נכות נפשית לניצולי שואה: מדריך

(11)
לדרג
תוכן מקודם

רבבות ניצולי שואה מבוגרים חיים בינינו וחלקם סובלים מבעיות נפשיות, בעקבות מוראות השואה שחוו בגיל צעיר. חוות דעת פסיכיאטרית עשויה לאפשר להם לקבל קצבה המגיעה להם על רקע נכות נפשית. מדובר בזכות המגיעה לניצולים - ואין להתבייש בה

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2313375 (מספר מקשר)

ניצולי שואה רבים סובלים מבעיות נפשיות כרוניות(Chronic holocaust syndrome), כתוצאה מהחוויות הקשות שעברו בשואה. בגיל מבוגר, הזיכרונות עשויים לעלות (גם אם לא עלו בעבר) ולגרום סבל ובעיות נפשיות, המקשות על התפקוד היום יומי. חוות דעת רפואית של פסיכיאטר עשויה לסייע בקבלת אחוזי נכות נפשיים, מוועדות רפואיות של משרד האוצר, הפועלות במסגרת הרשות לזכויות ניצולי השואה (לשעבר הלשכה לשיקום נכים). אחוזי הנכות מזכים את ניצולי השואה בקצבה העשויה לסייע להם כלכלית. בכך נעסוק במאמר זה.

מתמודדים עם זיכרונות וחוויות טראומטיות. צילום: שאטרסטוק

כמה ניצולי שואה חיים כיום בישראל? מה מצבם?

בישראל חיים עשרות אלפי ניצולי שואה, שרבים מהם מתמודדים עם זיכרונות וחוויות טראומטיות, מעברם בזמן מלחמת העולם השנייה. כל ניצולי השואה החיים כיום הם אנשים מבוגרים. חלקם מתמודדים - בנוסף לקשיי זקנה, בדידות או מחלות - גם עם קשיים כלכליים. הם אינם יכולים להזדקן בכבוד.

לצערנו, החדשות מלאות בסיפורים על ניצולי שואה שאין להם כסף למזון או חימום. הם נאלצים לבחור בין תרופות לבין אוכל. רבים מהם אינם יודעים כי ועדות של משרד האוצר מוסמכות להעניק להם אחוזי נכות, בגין בעיות נפשיות.

אחוזי הנכות עשויים לזכות אותם בתוספת משמעותית להכנסה החודשית ולהקל מאוד על מצבם. בין השאר, הוועדה שאמורה לאשר את הזכאות לאחוזי הנכות מסתמכת על חוות דעת של פסיכיאטר ומסמכים רפואיים נוספים, המעידים על המצב הנפשי של ניצול השואה.

מאילו בעיות נפשיות עלולים לסבול ניצולי שואה?

ניצולי השואה עלולים לסבול מדיכאון, נדודי שינה, בעיות חברתיות, חלומות זוועה, התבודדות והתכנסות בתוך עצמם. רובם מבוגרים,  גרים לבד או איבדו את בני זוגם.  לפעמים אין להם משפחה או ילדים והם חווים בדידות קשה. התחושה שלהם היא כי הם לבדם בעולם, גלמודים ועריריים. זוהי תחושה קשה מאוד.

כיצד משפיעה הזקנה על ניצולי השואה?

גם ניצולי שואה שלא סבלו מבעיות נפשיות במהלך חייהם, עשויים להיזכר בזקנתם בחוויות קשות מתקופת השואה: חוויות קשות שלהם כילדים בשואה עלולות לצוף ולעלות, מלוות בסיוטים. כך, הם עשויים לזכור את ההפצצות של הגרמנים, הגירוש למחנות, אובדן המשפחה.

לא כולם הגיעו למחנות ריכוז. חלק מהניצולים הגיעו לרוסיה וסבלו ממחלות ורעב. אחרים היו ילדים שאיבדו את משפחתם, הצטרפו לפרטיזנים או גדלו במשפחות נוצריות. ילדים אלה עברו משבר בסיום המלחמה, כשיום אחד הם נפרדו מהמשפחות הנוצריות (שהיו המשפחה היחידה שהכירו) וחזרו לחיים יהודיים. לאחר שגדלו כנוצרים במשך שנים, הם עברו שינוי קיצוני והיו צריכים למצוא את דרכם בחברה החדשה.

מדברים יותר על השואה. צילום: שאטרסטוק

מדוע עולים הזיכרונות דווקא בזקנה?

רבים מהניצולים ניסו להדחיק את הזיכרונות במהלך השנים, אבל כיום מדברים יותר על השואה. כיום, לגיטימי יותר בחברה הישראלית לדבר על החוויות בשואה. בעבר, ניצולים לא היו מוכנים לספר את סיפורם לילדיהם במשך שנים. בעת האחרונה, הניצולים הולכים ונפתחים. הם מספרים את סיפורם כי הם מבינים שאם הם לא יספרו - הסיפור יאבד.

היציאה לפנסיה גם מציפה מחשבות, מאחר שבגיל השלישי, לאחר הפרישה, אין הרבה מה לעשות: הניצולים יושבים בבית, מזדקנים ומתמודדים עם מחלות שונות.

כאשר הזיכרונות צפים, פעמים רבות הניצולים זקוקים לטיפול תרופתי, כדורי הרגעה, כדורים נוגדי דיכאון וקבוצות תמיכה.

כיצד נכתבת חוות הדעת?

אני מקבל את הניצולים בקליניקה ומראיין אותם לפחות במשך שעה. הניצולים מספרים לי את סיפורם, אנחנו עוברים על תולדות חייהם, על מה שעברו בשואה וכיצד עברו חייהם מאז ועד היום: עבודתם במהלך השנים, מצבם מאז היציאה לפנסיה וכו'. אני מקשיב להם וכמובן נעזר בחוות דעת רפואיות נוספות, מהעבר הרחוק והקרוב.

האם רק מי שסבל במהלך השנים מבעיות נפשיות זכאי לאחוזי נכות?

התשובה שלילית. אנו יודעים כי הזקנה עלולה לגרום להתדרדרות נפשית. לכן, גם ניצולי שואה שלא סבלו או לא התלוננו על בעיות נפשיות במהלך חייהם, אך כיום התעוררו אצלם בעיות כאלה, בהחלט יקבלו חוות דעת הממליצה על זכאות לאחוזי נכות נפשיים.

לסיכום: ניצולי שואה הסובלים ממחלות נפשיות, או חוו התדרדרות במצבם הנפשי בזקנתם, עשויים להיות זכאים לאחוזי נכות, הנקבעים על ידי ועדה של משרד האוצר. חוות דעת רפואית הנכתבת על ידי פסיכיאטר, עשויה לסייע למי שמעוניין להגיש בקשה לקבלת אחוזי נכות.

ד"ר אנטוני נפתלי, פסיכיאטר, מומחה ברפואה פסיכיאטרית כללית וכתיבת חוות דעת.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום