מצה מלאה לעומת רגילה: מה ההבדל?

(53)
לדרג
תוכן מקודם

חג הפסח בפתח ורשתות השיווק מציעות לא רק מצות רגילות, אלא מגוון סוגים של מצות מלאות, כמו מצה מחיטה מלאה, משיפון מלא או מכוסמין מלא. יצאנו לבדוק – האם באמת יש תועלת בריאותית במצות המלאות?

יועצת דיאטה
054-5222331

לקראת חג הפסח הקרב עשיתי סיבוב בסופר והצטיידתי במצלמה (כלומר, טלפון) כדי לבדוק מה התחדש בשוק המצות. בתור התחלה, אני שמחה לדווח שמשנה לשנה המודעות הבריאותית תופסת יותר ויותר מקום של כבוד בקרב יצרני המצות למיניהם - ואם בעבר ניתן היה למצוא בעיקר מצות "פשוטות" מקמח חיטה רגיל, או לכל היותר סוג אחד של מצה עם תוספת סובין, הרי שהיום דווקא המצות בגרסתן ה"מלאה" הן אלה שיותר בולטת לעין. מנגד, סוג מסוים של מצה היה חסר לי – המצה הקלה. לאן היא נעלמה?! לאחר חיפוש זריז באינטרנט וטלפון לאחת מיצרניות המצות המוכרות, מסתבר שהן באמת לא מיוצרות השנה. חבל!

כמעט ואין פערים קלוריים בין המצות השונות. צילום: שאטרסטוק

מה ההבדל בין מצה רגילה למצות האחרות?

קודם כל, רבים מאיתנו בטח יודעים שמצה בודדת שווה לכמעט 2 פרוסות לחם רגיל או 4 פרוסות לחם קל. על גבן של חלק מאריזות המצות ניתן למצוא מידע לגבי כמות הקלוריות וערכים תזונתיים נוספים עבור מצה בודדת (אני מעריכה שמדובר בעיקר במצות שמיועדות להגיע לארה"ב, שם הסימון התזונתי מחייב התייחסות למנה); חלק מאריזות המצות כוללות מידע דומה, אבל רק עבור 100 גרם.

מבדיקה שעשיתי, אני חייבת להודות שכמעט ואין פערים קלוריים בין המצות השונות.

ולמה זה חשוב? כי לאנשים יש נטייה לבלבל בין מלא לבין קל, ובמקרה זה בחירה במצה מלאה (מכל סוג שהוא) במקום מצה רגילה, עשויה לתת את הרושם שמדובר במצה יותר דלה בקלוריות ולהכין את הקרקע לאכילה מרובה, שעלולה להסתכם בסופו של דבר בעלייה במשקל.

מנגד, אם מתייחסים לנושא מבחינה בריאותית, כמובן שהמצות ה"מלאות" שכוללות חיטה מלאה, שיפון, כוסמין, או אחת מהאפשרויות בתוספת של סובין – הן בריאות יותר. הסיבה לכך היא שהן מכילות יותר סיבים תזונתיים, אשר מגבירים את תחושת השובע ומסייעים בפעילות עיכול - או במקרה של מצות, מפריעים לה פחות, שכן מצות ידועות כקשות לעיכול ואכילתן עלולה להיות מלווה בכאבי בטן ובעצירות. ואם כבר מדברים על עיכול - בחג הפסח בכלל ובעת אכילת מצות בפרט, חשוב לשים דגש על שתייה מרובה של מים (ולא רק יין).

דבר נוסף, שאמנם לא מופיע על האריזות, אבל מתחייב מעצם השימוש בקמחים מלאים ותוספות של סובין, הוא שבמצות ה"מלאות" יש תכולה גדולה יותר של ויטמינים ומינרלים.

יתרה מכך, אל תשכחו כי שטח הפנים של המצה הוא גדול יותר, ועל כן מצריך שימוש בכמות גדולה יותר של ממרח. אם נוסיף לזה את סוג הממרח, כמו לדוגמה הנטייה של אנשים להעדיף חמאה או ממרח שוקולד על המצה שלהם (כאילו שהם לא נמצאים שם כל השנה וטעימים גם על לחם...), אז נקבל גם תוספת לא קטנה של קלוריות ושומן לארוחה שלנו. כך שבמקרה הזה לא כל כך משנה אם בחרתם מצה רגילה או מלאה, מה שמשנה הוא כמה מצות אכלתם ובכמה ממרח בחרתם לפנק את עצמכם.

הממרח שבחרתם למצה מהווה תוספת לא קטנה של קלוריות ושומן. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: אם אתם שואלים אותי באילו מצות כדאי לבחור, ברור שכדאי לבחור באחת מן המצות המלאות. יחד עם זאת, מצות הן עדיין מאכל שעתיר בקלוריות, הן פחות משביעות ורצוי לאכול מהן בהגבלה. לכן, לפני שאתם ממהרים לקנות אריזות חיסכון של מצות, תזכרו שאולי עדיף שלא יישארו לכם עודפים לאחר החג, וכך תוכלו לחזור ללחם (המלא) במהרה. שיהיה חג שמח!

אורלי מנירב, דיאטנית קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום