רואים אתכם: אפליקציות מומלצות לעיוורים ולקויי ראייה

(0)
לדרג

הרבה השתנה מאז המצאת כתב הברייל לפני כ-200 שנה, וכיום מציעה הטכנולוגיה שלל אמצעים חדשים ומתוחכמים שיכולים להיות לעזר עבור עיוורים וללקויי ראייה. לרגל יום כתב הברייל הבינלאומי, אספנו עבורכם 5 אפליקציות מומלצות

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

כתב הברייל הומצא בשנת 1824 על ידי לואי ברייל, סטודנט צרפתי עיוור, אשר לקח שיטה לקריאת פקודות צבאיות בתנאי לילה, בה השתמש הצבא הצרפתי, ויצר באמצעותה שפה של סימנים מובלטים, אותם ניתן לזהות על ידי מישוש.

כתב הברייל היה המצאה מבורכת עבור אוכלוסיית העיוורים, והפך לחלק בלתי נפרד מחייהם. כיום, בעידן בו הטכנולוגיה מקלה על החיים של כולנו, גם אנשים בעלי מגבלה כזו או אחרת יכולים לנהל חיים עצמאיים ונוחים יותר באמצעות אפליקציות מתאימות – כולל עיוורים ולקויי ראייה.

לרגל יום כתב הברייל (4.1), אספנו מספר אפליקציות מומלצות שנועדו להמשיך את חזונו של ברייל ולסייע לאוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה.

1. Be My Eyes

Be My Eyes היא אפליקציה חינמית המבוססת על עיקרון של קהילה. לאפליקציה ניתן להירשם כאדם עיוור או לקוי ראייה הזקוק לסיוע, או מתנדב רואה. כאשר המשתמש העיוור או לקוי הראייה זקוק לעזרה בביצוע משימה כלשהי, קטנה או גדולה, הוא לוחץ על חיוג למתנדב. החיוג מפעיל שיחת וידיאו בה יוכל המתנדב הרואה לשמש כעיניים עבור העיוור ולהנחות אותו בביצוע הפעולה הנדרשת. בנוסף, פועלת האפליקציה בשיתוף פעולה עם מגוון של חברות מסחריות, ומאפשרת למשתמש להתקשר לנציגיהן לשם קבלת מענה על שאלות בנוגע לחברה ולמוצריה.

האפליקציה מפעילה מאגר של למעלה משלושה מיליון מתנדבים במעל 150 מדינות, כולל בישראל. ממשק השימוש באפליקציה הוא קל ונוח, בשפה העברית.

דירוג האפליקציה ב-Google Play הוא: 4.7

דירוג האפליקציה ב- App Store הוא: 4.8

הכוונה קולית למקומות נגישים בסביבה הקרובה. צילום: שאטרסטוק

2. Right Hear

Right Here היא אפליקציה חינמית בפיתוח ישראלי, אשר מספקת לעיוורים וללקויי ראייה הכוונה למקומות נגישים בסביבתם הקרובה. המשתמש מקבל רשימה של כל המקומות הנגישים לעיוורים ולקויי ראייה בסביבתו, ממוינים על פי המרחק שלהם מהנקודה בה הוא נמצא.

עם בחירת המקום הרצוי יוכל המשתמש לבחור אחת מהאפשרויות הבאות: ניווט עם חיווי קולי בעברית באמצעות אפליקציית Moovit או Google Maps, או הזמנת מונית דרך אפליקציית Gett, תוך ציון אוטומטי אודות מגבלת הראייה של המשתמש.

לאפליקציה מערכת התראות קוליות שמציינת מתי המשתמש נכנס או יוצא מאזור נגיש, מאפשרת לו לקבל מידע על המקום בו הוא נמצא ועל סביבתו, וכן להתקשר לנציג טלפוני לשם קבלת סיוע נוסף באזור המונגש.

דירוג האפליקציה ב-Google Play הוא: 4.7

דירוג האפליקציה ב- App Store הוא: 5.0

3. Step Hear

אפליקציה חינמית זו, אשר גם היא פרי פיתוח ישראלי, מיועדת הן לסיוע לעיוורים ולקויי ראייה והן לבעלי מגבלות פיזיות או קוגניטיביות. לאפליקציה מספר יישומים מועילים, כגון מערכת ניווט מונחית קול ואפשרות לשליטה על פתיחת דלתות חשמליות עם קודן, אך הסיוע העיקרי שהיא מספקת לעיוורים ולקויי ראייה הוא בהקלה על ההתנהלות בתחבורה ציבורית.

באמצעות האפליקציה יקבל המשתמש התרעה כי הוא מתקרב לתחנת אוטובוס נגישה. מסך הבית של האפליקציה, המחולק לארבעה לחצנים, יאפשר למשתמש לקבל מידע על התחנה, הקווים העוצרים בה וזמני הגעתם בזמן אמת, ואף ליידע את הנהג כי אדם בעל לקות ראייה נמצא בתחנה ומתכוון להצטרף לנסיעה.

גם בזמן הנסיעה יוכל המשתמש להמשיך להיעזר באפליקציה, לקבלת מידע על התחנה הבאה וליידע את הנהג כי ברצונו לרדת.

דירוג האפליקציה ב-Google Play הוא: 4.7

דירוג האפליקציה ב- App Store הוא: 3.0

4. TapTapSee

TapTapSee היא אפליקציה חינמית, פשוטה ונוחה מאוד לשימוש, המאפשרת למשתמש לכוון את מצלמת הסמארטפון שלו אל כל אובייקט ולקבל תיאור קולי של מה שנראה בתמונה. האפליקציה עובדת באמצעות מערכת מתוחכמת לזיהוי אובייקטים, מופעלת באמצעות נגיעות פשוטות על המסך ומאפשרת גם השמעה חוזרת, שמירה של התמונות, זיהוי קולי של המצולם בתמונות מגלריית המכשיר, וכן שיתוף של תמונות.

דירוג האפליקציה ב-Google Play הוא: 4.1

דירוג האפליקציה ב- App Store הוא: 4.2

5. Voice Aloud Reader

ישנן לא מעט אפליקציות שמספקות המרה של טקסט כתוב לקריאה קולית, בעזרתן יכול משתמש עיוור או לקוי ראייה לבחור קובץ, מסמך כתוב, מייל או אתר אינטרנט והאפליקציה תקריא לו בקול את הטקסט שכתוב בו, בשפה על פי בחירתו.

האפליקציה Voice Aloud Reader, המיועדת למכשירים מבוססי אנדרואיד, מאפשרת הקראה חינמית של טקסטים במגוון שפות. על מנת שהאפליקציה תתמוך גם בשפה העברית, יש להוריד תוסף מיוחד הכרוך בתשלום לא גבוה וחד פעמי. ממשק ההפעלה של האפליקציה מלווה בהנחיות קוליות שמקלות מאוד על השימוש בה.

דירוג האפליקציה ב-Google Play הוא: 4.5

 

עולם חדש של עצמאות ונוחות. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: רבות כבר נאמר על ההשפעה המזיקה של מכשירי הסמארטפון על חיינו, אך אפליקציות אלה ודומות להן מעידות דווקא על התועלת והברכה שמגיעות עמם. האפליקציות המונגשות פותחות בפני עיוורים ולקויי ראייה עולם חדש של עצמאות ונוחות, היישר מכף היד.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום