - ואינן מגיבות לטיפול אנטיביוטי. וירוס הרוטה הוא אחד הגורמים לשלשול בחורף. תינוקות מקבלים חיסון נגד וירוס הרוטה במסגרת חיסוני השגרה בטיפת חלב. חיסון זה אמור למנוע הדבקות בווירוס הרוטה.


דלקות אוזניים מטופלות לעיתים קרובות באנטיביוטיקה. צילום: שאטרסטוק

מה בנוגע לאסתמה?

התקפי אסתמה מתגברים בחודשי החורף, כתוצאה מזיהומים ויראליים בדרכי הנשימה. בחודשי האביב והקיץ, הטריגר להתקפי אסתמה הינו פריחת צמחים ודשא ותופעות אלרגיה מסיבות אחרות.

הטיפול הבסיסי באסתמה, הכולל מרחיב סימפונות וסטרואידים - יהיה דומה, ללא קשר לגורם האסתמה.

במהלך החורף, נראה הופעת מחלות נוספות, כגון: דלקת דרכי הנשימה הקטנות (הנקראת ברונכיוליטיס), הדומה בהתבטאותה לאסתמה של תינוקות, דלקות ריאה, דלקות גרון ועוד.

לסיכום: כדי להקטין את הסיכון לחלות בחורף ואת הסיכון לסיבוכים קשים - רצוי למנוע את מחלות החורף, בעזרת האמצעים שציינו לעיל; ובמיוחד - בהתחסנות כנגד שפעת.

ד"ר דורון כרמי הוא מומחה באנדוקרינולוגיה וברפואת ילדים; יועץ למותג "טיפטיפות" של חברת כצט.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום