איך נעבור את יום הכיפורים בשלום?

(21)
לדרג

יום הכיפורים לפנינו וכדי שנעבור אותו בשלום, בין אם אנו צמים ובין אם לא, כדאי להקפיד על כמה כללים חשובים. מהי הדרך הנכונה והבריאה לצום? ומה חשוב לזכור לפני שיוצאים לרכב על אופניים? המלצות מומחים

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

ביום כיפור, עקב יציאה של ילדים רבים לרחובות, קיימת סכנה גדולה להיפגעות. פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז שניידר לרפואת ילדים מציין כי מדי שנה מספר הילדים הנפגעים מרכיבת אופניים, סקטבורד, קורקינט ורולר-בליידס ביום כיפור, הולך וגדל. בשנה האחרונה עלה מספר המקרים של היפגעות פיזית כתוצאה משימוש באופנים חשמליים.

יש להקפיד על חבישת קסדה. צילום: שאטרסטוק

על מה כדאי להקפיד כדי להימנע מפגיעות במהלך יום כיפור?

  • חבשו קסדה ומגינים - על מנת להימנע ככל האפשר מפגיעות גוף, יש להקפיד על חבישת קסדה, מגני ברכיים ומרפקים בכל רכיבה על אופניים, קורקינט, סקטבורד ורולר-בליידס. את הקסדה יש להתאים לראשו של הילד. בנוסף, רצוי להימנע מרכיבה בלילה.
  • פציעה קלה - במידה והילד נחבל וסובל מחתכים, יש לטפל בחתך על מנת להפסיק את הדימום ולמנוע זיהום והצטלקות. אם החתך שטחי, אינו מדמם, אינו מערב את הפנים או אברי המין ואין חשש לגוף זר באזור, ניתן להימנע מתפירה. יש ללחוץ על החתך עם תחבושת לעצירת הדימום, לרחוץ היטב במים ובסבון, למרוח משחה אנטיספטית, כמו פולידין, ולכסות בפד גזה. בהמשך, יש לבדוק מדי יום את החתך ולחפש סימני זיהום: אודם, נפיחות או הפרשה - במידה ומופיע, יש לפנות לטיפול רפואי.
  • מתי צריך לפנות לרופא? אם החתך גדול, עמוק וממשיך לדמם אחרי הפעלת לחץ במשך 10 דקות, או אם הפציעה מערבת את אזור הפנים או אברי המין יש לפנות מיידית לעזרה רפואית. גם חתכים שנגרמו מחפץ מזוהם, מצריכים פנייה לרופא. יש להתייעץ עם הרופא לגבי חיסון לטטנוס. כמו כן, אין להוציא גוף זר מפצע - לעתים הגוף הזר עצמו מונע דימום רב, ולכן יש לפנות במקרה זה לחדר המיון הקרוב.

מהם הכללים שכדאי להקפיד עליהם כדי לעבור את הצום בקלות?

דפנה זיו בוסאני, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ולדיאטה בשניידר, ממליצה על כמה כללים עיקריים:

  • תזונה - מומלץ לאכול כ-3-5 ארוחות קטנות ביום הצום, מהבוקר ועד לארוחה המפסקת, כך שכל ארוחה תכיל פחמימות מורכבות, כמו לחם, קרקרים, אורז ופסטה. מטרתן של פחמימות מורכבות אלה היא למלא את מאגר הפחמימות (גליקוגן) שהולך ומתדלדל בשעות הראשונות של הצום. במקביל לפחמימות, יש לשלב מנת חלבון, כמו גבינה או יוגורט.
  • שתייה - חשוב לשתות מים במהלך היום שלפני צום יום כיפור, על מנת להרוות את הגוף בנוזלים. לא מומלץ לשתות משקאות ממותקים, כיוון שהם פחות מרווה ויכולים להגביר את תחושת הצמא. מומלץ להפחית בהדרגה בשתיית משקאות המכילים קפאין לקראת הצום. את ההפחתה כדאי להתחיל כשלושה ימים לפני הצום.
  • ארוחה מפסקת - על הארוחה המפסקת להיות ארוחה משביעה, אך לא כבדה מדי. אכילה מוגזמת בארוחה המפסקת תגרום לכבדות ולעייפות ולא תשפיע כלל על תחושת הרעב לקראת סוף הצום. לכן, מוטב לאכול ארוחה רגילה, או מעט גדולה מהרגיל. מומלץ שהארוחה תכלול מרק ירקות/עוף או סלט בתוספת כפית שמן, מנת בשר, דג או חלבון מהצומח (קטניות או סויה), תוספת פחמימה (כמו אורז או אטריות) ירקות מבושלים וחיים.
  • עדיף לוותר - מומלץ להימנע מאכילת חטיפים או מזונות מלוחים יתר על המידה לפני הצום.

  • הורים צמים – עבור הורים שצמים מומלץ להכין מראש עבור הילדים מזון במנות קטנות ונגישות, כמו מוצרי חלב, לחם פרוס וכו' - על מנת להקל על הצמים ולהפחית את הצורך להתעסק עם אוכל במהלך יום הכיפורים.

לפני הצום מומלץ להימנע מאכילת חטיפים או מזונות מלוחים. צילום: שאטרסטוק

  • ילדים צמים - במידה וילד/ה או נער/ה מחליטים לצום, יש לתכנן את הארוחות כך שיהיו ארוחות קטנות מהבוקר ועד לתחילת הצום. ילדים ובני נוער הצמים במהלך יום כיפור ואינם חשים בטוב, מומלץ לשתות משקה ממותק ולהפסיק את הצום.
  • שבירת הצום - את הצום מומלץ לשבור באכילת פרוסת לחם מרוחה בממרח מתוק או בפרוסת עוגה ושתייה חמה, כמו תה ירוק, בלגימות קטנות. עיכול מזון דורש מהגוף מאמץ, ולכן יש לתת לו את הזמן להסתגל לתנאים החדשים. לאחר הצום מומלץ לאכול ארוחה קטנה, ורק לאחר מכן לאכול ארוחה נוספת בכמות גדולה יותר. בארוחת סיום הצום מומלץ לאכול מנה חלבונית, כמו עוף או דג, ותוספת פחמימה, כמו אורז או תפוחי אדמה. מומלץ לאכול לאט וללוות את האוכל בשתייה.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום