טיפולי שימור פוריות: יפה שנה אחת קודם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הקריירה משגשגת ואת חוששת כי הריון בגיל צעיר ימנע ממך המשך התקדמות מקצועית? כדאי לזכור את תקתוק השעון הביולוגי ולשקול שימור פוריות. הקפאת עוברים נחשבת עדיפה על פני הקפאת ביציות. סקירה מקיפה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9977229 (מספר מקשר)

מהפכות רבות התרחשו בעשורים האחרונים בחיי הנשים בעולם. עם זאת, התקתוק המתמיד של השעון הביולוגי לא עבר שינוי. נשים רבות אינן מעוניינות להרות בגיל צעיר, בעקבות קריירה תובענית, רצון למצוא בן זוג או כל סיבה אחרת.

עם זאת, ככל שהגיל עולה, יש לזכור כי ירידה בפוריות עלולה להקטין מאוד את הסיכויים של נשים אלה להיכנס להריון. טיפולי שימור פוריות, הכוללים הקפאת ביציות או עוברים, מהווים בשורה של ממש לנשים אלה ועשויים לשפר מאוד את היכולת שלהן להפוך לאימהות, גם בשנים מאוחרות יותר.

אם אתן בגיל 30-41 ומסיבה כלשהי, אתן לא מעוניינות להיכנס להריון בשלב זה של החיים, חשוב לדעת כי יש לכן אפשרות להקפיא ביציות או עוברים. כך, ניתן להעלות את הסיכוי להיכנס להריון בהמשך החיים. טיפולי שימור פוריות הם טיפולים פרטיים, שאינם חלק מסל הבריאות, אלא אם שימור הפוריות נעשה מסיבות רפואיות (כגון: טיפולים אונקולוגיים).

מותר לנשים בגיל 30-41 להקפיא ביציות, למטרת שימור פוריות. צילום: שאטרסטוק

אילו שיטות לשימור פוריות קיימות כיום?

ניתן לבצע שימור פוריות בשני אופנים: הקפאת ביציות והקפאת עוברים. כאשר מדובר באשה שיש לה בן זוג, ועדיין אינה רוצה ילדים, נמליץ לה להקפיא עוברים ולא ביציות, כי מניסיוננו הסיכוי להשיג הריון תקין הרבה יותר גבוה בשיטה זו. גם אם האשה אינה בזוגיות, נמליץ לה להשתמש בתרומת זרע כדי להקפיא עוברים. אם הדבר אינו אפשרי, נמליץ להקפיא ביציות.

באילו מקרים כדאי לשמר פוריות?

נשים שאובחנו כחולות סרטן, ועומדות בפני טיפולים אונקולוגיים - כימותרפיים או קרינתיים -שבעקבותיהם עלולה להיות פגיעה שחלתית, יכולות לעבור טיפולי שימור פוריות במסגרת סל התרופות, כלומר במימון המדינה.

נשים שעוברות טיפולים אונקולוגיים, יכולות לבצע הקפאת ביציות או הקפאת רקמת שחלה זה למעלה מ-20 שנה. אם ילדה שאינה בגיל הפוריות צריכה לעבור טיפול אונקולוגי, תוקפא רקמת שחלה. אם אשה בגיל הפוריות צריכה לעבור טיפולים אונקולוגיים, יוקפאו ביציות או עוברים.

קבוצה שניה היא קבוצת הנשים - רווקות או נשואות - בגיל 30-41 המעוניינות להרות בגיל מאוחר יותר, מסיבות שונות. נשים אלה יכולות לשמר פוריות, בעזרת הקפאת ביציות או הקפאת עוברים. כך, עולה הסיכוי להרות בגיל מאוחר יותר.

על פי התקנות, נכון להיום, מותר לנשים בגיל 30-41 להקפיא ביציות, למטרת שימור פוריות. מדובר בטיפולים כמו הפריית מבחנה. האשה עוברת זריקות הורמונליות, תוך ביצוע מעקב אחר צמיחת הזקיקים האמורים להבשיל לביציות. לאחר מכן, שואבים את הביציות ומקפיאים אותן.

על פי התקנות, מותר לעבור ארבעה טיפולים או להקפיא 20 ביציות, האפשרות המוקדמת מבין שתי האפשרויות. כלומר: אם לאחר שני טיפולים, יש יותר מ-20 ביציות, האשה לא תוכל להמשיך בטיפולים; אם אחרי ארבעה טיפולים, הוקפאו רק 15-16 ביציות, הטיפולים יופסקו.

יודגש כי הטיפולים אינם במסגרת סל הבריאות, אלא נעשים באופן פרטי לגמרי. למעשה, הטיפולים מתבצעים על חשבון האשה. כיום, קיימת מחשבה להכניס חלק מהטיפולים לסל הבריאות, אך הדרך עוד ארוכה - והטיפולים עדיין אינם בסל הבריאות.

איך נעשית הקפאת הביציות?

ההקפאה מתבצעת במעבדה של היחידה להפריה חוץ גופית, שם מבוצעת שאיבת הביציות. ההקפאה מתבצעת בשיטה יפנית, שפותחה רק בשנים האחרונות. שיטה זו נקראת זיגוג. בשיטה זו, הסיכוי להשיג הריון הרבה יותר גבוה, יחסית לשיטות שבהן השתמשו בעבר. הבעיה בתהליך ההקפאה נעוצה בכך שהביציות מכילות נוזל. כשמתרחשת הקפאה, באופן טבעי הנוזל מתפשט ונוצרים גבישים. כאשר נוצרים גבישים, קרום הביצית מתפוצץ והביצית אינה שורדת. בשיטה החדשה, הנוזל של הביצית מופרד מהביצית ונעשית הקפאה מהירה, אחרי ייבוש של הביצית. כך, מבנה הביצית נשמר.

כיצד מקפיאים עוברים?

תהליך הקפאת עוברים דומה מאוד לתהליך הקפאת ביציות, אלא שלאחר ניסיון של שנים, התברר כי עוברים שורדים הרבה יותר טוב את תהליך ההקפאה וההפשרה, מאחר שמדובר בתא שהתחלק לתאים קטנים יותר.

האם יש הבדל בין הריון רגיל להריון מביצית מופרית?

אם מדובר בנשים באותו גיל, אין עלייה בסיכון בהריון. יש עלייה מאוד שולית של מומים בעובר, אך מדובר במקרים נדירים מאוד.

 

הביציות מוקפאות עד שהאשה מחליטה לעשות בהן שימוש. צילום: שאטרסטוק

מי אינה יכולה להקפיא ביציות?

למרבה הצער, תהליך שימור פוריות לא יוכל לסייע לנשים שהשחלות אינן תפקודיות אצלן כבר מלידה, ולא מתרחש אצלן ייצור של ביציות.

האם יש הגבלת זמן לשימור?

לאחר השאיבה, הביציות מוקפאות עד שהאשה מחליטה לעשות בהן שימוש.

האם תהליך השימור מבטיח כניסה להריון מהביציות?

חשוב מאוד לדעת כי הקפאת ביציות או הקפאת עוברים אינה מבטיחה כניסה להריון בעתיד. אם הביציות הוקפאו בגיל צעיר מ-37 שנים, הסיכוי שאותן נשים יוכלו להרות וללדת בעתיד מהביציות המוקפאות, גבוה יותר. אך גם שימור פוריות אינו מהווה ערובה לכניסה להריון או להריון מוצלח.  

לסיכום: טיפולי שימור פוריות מעלים את הסיכוי של נשים להיכנס להריון בעתיד, אך אינם מהווים ערובה להצלחת התהליך. ככל שתהליך השימור מתבצע בגיל צעיר יותר, כך עולה הסיכוי לקליטת הביציות ולהריון מוצלח בעתיד. שימור פוריות נחשב הדרך היחידה, בעזרתה נשים יכולות להרות מהביציות שלהן, אפילו בעשור החמישי לחייהן.

ד"ר משה רויבורט, מומחה לגניקולוגיה ופריון, מנהל המרכז לבריאות האשה בתל אביב, מכבי שירותי בריאות.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

ד"ר רויבורט משה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום