שחלות פוליציסטיות: התרופה - שינוי באורח החיים

(13)
לדרג
תוכן מקודם

תסמונת השחלות הפוליציסטיות אינה רק מקור לבעיות פריון אלא גם לבעיות מטבוליות, עם השלכות עתידיות. נשים עם עודף משקל הסובלות מהתסמונת יכולות להתגבר על בעיות אלה ללא כל טיפול תרופתי. הכיצד? התשובות בפנים

מומחה לטיפולי פוריות
02-5844183

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (Polycistic Ovary Syndrom – PCOS) היא ההפרעה האנדוקרינית (הורמונלית) השכיחה ביותר אצל נשים בגיל הפריון ומופיעה בקרב 10-15% מהנשים בגיל הפריון. מבין כל הגורמים להפרעות בביוץ, תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא הנפוצה ביותר, ולפיכך מהווה אחת הסיבות העיקריות לבעיות פריון.

 

מהם התסמינים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות?

התסמינים מאוד רחבים, לא אצל כל אישה יופיעו כל התסמינים. הם יכולים להתבטא בצורה שונה מאישה לאישה ואצל אותה אישה בשלבים שונים של חייה.

 

מה כוללים התסמינים?

מחזורים בלתי סדירים הנובעים מביוץ מאוחר או חוסר ביוץ. בנוסף, עלולים להופיע תסמינים נוספים הקשורים לעודף הורמוני מין גבריים (שיעור יתר, אקנה ועוד).

 

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא הסיבה העיקרית לאי פריון בקרב נשים. צילום: שאטרסטוק

מדוע חשוב לטפל?

במקרים בהם אישה הסובלת מתסמונת השחלות הפוליציסטיות מעוניינת להיכנס להריון, חשיבות הטיפול ברורה: יש לפתור את הפרעות הביוץ של אותה אישה על מנת שתהרה. עם זאת, חשוב לומר כי הטיפול משמעותי גם בהקשר רחב יותר, לא רק למטרות פריון.

יש נשים שאינן רואות כל צורך בטיפול, אם הן אינן מעוניינות בשלב זה של חייהן להרות. נשים אלה אף נהנות להיות משוחררות ממטרד המחזור החודשי, שבהיעדר טיפול יכול להגיע רק אחת למספר חודשים (אם בכלל יגיע).

חשוב לדעת שגם כשאין כוונה להרות, יש להקפיד לגרום למחזור חודשי באופן יזום, אחת לחודשיים לפחות. הסיבה לכך היא שתקופה ארוכה ללא מחזור חודשי וללא ביוץ, חושפת את הרחם להשפעה ממושכת של אסטרוגן ללא פרוגסטרון ובכך מעלה את הסיכון לסרטן רירית הרחם.

בנוסף, במקרים רבים לתסמונת השחלות הפוליציסטיות מתלווה "תסמונת מטבולית" בעלת השלכות לטווח ארוך. התסמונת המטבולית כוללת: נטייה לסוכרת וליתר לחץ דם, עודף שומנים בדם ובעיות לבביות, סיכון מוגבר לסרטן השד ולסרטן רירית הרחם, דום נשימה בשינה (בעיקר לנשים עם עודף משקל). בנוסף, עלולה להתעורר מצוקה נפשית הנובעת מקשיי הפוריות ומהתמודדות עם תסמינים נלווים (כגון: אקנה ושיעור יתר).

 

כיצד מתבצע האבחון של התסמונת?

כדי לאבחן את תסמונת השחלות הפוליציסטיות, צריכים להתקיים 2 מתוך 3 הקריטריונים הבאים:

  1. מחזורים בלתי סדירים.

  2. עודף הורמוני מין גבריים - קריטריון זה יתברר על ידי בדיקות דם; במקרים מסוימים, ניתן לראות גם סממנים חיצוניים המעידים על כך, כגון: שיעור יתר, אקנה ועוד.

  3. מראה אופייני של שחלה פוליציסטית בבדיקת אולטרסאונד - שחלה מוגדלת עם הרבה זקיקים קטנים (אצל נערות, בשמונה השנים הראשונות לאחר קבלת הווסת הראשונה, תיתכן התסמונת גם כאשר השחלות אינן עונות לתיאור זה).

 

כיצד ניתן לטפל בתסמונת השחלות הפוליציסטיות?

הטיפול התרופתי הסטנדרטי הוא טיפול שמותאם לכל אישה, על פי התסמינים הספציפיים מהם היא סובלת, בהתאם למטרת הטיפול.

 

אישה שמעוניינת להרות - תקבל כדורים משרי ביוץ (איקקלומין או לטרוזול), אותם עליה לקחת מדי חודש במשך חמישה ימים; ולאחר מכן, להיות במעקב של בדיקות דם ואולטרסאונד, כדי לראות מתי מגיע הביוץ.

לטיפול זה עלולות להיות תופעות לוואי, כגון: הריון מרובה עוברים, העלול לגרור עימו סיבוכים, היווצרות ציסטות, דימום של ציסטה והגדלה של השחלות בגלל ריבוי ציסטות העלול להוביל לתסביב שחלתי (מצב בו השחלה מסתובבת סביב עצמה ועלולה לחסום את זרימת הדם אליה). במקרים מסוימים, נדירים מאוד, ייתכנו : גלי חום, הפרעות ראיה ועוד.

אם נטילת הכדורים לא תוביל לביוץ, ייעשה ניסיון נוסף במינון גבוה יותר, אך אם המצב לא משתנה לאחר מספר נסיונות, תעבור האישה לטיפול בזריקות (גונדוטרופינים). הטיפול ייעשה על ידי הזרקה עצמית של האישה, אחת ליום, תוך כדי מעקב תכוף של בדיקות דם ואולטרסאונד.

גם כאן, תופעות הלוואי עלולות להיות הריון מרובה עוברים, ציסטות, תסביב שחלתי. בנוסף, ייתכן גם גירוי יתר שחלתי, תופעת לוואי קשה שעלולה אף לסכן חיים. אם גם ההזרקות אינן מביאות לתוצאה, השלב הבא בטיפול יהיה הפריה חוץ גופית.

 

אישה או נערה שמעוניינת במניעת הריון וסובלת מאקנה או שיעור יתר - תטופל על ידי גלולות למניעת הריון.

 

אישה או נערה שמעוניינת במניעת הריון וסובלת רק ממחזור לא סדיר - תטופל על ידי כדורי פרוגסטרון אחת לחודשים או גלולות למניעת הריון או התקן תוך רחמי הורמונלי עם פרוגסטרון.

נערה שאינה פעילה מינית וסובלת רק ממחזור לא סדיר - תטופל על ידי כדורי פרוגסטרון אחת לחודשיים או גלולות למניעת הריון.

יחד עם כל הטיפולים האלה, בחלק מהמקרים - במיוחד אם מדובר באישה עם נטייה לסוכרת או עודף משקל - יינתן במקביל גם טיפול בגלוקומין, כדור שנועד לטיפול בחולי סוכרת, אך נמצא שהוא תורם לאיזון ההורמונים הגבריים אצל האשה. גם לכדור זה יש תופעות לוואי שונות: כאבי בטן, שלשולים ועוד.

 

האם יש טיפול שאינו תרופתי?

אצל נשים בעלות עודף משקל, שינוי של אורח החיים, הכולל ירידה במשקל ופעילות גופנית , עשוי להיות משמעותי ביותר. אפילו ירידה קטנה יחסית, בשיעור 5-10 אחוזים מהמשקל, עשויה לשפר משמעותית את הביוצים ואת היכולת של האשה להרות ספונטני.

בנוסף לכך, כל התופעות המטבוליות (עודף שומנים, לחץ דם גבוה, בעיות לבביות ועוד) הן תופעות תלויות משקל, כך שגם הסיכון ללקות בתופעות אלה יירד משמעותית.

מטופלת הלוקה בתסמונת השחלות הפוליציסטיות וסובלת מעודף משקל,  תישלח לסדרת בדיקות, הכוללת - מעבר לפרופיל ההורמונלי, אותו עוברת כל מטופלת עם בעיות פריון - גם בדיקה של מצבה המטבולי, המורכבת ממדידת לחץ דם, סוכר בצום ורמת שומנים בדם. אם עודף המשקל משמעותי, ייתכן שתתבצע גם בדיקת העמסת סוכר (בדיקה נוספת לאבחון סוכרת).

תהליך השינוי באורח החיים והירידה במשקל יתבצע יחד עם דיאטנית, ותוך מעקב מקביל מול רופאת הנשים.

חשוב לציין, ששינוי אורח חיים וירידה במשקל הוא תהליך לא פשוט וכן חשוב מאוד להסביר לאישה את החשיבות של הטיפול. הטיפול צריך להתבסס על עמידה ביעדים קטנים וברי השגה, חיזוקים חיוביים ומעורבות מלאה של בן הזוג.

מימין - שחלה בריאה, משמאל - מראה אופייני של שחלה פוליציסטית. צילום: שאטרסטוק

 

מהם היתרונות של שינוי אורח החיים על פני הטיפול התרופתי?

מאוד לא קל לשנות את אורח החיים. רוב הנשים המגיעות לטיפול, כאשר הן בעודף משקל, ניסו בעבר להפחית במשקל, לא פעם ולא פעמיים. לכן, הן עלולות להירתע מאפשרות זו ולהעדיף את הטיפול התרופתי, העשוי להיראות להן מהיר וקל יותר.

יש לקחת בחשבון  כי גם הטיפול התרופתי אינו מבטיח הצלחה מהירה. הטיפול התרופתי מעמיס מאוד על שגרת החיים של המטופלת, מכיוון שהוא מצריך הגעה לבדיקות מעקב בתדירות גבוהה, לעיתים אחת ליומיים בשעות הבוקר.

בנוסף, על ידי שינוי באורח החיים וירידה במשקל, ניתן להימנע מתופעות הלוואי של הטיפולים התרופתיים, להגדיל את הסיכוי להרות באופן ספונטני; ומנגד, להפחית משמעותית את הסיכון לתופעות המטבוליות המגיעות עם התסמונת ואת השלכותיהן בעתיד.

 

לסיכום: תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא תופעה נפוצה, המתבטאת ברמה גבוהה של הורמונים גבריים, העלולים לגרום להפרעות בביוץ ולמחזורים לא סדירים, לשיעור יתר ולאקנה, ולתופעות מטבוליות שונות, בעלות השלכות לטווח הארוך. נשים הסובלות מעודף משקל, שיעדיפו להימנע מתופעות הלוואי של הטיפולים התרופתיים ויבחרו בטיפול הכולל שינוי באורח החיים, תזונה נכונה והורדה במשקל, יזכו להגדיל את הסיכויים שלהן להיכנס להריון ספונטני ולהימנע מההשלכות של התופעות המטבוליות הנלוות לתסמונת השחלות הפוליציסטיות.

 

ד"ר מירי גודין היא מומחית למיילדות, גינקולוגיה ופריון, רופאה בכירה במחלקת נשים ויולדות בביה"ח הדסה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום