סמים בגיל ההתבגרות: איך לדבר עם בני הנוער?

(7)
לדרג

הנתונים לא משקרים: לפי עמותת עלם, אחד מתוך ארבעה בני נוער בישראל משתמש בסמים, ושיעור השימוש בסמים במרכזי הנוער בפריפריה אף כפול מזה. אז איך נכון לדבר עם מתבגרים על סמים והסכנות האורבות להם? מדריך חשוב להורים לרגל היום העולמי למאבק בסמים (26.6)

מאת: מיכל הלפרין, כתבת zao doctors

תופעת השימוש בסמים בקרב בני נוער, צעירים וצעירות בישראל הינה נפוצה ומדאיגה. לפי נתוני עמותת עלם, הפועלת למען נוער בסיכון, אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל משתמש בסמים, ושיעור השימוש בסמים במרכזי הנוער בפריפריה אף עולה ועומד על אחד מתוך כל שני בני נוער. שימוש בסמים הוא בעל השלכות רבות ומגוונות, החל מקשיים חברתיים, בעיות בתפקוד המשפחתי ועד לבעיות קוגניטיביות ולהתמכרויות מסוכנות.

אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל משתמש בסמים. צילום: שאטרסטוק

"סמים קיימים משחר ההיסטוריה", מציין נדבר הריס, פסיכולוג קליני. "אמנם נראה שהנוער בעידן הנוכחי עושה הבחנה בין מה שמכונה 'סמים קשים' לבין 'סמים קלים', אולם למעשה ריכוזי החומר הפעיל בזנים שונים של קנאביס גבוהים עשרות מונים בהשוואה לעשורים הקודמים". במילים אחרות: ממש לא מדובר בסמים קלים".

שבי אהרון, מנהל השירות להתמכרות במשרד העבודה והרווחה, מוסיף כי חלק מבני הנוער נעזרים בסמים כדי להתמודד עם טראומות מהעבר, או לחלופין עם קשיים במערכת המשפחתית. אולם, אלה מתקשים להבין את ההשלכות הצפויות לשימוש זה בעתיד. "בפועל, שימוש בקנאביס לאורך תקופה, עלול להפריע להתפתחות הפיזית, הפיזיולוגית וכן לתפקוד הנדרש במסגרת המשפחתית. יתרה מכך, שימוש בסמים (כולל בקנאביס) עשוי להוביל להתמכרות הדורשת התערבות טיפולית אקטיבית".

הריס מציין כי גם תהליך 'אי ההפללה', שפירושו אי פתיחת רישום פלילי לנאשמים בהחזקת קנאביס פעם ראשונה, לצד היתר גובר והולך של שימוש בקנאביס רפואי, מתפרשים לא אחת אצל בני הנוער כמתן הכשר מצד המחוקק לצריכת הקנאביס ואולי 'העלמת עין' מצד הרשויות לגבי סמים אחרים.

גם הזמינות הבלתי נתפסת, בעידן של אפליקציות ורשתות חברתיות, המאפשרת להשיג סמים ואף לסחור בהם, הגדילה את תפוצתם בשנים האחרונות בקרב המשתמשים הצעירים.

לפני שניגש לבחון כיצד ניתן להתמודד עם הנושא, הריס מציין כמה עובדות כלליות על בני נוער שחשוב להכיר: "היכולת לגבש עצמאות וזהות בגיל הבגרות, נובעת מריבוי אינטראקציות והתנסויות. אין ספק שהסביבה החברתית מספקת שפע של הזדמנויות כאלה, וביניהן גם האפשרות להתנסות בשימוש בסמים. לצד זה, היכולת של ההורה להשפיע על דרכי ההתנהלות של בני הנוער היא מוגבלת בהשוואה לגילים מוקדמים יותר, לכן ישנה חשיבות רבה לאקלים המשפחתי ולאופי התקשורת עם המתבגרים".

מהן ההמלצות עבור הורים למתבגרים להתמודדות עם הנושא?

אחרי שהבנתו את מהות הבעיה והיקפה, הגיע הזמן לבחון כיצד ניתן להתמודד ואף למנוע אותה. הריס מציע להורים מספר דרכים שיוכלו לסייע במשימה:

הפגינו אמפתיה - שיחה עם המתבגר מתוך עמדה של הבנה והזדהות, לרוב תאפשר להורה גישה נוחה יותר וגם תשיג אפקטיביות רבה יחסית. תוכלו לתת לגיטימציה לרצון להתנסות בחוויות חדשות, אך דעו להציב את הגבול במקביל. העובדה היא שיש פיתויים בעולם, המטרה שלכם היא לנסות לגרום להם להבין מהן ההשלכות החמורות בנושא הסמים.

הפגינו שליטה בחומר - הידעתם? קיים הבדל בין קנאביס רפואי לבין קנאביס שמשמש להנאה פסיכו-אקטיבית, קרי "התמסטלות"; למגדלים ולמפיצים ישנם אינטרסים שונים, חלקם קשורים לארגונים שמגיעים מהרשות הפלסטינית, לבנון, סיני וכו'; ישנם גם 'סמי מסיבות', 'סמי פיצוציות' וישנם סמים שמטרתם העצמת ההנאה המינית.

בכל מקרה, חשוב שההורה יכיר את עולם המונחים - הדבר יכול להקל על התקשורת עם המתבגר. כאשר ההורה יודע לספק תשובות המגיעות מתוך בקיאות, קל יותר לנהל שיחה ב"גובה העיניים", שתקל על המתבגר להתחבר למסרים ולהבין שהוא לא יודע הכל.

הסבירו להם על ההשפעה המוחית - הנה עובדה: לקראת גיל 18, המוח עובר שלב של התפתחות מואצת, הנמשכת לאורך מספר שנים עד לכדי התגבשות מוחלטת בגיל 21-23. עישון קנאביס, ובוודאי צריכה של חומרים אחרים, משפיע על התפתחות זו. למעשה, צריכת סמים עלולה להשפיע על הזיכרון, על תהליכי העברת מידע במוח, על מימוש הפוטנציאל הקוגניטיבי ועוד. בנוסף, הוכח כי צריכת סמים 'קלים' מגבירה את הסיכון למחלות נפש, להתקפי חרדה וכן את הסיכון להתמכרות למשככי כאבים ולסמים 'קשים' יותר.

במקרים רבים, בני נוער שמתפתים לשימוש בקנאביס אינם מודעים לעובדות אלה, ולכם ההורים קיים תפקיד חשוב בהעברת המסר.

דאגו ליצור אווירה משפחתית אוהדת - לתקשורת אוהדת עם המתבגר ישנן השפעות חיוביות רבות, וביניהן גיוס קשב ויכולת שיתוף פעולה רבה יותר. בילויים משותפים, מתן מקום לדעותיהם ומעורבות בחיי המשפחה, למשל, יכולים לתרום לכך. חשוב להבין, שבאופן כללי, מתבגרים טרודים בנושאים רבים, לא רק בצריכת בסמים, והתעניינות בנושאים הללו תגביר הקשבה ושיתוף פעולה מצדם.

השתמשו בצבא כגורם מרתיע - שימוש בסמים משפיע רבות על הגיוס לצה"ל ובעיקר על השילוב לתפקידי פיקוד. כדאי להביא את העניין לידיעת המתבגר, בעיקר לאור העובדה שרבים מבני הנוער מעוניינים לממש עצמם בשירות הצבאי.

 

הציבו בפניהם אתגר אישי - עמידה בפני לחצים חברתיים, מעידה דווקא על חוזק ולא על חולשה. בפועל, אנשים מוערכים יותר, הם בדרך כלל אלה המחזיקים בדעות מוצקות ועצמאיות. סירוב ל'מים גנובים' נתפס אצל מבוגרים כחוזקה מעין כמוה שזוכה להערכה. באופן טבעי, בסיטואציה חברתית הכוללת בין היתר צריכה של אלכוהול, קנאביס וסמים אחרים, קשה למתבגר הממוצע להצטייר כ'ילד טוב'. כדי לסייע לו, ניתן לנהל איתו שיחה על כך ולבחון מהם הערכים שחשובים לו באופן כללי, ולראות היכן הם באים לידי מימוש בסיטואציות שונות וגם בסיטואציות מעין אלה.

כדאי לנהל שיחה ב"גובה העיניים" ולהפגין בקיאות בנושא. צילום: שאטרסטוק

"חשוב שההורה יפגין סמכות ועמדה ברורה בנושא"

גילה כהן, מנהלת "אל-סם" נתניה, מעדיפה שנגדיר את תפקידה כ"מטפלת בנוער נפגע סמים מתוך אהבה". לדבריה, להורה קיים תפקיד משמעותי ביותר בהקשר מניעת השימוש בסמים.

"ממש כפי שאנחנו יודעים להעביר מסר ברור ולסמן גבולות לגבי שתיית אלכוהול, באמרנו ש'אם שותים לא נוהגים', כך חשוב שנפעל בעניין תופעת השימוש בסמים. חשוב להבין, שהמתבגר עדיין נמצא בחזקת ההורים ואף שהוא יודע להפעיל שיקול דעת בעניינים רבים, ישנם נושאים מסוימים המחייבים את מעורבותו חסרת הפשרות של ההורה. אני נתקלת בהורים שמתלבטים כיצד להביע עמדה בנושא, ולעיתים האם להביע אותה בכלל. כמו כן, לעיתים גם אני פוגשת בהורים שמעדיפים להעביר את האחריות לגורמים חינוכיים אשר אינם פועלים מספיק על מנת למנוע את הגישה לסמים. זכרו שהאחריות מוטלת על כתפיכם".

כהן מציעה לכל הורה למתבגר, לקיים איתו שיח פתוח ומעורר חשיבה בנושא. "ממש כפי שנהוג לדבר עם המתבגר אודות קיום יחסי מין מוגנים, חשוב להבין מהם עמדותיו בנושא הסמים, ולהציג בפניו את הסכנות הכרוכות בנושא. בכל מקרה שלא יודעים כיצד לפעול או האם צריך לחשוש, ניתן להתייעץ עם גורם מקצועי שיוכל להציע הכוונה ולסייע. החשוב מכל הוא להיות ערניים לנושא ולהתייחס אליו במלוא הרצינות".


*לתמיכה ניתן לפנות אל "אל-סם" המספקת יעוץ למשפחות, וכן ליחידות העירוניות לטיפול בנפגעי סמים. לטיפול בנפגעי סמים ניתן להיעזר ביחידות הטיפוליות האמבולטוריות של השרות לטיפול בהתמכרויות במשרד הרווחה. בנוסף לאלה, עמותת עלם מפעילה פרויקט ייחודי בשם"אנשים טובים", המסייע לבני נוער ב"מסיבות טראנס", במזעור נזקי השימוש בסמים ובסיוע במשברים פסיכוטיים שנגרמים עקב השימוש בהם/

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום