חרדה דנטלית והיפנוזה: לא מה שחשבתם

(5)
לדרג
תוכן מקודם

נמנעים מללכת לרופא שיניים? עצם המחשבה על טיפול שיניים מעוררת בכם חרדה עמוקה? הפתרון המומלץ: היפנוזה. יש לנו הפתעה בשבילכם: במציאות, היפנוזה רפואית שונה לחלוטין מכל מה שחשבתם על היפנוזה בעקבות הצגות וסרטי קולנוע

רופא שיניים - טיפולי שורש (אנדודונטיה) ,מומחה לאנדודונטיה
077-9977105 (מספר מקשר)

כ-80% מהאנשים מפחדים מרופא השיניים - ילדים או מבוגרים, מכל המגזרים ומכל תחומי העיסוק. כמעט אין אדם שמגיע לטיפול שיניים רגוע לחלוטין וללא כל חשש. עם זאת, בקרב כ-20% מהאוכלוסייה, טיפולי שיניים מעוררים חרדה של ממש, המוגדרת כחרדה דנטלית. אחת הדרכים להתמודד עם התופעה היא באמצעות היפנוזה.

בקרב רבים מאתנו, המילה "היפנוזה" בפני עצמה מעוררת חשש, מכיוון שרוב הציבור מכיר את ההיפנוזה הבימתית, בה נראה שהמהופנט מאבד כל שליטה, נמצא במצב של חוסר הכרה ונתון להוראותיו ולשליטתו של המהפנט.

במציאות, כדי להתמודד עם חרדה דנטלית באמצעות היפנוזה, משתמשים בהיפנוזה רפואית בלבד, השונה לחלוטין מההיפנוזה הבימתית. היפנוזה רפואית ניתנת לשימוש רק עם קבלת הסמכה ורישיון מטעם משרד הבריאות ומשאירה את המטופל בשליטה לאורך כל הדרך.

רתיעה מריחות או מכשירים במרפאת שיניים. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לחרדה דנטלית? כיצד חרדה דנטלית באה לידי ביטוי?

קיימים גורמים רבים לחרדה דנטלית, העלולים לנבוע מסיפורים מלחיצים של חברים או בני משפחה, רתיעה מריחות או מכשירים במרפאת שיניים, חרדה כללית ובעיקר נסיונות עבר לא מוצלחים אצל רופא שיניים.

מעבר לחשש שרוב האנשים מרגישים לגבי ביקור במרפאת השיניים, חרדה דנטלית אמיתית מתבטאת בתופעות פיזיולוגיות המאפיינות מצבי חרדה בכל התחומים: דפיקות לב מואצות, הזעת יתר, חיוורון, וכמובן הימנעות מהגעה למרפאת שיניים. בסופו של דבר, הימנעות זו תוביל ברוב המקרים לצורך בטיפולים מורכבים יותר, שיגבירו אף יותר את סף החרדה.

מהי היפנוזה?

היפנוזה היא שיטת טיפול הגורמת למטופל להיכנס למצב מודעות אחר. באנגלית, המצב מוגדר כ-Altered state of mind. היפנוזה רפואית נעשית במגוון שיטות, על בסיס הצעות או השאות (סוגסטיות) המותאמות לאופיו, לצרכיו ולנתוניו של כל מטופל.

היפנוזה מוכרת לכולנו מחיי היומיום: פעולות כגון מדיטציה, דמיון מודרך, או מצב שבו אדם שוקע בצפייה בסרט - כל אלה הם למעשה תהליכים שונים של היפנוזה.

באמצעות השימוש בהיפנוזה, יכול המטופל להירגע, להרפות ולאפשר לאמונות חדשות להחליף את האמונות הקיימות בתודעה שלו. כך, במקום להאמין שטיפול שיניים הוא סכנה שיש לפחד ממנה, מאפשרת ההיפנוזה לאמונה חדשה להיכנס, לפיה אין כאן מצב של סכנה, ואפשר להתקדם לאט לאט עם הטיפול ללא חשש.

השימוש בהיפנוזה אינו גורם למטופל לאבד את הכרתו. המטופל שותף מלא ואקטיבי לאורך התהליך כולו ויכול לצאת מהמצב ההיפנוטי בעצמו, בכל שלב שירצה בכך.

כיצד משתמשים בהיפנוזה רפואית כדי לטפל בחרדה דנטלית?

היפנוזה רפואית נעשית בשילוב דה-סנסיטיזציה, שיטת טיפול התנהגותית המבוססת על פירוק הבעיה לחלקים קטנים ובלתי מאיימים. הטיפול נמשך כ-6 מפגשים בדרך כלל, בהם המטופל מתוודע למרפאה ולטיפולים הנדרשים לאט לאט ובמנות מאוד קטנות, בהתאם ליכולת שלו לקבל ולהכיל בכל רגע. בכל שלב, קובע המטופל את גודל המנה עמה הוא מסוגל להתמודד באותו רגע, ועדיין מרגיש שהוא נמצא במקום נוח ונעים.

התהליך ההיפנוטי מסייע להרגעת המטופל ולהרפיה, המאפשרת לו לקבל מנות קטנות של התמודדות בכל פעם. לצורך כך, נעשה שימוש באמצעים שונים. כך, למשל: דמיון מודרך, שימוש במוזיקה; לעיתים, גם התעמלות או פעילות אקטיבית יכולה לשמש לביצוע היפנוזה.

התהליך נמשך גם מעבר למפגשים עצמם. מדי פעם, יינתנו למטופל "שיעורי בית". בנוסף, המטופל יקבל הקלטה של כל מפגש ויוכל להקשיב להקלטה בזמנו הפנוי. מומלץ במיוחד לעשות זאת לפני השינה.

האמצעים בהם נעשה שימוש בתהליך ההיפנוזה הרפואית מותאמים באופן ספציפי לכל מטופל, לאחר תשאול מפורט, יסודי ומעמיק שנערך במפגש הראשון. תשאול זה, יחד עם מגוון האמצעים המשמשים להיפנוזה רפואית, מאפשר מציאת פתרון מתאים לכל מטופל.

מה מידת השליטה של המטופל בתהליך?

מראשית הטיפול ועד סופו, השליטה בתהליך נמצאת בידיו של המטופל. הדבר הראשון שהמטפל מלמד את המטופל, עוד לפני שבכלל ייכנס למצב היפנוזה, הוא כיצד לצאת מהמצב ההיפנוטי, בכל שלב בו לא נוח לו או לא מתאים לו - מכל סיבה שהיא.  המטופל הוא זה שמכוון ומחליט לאיזה סוג של היפנוזה הוא רוצה להיכנס. על סמך התשאול הראשוני והקשר הרציף עם המטפל, המטופל נותן למטפל את המפתח לגישה אליו. באמצעות השליטה בתהליך, לומד המטופל כיצד להשתמש בכוחות ובעוצמות הקיימים בתוכו, כדי לפוגג את תחושת החרדה.

האם ניתן לשלב עם ההיפנוזה גם אמצעים נוספים לאלחוש או שיכוך כאבים?

בהתאם לרצונו של המטופל, ניתן להשתמש באמצעי אלחוש יחד עם התהליך ההיפנוטי, כגון: הרדמה מקומית או גז צחוק. בקרב מטופלים רבים, חלק גדול מהחרדה נובע מהחשש מפני הזריקה. לכן, בין היתר, התהליך כולו מיועד לאפשר להם להסכים לקבל את זריקת ההרדמה המקומית.

התהליך עשוי לסייע לפתור גם חרדות בתחומים אחרים. צילום: שאטרסטוק

מהם אחוזי ההצלחה של טיפול בחרדה דנטלית, באמצעות היפנוזה?

טיפול בחרדה דנטלית באמצעות היפנוזה נחשב תהליך מאוד יעיל. אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד. לאחר סדרה בת כ-6 מפגשים, עובר המטופל שינוי דרסטי ומצליח לגרום לחרדות שלו להתפוגג לחלוטין. במקרים רבים, יגלה מטופל שעבר היפנוזה להתמודדות עם חרדה דנטלית, כי התהליך עזר לו לפתור גם חרדות בתחומים אחרים לגמרי.

במצבים נדירים מאוד, בהם ההיפנוזה אינה משפיעה והמטופל ממשיך לחוות חרדה מאוד גדולה, ניתן לעבור את טיפול השיניים באמצעות טשטוש. עם זאת, ברוב המקרים אין בכך צורך.

לסיכום: היפנוזה רפואית היא אחת השיטות היעילות ביותר להתמודדות עם חרדה דנטלית. השיטה כוללת סדרה בת מספר מפגשים, המתחילים בתשאול מעמיק של המטופל ושימוש בדה-סנסיטיזציה: פירוק הבעיה למנות קטנות, על פי הקצב המתאים למטופל. לאורך התהליך כולו, המטופל נמצא בשליטה ולוקח חלק אקטיבי בטיפול. לאחר סדרת המפגשים, מצליחים רוב המטופלים להתגבר על החרדה הדנטלית וגם על חרדות בתחומים נוספים.

ד"ר דליה אלקס-קורנהאוזר היא רופאת שיניים מוסמכת, בעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית מטעם משרד הבריאות. עבדה במחלקה למדעי ההתנהגות  באוניברסיטת ת"א בראשות ד"ר קליינהאוז ובמחלקה לחרדות דנטליות בבי"ח רמב"ם בחיפה.

ד"ר אביגיל אלקס-דבי היא רופאת שיניים ואורתודנטית מוסמכת, בעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית מטעם משרד הבריאות.

 

ד"ר דליה וד"ר אביגיל מקבלות מטופלים במרפאת השיניים ד"ר אלקס בנתניה.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום