בריאות הפה בגיל השלישי: אתגרים ופתרונות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

למחלות בחלל הפה יש השפעה גדולה על המראה החיצוני, אבל גם על מחלות נלוות, כגון סוכרת, מחלות קרדיווסקולריות ועוד. בגיל מבוגר, כאשר השמירה על בריאות הפה הופכת למורכבת, יש להקפיד הקפדה יתרה על מעקב וטיפולי מניעה. אילו תופעות נפוצות יותר בגיל השלישי ומה אפשר לעשות?

רופא שיניים
03-5141708

בפברואר 2019 נכנסה לתוקפה הרפורמה בסל הבריאות לטיפולי שיניים לגיל השלישי במסגרתו מקבלים מבוגרים מגיל 75 ומעלה טיפולי שיניים משמרים ומונעים, בהם: עזרה ראשונה, בדיקות תקופתיות, צילומי רנטגן, הסרת אבנית, טיפולי שורש ועוד, ללא עלות או בהשתתפות עצמית נמוכה מאוד. כמו כן, בתחילת שנה הבאה אמור להיכנס לתוקפו שלב נוסף ברפורמה שיכלול גם טיפולים משקמים.

שמירה על בריאות השיניים הקיימות והשלמת שיניים חסרות בפה הן חשובות בכל גיל, אך במיוחד בגיל השלישי.

בגיל השלישי חשוב מאוד לשמוע על שיניים תקינות ובריאות. צילום: שאטרסטוק

מדוע דווקא בגיל השלישי חשוב כ"כ להקפיד על בריאות הפה?

החשיבות הגבוהה לבריאות פה תקינה בגיל השלישי נובעת ממספר סיבות עיקריות:

לעיסת מזון - חוסר שיניים גורם ללעיסת מזון לא יעילה, המזון שנבלע בשלמותו, מתעכל פחות טוב, אבות מזון חיוניים נספגים פחות עובדה הגורמת לכאבי בטן ועצירות כרונית. אצל קשישים במיוחד ספיגה מופחתת של אבות המזון ופעילות מעיים לא תקינה יכולים לגרום להתדרדרות במצב הגופני ולסיבוכים רפואיים.

דיבור - חוסר שיניים גורם לדיבור מאנפף ולא ברור. אצל קשישים, התקשורת המילולית עם הסובבים היא חשובה מאוד, הן עם בני המשפחה והן עם גורמים נוספים שהאדם נמצא איתם בקשר עקב מצבו הבריאותי או הסוציאלי.

מראה אסתטי – חוסר שיניים אינו יפה למראה וגם מבגר את האדם בצורה משמעותית. מראה אסתטי הוא חשוב בכל גיל, אך במיוחד בגיל השלישי חשוב לשמר אותו.

מניעת זיהומים - מחלת העששת היא מחלה זיהומית אשר יכולה לגרום להתפשטות זיהומים באזור הראש והצוואר, ובכך להחמיר את מצבו הרפואי של הקשיש. זיהומים אלו מחייבים פעמים רבות אשפוז בבית חולים ויכולים להיות כרוכים בסיבוכים מסכני חיים.

 

מהן התופעות הקשורות לבריאות הפה להן צריך לשים לב במיוחד בגיל השלישי?

5 תופעות בסיסיות המצריכות מעקב בתחום טיפולי השיניים בגיל השלישי:

החמרה במחלת חניכיים - האפיון הקל והשכיח של מחלת החניכיים כולל דלקת ברקמה הרכה, ואילו בצורתה המתקדמת מתבטאת המחלה בספיגת העצם התומכת בשיניים. עם הגיל עולה השכיחות של ספיגת העצם, שבאה לידי ביטוי בהאצה בניידות השיניים וגורמת לבסוף לאובדן שלהן. מחלת החניכיים ניתנת לטיפול ומניעה, הן בטיפולים פשוטים יחסית הכוללים הסרת אבנית והדרכה בהיגיינה, והן בטיפולים מורכבים יותר הכוללים גרידת חניכיים בהרדמה מקומית וניתוחי חניכיים תוך בניית העצם שאבדה.

ירידה בהפרשת הרוק - הירידה בהפרשת הרוק מתרחשת באופן הדרגתי עם הגיל, בשל התנוונות בלוטות הרוק. הירידה מוחמרת במצבי חולי מסוימים ועקב נטילת חלק מסוגי התרופות. הרוק משמש גם כנוזל סיכה, והיעדרו מקשה במיוחד על מטופלים עם שיניים תותבות. במצב של מיעוט רוק, כל תנועה של תותבת בחלל הפה גורמת לכאבים ולפצעים. כמו כן, יכולתו של הרוק בנטרול חומצה, מסייעת להגן על הפה מפני מחלת העששת. הטיפול בירידה בכמות הרוק מתבצע בעיקר באמצעות תכשירים המעודדים הפרשת רוק, ובמצבים קיצוניים ברוק מלאכותי. לרוב, יש צורך בטיפול עם תכשירים המכילים פלואוריד בריכוז גבוה המשמש למניעת מחלת העששת.

עששת שיניים - ריקבון השיניים אופייני לגיל צעיר ופוחת עם הבגרות. אבל בגיל המבוגר נרשמת עלייה בכמות העששת בשורשי השיניים, שנחשפים בעיקר בעקבות מחלת חניכיים. העששת מוחמרת במצבים של ירידה בהפרשת הרוק והיא פוגעת במרבית השיניים. בעששת שעל גבי השורשים יש לטפל בהקדם ובאופן יסודי, בשל התקדמותה המהירה. מומלץ לבצע ביקורת תקופתית כל 6 חודשים. הטיפול חייב להיות מהיר ויסודי ולכלול טיפולי מניעה אצל שיננית וטיפולי פלואורידציה במרפאה ובבית.

אובדן שיניים - עקב מחלת החניכיים והעששת אובדת כמות גדולה יותר של שיניים בגיל מבוגר. אובדן זה גורם לבעיות אסתטיות ותפקודיות. לאחר בדיקה מקיפה יציג רופא השיניים בפני המטופל תכנית טיפול שתכיל מספר אפשרויות להשלמת השיניים החסרות, כגון גשר, תותבות או שתלים. קודם לביצוע התכנית הטיפולית יזומן המטופל לשיננית.

ריריות חלל הפה - שינויים בריריות חלל הפה הם לרוב ניווניים וחסרי משמעות, אך לעיתים הם יכולים להצביע על סרטן חלל-הפה, מחלה קשה שמופיעה לרוב וקשורה לעישון ולשתיית אלכוהול לאחר גיל 40. יש לשים לב לכל שינוי צבע או צורה בשפתיים, לחיים, לשון וחניכיים ולהיבדק מידית על ידי רופא השיניים מיד עם הופעת התסמינים. חשוב להדגיש, כי סרטן חלל-הפה הינה מחלה קשה וקטלנית. הטיפול בשלבים המוקדמים מביא לרוב להחלמה מלאה. בנוסף, מומלץ לבצע בדיקה תקופתית כל כמה חודשים גם אם אין ממצא חריג. במסגרת הבדיקה התקופתית רופא השיניים יבדוק את רירית חלל הפה, כולל אזורים שאינם נגישים למטופל, כמו השטח שמתחת ללשון.

בגיל המבוגר נרשמת עלייה בכמות העששת בשורשי השיניים. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: שמירה על שיניים קיימות והשלמת שיניים חסרות חשובה בכל גיל. בגיל השלישי לשיניים תקינות ובריאות יש חשיבות רבה יותר עקב מצבו הגופני ובריאותו הכללית של הקשיש.

ד"ר ירון ברנשטיין, סמנכ"ל רפואה במכבידנט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום