טיפולי שיניים בהרדמה כללית: מדריך

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מטופלים רבים סובלים מפחד קשה מטיפולי שיניים. חלק מהמטופלים אינם יכולים לשבת על כיסא הטיפולים, בעקבות סיבות רפואיות או רגשיות. במקרים כאלה, טיפולי שיניים בהרדמה מלאה עשויים להיות פתרון יעיל המונע סבל וחרדה

רופא שיניים
077-2313402 (מספר מקשר)

כ-20% מהישראלים סובלים מחרדה מטיפולי שיניים, בדרגה כלשהי. החרדה גורמת להם להימנע מטיפול שיניים, גם במחיר של כאבים קשים, פגיעה אסתטית או הרס משמעותי של השיניים. עבור אותם אנשים, טיפול שיניים בהרדמה מלאה עשוי להיות הפתרון שימנע מהם סבל נפשי ופיזי רב, ויחזיר להם את החיוך.

טיפול בהרדמה מלאה מונע מהם את ההתמודדות עם הפחד הגדול, ומאחר שהם מורדמים במשך כל התהליך, הם לא חשים כל כאב וגם לא כל חשש ומצוקה נפשית.

מטופלים הסובלים מפוביה או חרדה קשה. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים מומלץ לבחור טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

הטיפול מומלץ במקרים מאוד ייחודים, בעיקר כשמדובר בטיפולים מורכבים או נרחבים שמשלבים השתלות, תיקוני עצם וכתרים. קשה לבצע טיפולים מסוג זה בפרק זמן קצר, במסגרת מרפאת שיניים רגילה. כשמדובר במטופלים הסובלים מפוביה או חרדה קשה, נראה כי יהיה בלתי אפשרי לבצע את הטיפול במסגרת טיפול רגיל.

בנוסף, גם במקרים בהם מדובר באנשים הסובלים ממוגבלויות (כגון: פיגור שכלי) ולא ניתן להשיג שיתוף פעולה שלהם בטיפול רגיל, או באנשים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר, או אנשים שאינם יכולים מסיבות שונות לשבת על כיסא הטיפולים של רופא השיניים - מומלץ לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה.

אוכלוסייה נוספת, שטיפול בהרדמה מלאה עשוי להיות פתרון עבורה היא אוכלוסיית הילדים. במקרה שמדובר בטיפול מורכב וממושך, לעיתים אין ברירה - והדרך המומלצת לבצע את הטיפול היא באמצעות הרדמה כללית.

מדוע טיפול בהרדמה כללית עדיף במקרים אלה?

בטיפולים מורכבים, נדרש בדרך כלל יותר מטיפול אחד, לעיתים במספר מוקדים. ברוב המקרים, טיפול בהרדמה מלאה נעשה בפעם אחת וחוסך למטופלים זמן רב, כאבים וסבל ניכר.

מה כוללת ההיערכות לטיפול?

הפציינטים מגיעים לחדר הניתוח רק לאחר פגישה בה אנו מחליטים אילו טיפולים יבוצעו. המטופלים מופנים לבדיקות מקדימות, כגון: בדיקות דם, צילומי רנטגן, צילומי CT, וכל בדיקה נחוצה אחרת. מטופלים הסובלים ממחלות רקע כגון סוכרת, יופנו לבדיקות מקיפות יותר.

אנו מכינים הכל מראש, וההחלטות מתקבלות בשיתוף המטופלים (כך, למשל: ההחלטה מהם הכתרים שייבנו, ובאיזה מיקום). בנוסף, אנו עורכים מדידות, מכינים שתלים בגודל ובסוג המתאים, מכינים את השיניים לכתרים ועוד. בפרוצדורה מסוג זה, השאיפה היא לצמצם את ההפתעות למינימום, כדי לא להאריך את משך ההרדמה, ולסיים הכל בפעם אחת.

לעיתים, יש מקרים חריגים, בהם לא ניתן להיערך מראש. כך, לדוגמה: במקרה שמדובר בילדים, שכלל אינם משתפים פעולה ואין דרך לבצע בדיקות מקדימות. עם זאת, גם במקרים כאלה, טיפול בהרדמה מלאה עשוי להיות פתרון לטיפול - שעדיף לאין שיעור על פני הימנעות מטיפול, שמשמעותה הזנחה של השיניים.

כיצד מתבצעת הפרוצדורה?

בדרך כלל, הפרוצדורה מתבצעת בחדר ניתוח המיועד ספציפית לרפואת שיניים. המטופלים מגיעים אחרי צום הנמשך 12 שעות, עם צילום ריאות ואק"ג. במקרים בהם מדובר באנשים הסובלים ממחלות סיסטמיות (כגון: סוכרת) יש לבדוק את  התאמתם להרדמה כללית ולבצע בדיקות מקיפות יותר.

צוות חדר הניתוח כולל רופא שיניים, בעל רישיון בטיפול בהרדמה כללית, שני מרדימים בתחילת ההליך ובסוף ההליך ושתי סייעות. הצוות חייב לעבוד מהר ובאופן מדויק מאוד, כדי לצמצם את טווח ההרדמה.

בסוף תהליך ההרדמה, המטופלים יוצאים להתאוששות הנמשכת מספר שעות. לאחר מכן, אם "הכל בסדר", הם משתחררים הביתה. אנשים עם מחלות סיסטמיות יישארו לאשפוז להמשך מעקב.

אם מדובר בשיניים שנעקרות, נהוג להוציא את המטופלים הביתה עם שיקום זמני. בכל מקרה, המטופלים לא ייצאו ללא שיניים. פעולות קלות, כגון הסרת תפרים, יבוצעו במרפאה מספר ימים לאחר מכן. אם יש מטופלים עם פוביה קשה, שכלל אינם יכולים להיכנס למרפאה, נשתדל לסיים הכל בניתוח עצמו.

מחלקים את הטיפול בין מספר רופאים. צילום: שאטרסטוק

כמה זמן נמשך הטיפול?

הטיפול עשוי להימשך במקרים קלים שעה - שעתיים; במקרים יותר מורכבים - 4 שעות; ובמקרים מאוד מורכבים - 8-10 שעות. במקרים בהם יש טיפול ארוך מאוד, מחלקים את הטיפול בין מספר רופאים, מאחר שרמת הריכוז והדיוק צריכה להיות מאוד גבוהה ולא ניתן לקחת הפסקות. בדרך כלל, במקרים כאלה העבודה תחולק לפי התמחות.

מאחר שניתן לדעת מראש מה בדיוק ייעשה בטיפול, ניתן להעריך את משך ההרדמה. הצוות משתדל לצמצם את זמן ההרדמה והניתוח. לכן, ההכנות לניתוח מאוד מדוקדקות (כגון: לקיחת מידות, הכנת שתלים, הכנת כתרים וכו').

אילו טיפולים אינם מתאימים להרדמה מלאה?

טיפולי שורש הם טיפולים ממושכים יחסית. לכן, אם מטופל זקוק להרבה מאוד טיפולי שורש, יש לשקול מהו הטיפול הנכון עבורו, במונחי הרדמה.

האם כל רופא שיניים יכול לבצע טיפולים בהרדמה כללית?

לא. רופא שיניים חייב לעבור הסמכה מסודרת, ולקבל רישיון של משרד הבריאות לביצוע טיפולים בהרדמה כללית. הלימודים להסמכה מתקיימים במגוון מקומות. יש לעבור בחינה בסיום הלימודים. הרופא המוסמך צריך להכיר את מגוון חומרי ההרדמה, גם אם אינו מרדים בעצמו, לדעת מהם הסיכונים בהרדמה ואיך מתמודדים עם הסיכונים האלה. יודגש כי רופא שיניים שלא עבר הסמכה להרדמה כללית, אך מבצע טיפולים בהרדמה כללית - פועל למעשה ללא רישיון.

ההסמכה מקנה לרופא השיניים אפשרות לרכוש ביטוח מקצועי שמכסה כל סיכון.

לסיכום: טיפולי שיניים בהרדמה מלאה עשויים להיות פתרון מיטבי, בעיקר כשמדובר בטיפולים מורכבים, המחייבים הגעה חוזרת למרפאה והחלמה חוזרת לאחר כל טיפול. בנוסף, טיפול בהרדמה מלאה מפחית משמעותית את הטראומה, מכיוון שהמטופל רפוי, ומפחית את הפחד והחרדה.

ד"ר דן בולדן, רופא שיניים, עוסק בטיפולי שיניים מורכבים תחת הרדמה כללית.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום