גיל המעבר בגברים: לעבור בשלום - ואף לצמוח מהשינוי

(6)
לדרג
תוכן מקודם

מעטים מודעים לכך שגם גברים מתמודדים עם גיל המעבר (אנדרופאוזה). מה ניתן לעשות? שילוב של פעילות גופנית, תזונה, טיפול CBT ונטילת תוסף טסטוסטרון. קשה לך בגיל המעבר? גבר מי שלא מדחיק!

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

כל שלב בחיים כולל התמודדויות ייחודיות: בגיל ההתבגרות, אנו מגבשים את האופי שלנו ומנסים להתמודד עם ההשלכות הבלתי נעימות של ההורמונים המשתוללים בגופנו. לעומת זאת, החל מהעשור החמישי בחיינו, אנחנו מתחילים להתמודד עם בעיה שונה לגמרי.

גיל המעבר אינו תופעה המאפיינת רק את המין הנשי. גם גברים מתמודדים עם גיל המעבר, גם אם תסמיניו שונים. כך, לפתע, השיעור של הורמוני מין כמו טסטוסטרון מתחיל לצנוח, הסיכון לסרטן ולמחלות אחרות עולה ובמקרים רבים עולים גם קשיים פסיכולוגיים שלא הכרנו בעבר.

כדי להתמודד עם המצב החדש, חשוב להכיר את השינויים הצפויים בתקופה זו ולהיערך לשינויים בצורה הטובה ביותר. ריכזנו בשבילכם את כל המידע שחשוב לדעת על התקופה המטלטלת הזאת.

חשוב להגיע אחת לשנה לבדיקות שגרתיות אצל הרופא המטפל. צילום: שאטרסטוק

מהו גיל המעבר אצל גברים?

עד שנות ה-90, נטו לייחס את תופעות גיל המעבר לנשים בלבד. עם זאת, מאז הוטבע בספרות הרפואית המושג "אנדרופאוזה" המתאר מצב רפואי של ירידה ברמות הורמוני המין אצל גברים.

עקרונית, כל אדם צפוי לחוות את הירידה הזו. על פי הערכות, הירידה מתחילה (ברמה מסוימת) אצל רוב הגברים בסביבות גיל 45 ומאובחנת בקרב כמחצית מהגברים אחרי גיל 55.

איך הירידה בטסטוסטרון משפיעה על הבריאות?

כאמור, טסטוסטרון הוא הורמון המשפיע על היבטים רבים בבריאות שלנו. לצד ההשפעה הברורה על ירידה בחשק המיני ולעיתים אף פגיעה באונות, על פי מחקרים השינויים ההורמונליים עלולים להפחית גם את מסת השריר ואת צפיפות העצם.

עדויות שונות מראות כי רמת הטסטוסטרון הנמוכה משפיעה גם על כלי הדם, בצורה המגבירה את הסיכון לטרשת עורקים: חסימה של כלי הדם העלולה להוביל להתקפי לב. לעיתים, השינויים ההורמונליים עלולים להוביל גם לירידה בהמוגלובין, הנושא חמצן מהריאות אל כל רקמות הגוף.

אילו עוד סכנות בריאותיות מאיימות על גברים בגיל המעבר?

ללא קשר לירידה ברמות הטסטוסטרון בגיל המעבר, ככל שאנחנו מתבגרים, עולה גם הסיכון למחלות כמו סרטן. על פי המכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית (NIH), כמחצית מכל חולי הסרטן הם בני 65 ומעלה. הסיכון להופעת המחלה עולה בכל שנה.

ב-NIH אף פרסמו ב-2014 מחקר שמסביר כי ככל שאנחנו מתבגרים, גובר הסיכון לשינויים ומוטציות ב-DNA, העלולים לגרום לתאים להשתכפל ללא בקרה ולהפוך לגידולים סרטניים. לעיתים, השינויים בגנום מתרחשים שנים רבות לפני תסמיני המחלה הראשונים. סוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב גברים בגיל המעבר הם סרטן הערמונית, סרטן הריאות, סרטן המעי הגס והרקטום וסרטן בשלפוחית השתן (על פי הסדר הזה).

תפריט בריא. צילום: שאטרסטוק

אם כך, כיצד כדאי לשמור על הבריאות בגיל המעבר?

הדבר החשוב ביותר שאפשר לעשות, כדי לשמור על הבריאות בכל גיל, בייחוד בתקופת גיל המעבר, הוא להיות מודעים למה שמתרחש בגוף שלנו ובמעמקי הנפש. כיום, ניתן לטפל בהשפעות השליליות של השינויים ההורמונליים באמצעות תוספי טסטוסטרון. עם זאת, חשוב לעשות זאת רק בהמלצת הרופא, תוך דיון מפורט ובחינת המצב הרפואי שלכם. בנוסף, חשוב להגיע אחת לשנה לבדיקות שגרתיות אצל הרופא המטפל. לאחר גיל 45, מומלץ לבצע פעם בשנה גם בדיקות סקר, בדיקות דם ובדיקות גופניות, לזיהוי סימנים ראשוניים לסרטן. אם יש לכם היסטוריה של סרטן במשפחה, מומלץ לבצע את הבדיקות האלה בשלב מוקדם יותר בחיים, בהתאם להחלטת הרופא.

יש לזכור כי הדרך הטובה ביותר להימנע מסרטן, מההשפעות השליליות של השינויים ההורמונליים וממגוון רחב של בעיות רפואיות, היא אימוץ הרגלים בריאים בשגרה.

בין היתר, מומלץ לאמץ את ההרגלים החיוביים הבאים:

  • תפריט בריא - עם פחות מזונות מעובדים, בשר אדום ושומן, ויותר פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים ושקדים;
  • פעילות גופנית - באופן קבוע;
  • הימנעות מעישון;
  • עדכון הרופא שלכם - בכל שינוי במצבכם הבריאות.

מה עם המצב הנפשי?

עד כה, עסקנו בהשפעות של גיל המעבר על הגוף. עם זאת, אתם בוודאי יודעים שהשפעת גיל המעבר אינה מסתיימת בגוף. רבים תופסים (שלא בצדק) את הירידה בחשק המיני כפגיעה בגבריות, מה שמשפיע גם על ההערכה והביטחון העצמי. זאת, מבלי להבין שמדובר בתהליך טבעי, שקורה לכל אחד ולא אומר שום דבר "באופן אישי".

אנו רואים שגברים בגיל המעבר נוטים לסבול יותר מהתפרצויות זעם, חרדה, דיכאון, בדידות והפרעות שינה. לכך מתווספים גם השינויים הפיזיולוגיים העלולים לגרום לנו לתפוס את עצמנו כפחות אטרקטיביים, דבר שבהחלט עלול להעמיק את הקושי הנפשי.

אם כך, כיצד ניתן לשפר את המצב הנפשי?

אם אתם מזהים אפילו חלק מהתסמינים האלה אצלכם, חשוב להבין כי אין סיבה להתבייש לבקש עזרה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוכח במחקרים קליניים ככלי יעיל ביותר לשיפור המצב הנפשי בכל גיל, בייחוד עבור גברים בתקופה עמוסת שינויים כמו גיל המעבר.

הטיפול מעניק כלים שימושיים ופשוטים לשינוי האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו ולשינוי הפרשנות של השינויים שאנחנו חווים, כך שלא נראה בהם סימן לפגיעה בגבריות, באטרקטיביות או באיכויות הייחודיות שלנו.

קודם הסברנו שלכל גיל יש את הקשיים שלו. חשוב לזכור שלכל גיל יש גם יתרונות משמעותיים. לכן, אם נתעסק פחות בכל מה שרע בגיל המעבר ונחפש את הטוב - נראה שדווקא יש די הרבה טוב. ברוב המקרים, בגיל המעבר הילדים כבר גדולים, המצב הכלכלי טוב יותר מבעבר ואפשר להשקיע יותר בעצמנו.

מדובר בגיל שבו אפשר לבטא את היצירתיות, לאמץ תחביבים שתמיד רצינו לעסוק בהם, לטייל בעולם או לעשות שינוי מקצועי שחשבנו עליו, אך לא היה לנו אומץ לעשות כשהיו לנו ילדים קטנים לגדל.

נסו לגבש תכנית מסודרת של הדברים שעוד תרצו להשיג או דברים שאתם מצפים לקראתם. הדבר יעזור לכם להסיט את תשומת הלב מכל מה שלא טוב בחיים - לדברים שעדיין מרגשים אתכם בהמשך הדרך.

לסיכום: גיל המעבר מזמן קשיים פיזיולוגיים ונפשיים גם לנשים וגם לגברים. הדרך להתמודד עם הקשיים בצורה הטובה ביותר היא להיות מודעים לקשיים, לאמץ הרגלים בריאים שיחזקו את הבריאות, להגיע לבדיקות תקופתיות אצל הרופא כדי לזהות בעיות רפואיות לפני שיחמירו. וכמובן: לטפל גם בנפש, להעצים את הנפש ולטפח אותה.

ד"ר יבגני מושקוביץ, מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, יועץ לאסיא מדיקל; ד"ר מאיר דוד גרשבאום, אורולוג אונקולוגי ומומחה בניתוחים רובוטיים, מנתח בכיר באסיא מדיקל ; אופיר תשובה, פסיכותרפיסט קוגניטיבי-התנהגותי באסיא מדיקל.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

 

 

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום