גזזת: פיצוי בגין פגיעה גופנית ונפשית

(2)
לדרג
תוכן מקודם

פרשת "ילדי הגזזת" היא פצע כאוב מימי קום המדינה: רבים נפגעו קשות מהטיפולים בהקרנות נגד גזזת - וחלו בסרטן. בנוסף, רבים סובלים מבעיות נפשיות בעקבות הטראומה שנגרמה להם. כדי לקבל פיצוי על הפגיעה הנפשית, יש צורך בחוות דעת פסיכיאטרית

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2313375 (מספר מקשר)

פרשת "ילדי הגזזת" היא פרשה כאובה, המשפיעה עד היום על עשרות אלפי אנשים הסובלים מפגיעות פיזיות ונפשיות קשות. משרד האוצר החליט כי נפגעים מטיפולי הגזזת זכאים לפיצוי מהמדינה, בעזרת ועדות הקובעות אחוזי נכות פיזיים ונפשיים.

רבים מנפגעי הגזזת כלל אינם מודעים לזכאותם. לכן, אם קיבלתם טיפול נגד גזזת בילדותכם, ואתם סובלים מבעיות נפשיות בעקבות החוויה הקשה, כדאי לכם לפנות לקבלת חוות דעת פסיכיאטרית, שתסייע לכם לקבל את הפיצוי המגיע לכם.

דיכאון, חרדות, פחד מוות והסתגרות. צילום: שאטרסטוק

מהי פרשת "ילדי הגזזת"?

בשנים 48'-58' כמאה אלף ילדים יוצאי צפון אפריקה, עיראק ואיראן, וגם ילידי הארץ, קיבלו טיפול אגרסיבי בהקרנות נגד גזזת. רבים מאותם ילדים חלו במהלך השנים במחלות קשות, לרבות סרטן, וגם שילמו מחיר נפשי כבד.

החוויה הקשה שעברו כילדים הותירה בהם צלקות נפשיות: דיכאון, חרדות, פחד מוות והסתגרות הם חלק מהתופעות הנפשיות הקשות איתם מתמודדים כיום ילדי הגזזת.

מהם הגורמים לפגיעה הנפשית ב"ילדי הגזזת"?

אותם ילדים שטופלו בהקרנות נגד גזזת, עברו טיפול אכזרי ביותר. הם הופרדו ממשפחותיהם ושוכנו הרבה פעמים במחנות מיוחדים, ללא משפחתם, במדינה חדשה שהם לא מכירים בה אף אחד ולא מדברים את שפת המקום. מדובר בטראומה קשה מאוד.

רבים מהם הגיעו ממשפחות, והיו כמובן קשורים להורים, לאחים, לאחיות. ולפתע, הם הגיעו למקום חדש, והופרדו מכל מי שהם אוהבים. בנוסף, הם סבלו מבושה גדולה. הטיפול כלל גילוח ראש, הקרנות חזקות מאוד ומריחת הראש ביוד. הילדים שטופלו נגד גזזת סבלו מהצקות ולעג של ילדים אחרים. מדובר בחוויה קשה מאוד.

עם השנים, הם ראו שרבים מהילדים שעברו את טיפולי הגזזת חולים; וחלקם גם נפטרים מסרטן בעקבות ההקרנות. הדבר מאוד מפחיד.

אילו תופעות נפשיות עלולות להתפתח?

דיכאון עמוק, חרדות ופחד מוות הן תופעות נפוצות, מאחר שהילדים המטופלים, שהפכו בינתיים למבוגרים, נושאים את הצלקות שנים רבות. כשהם רואים סביבם אנשים רבים שעברו את אותם טיפולים חולים ולאחר מכן מתים, הם עלולים לפתח פחד גדול, פחד מוות. בנוסף, משך שנים רבות, הנושא הושתק. אף אחד לא דיבר על כך והם התמודדו עם הזיכרונות והפגיעות לבדם.

האם ניתן לקבל אחוזי נכות על בסיס פגיעה נפשית?

בוודאי. הוועדות הקובעות את אחוזי הנכות של נפגעי טיפולי הגזזת מקבלות תביעות על בסיס פגיעות פיזיות ונפשיות.

כיצד נקבעת הזכאות לאחוזי נכות?

בשלב הראשון, יש להגיש תביעה לוועדות הערכה של משרד הבריאות לחולי גזזת. בסיום, עומד התובע/ת לבדיקה על ידי ועדת מומחים, שתקבע האם אכן קיבל טיפולים בהקרנות נגד מחלת הגזזת.

בשלב השני, נערכת ועדה רפואית, שתפקידה לקבוע את שיעור הנכות של התובע/ת. דרגת הנכות תקבע למה זכאים הנפגעים: החל ממענק כספי צנוע ועד מענק כספי משמעותי, בתוספת גמלה חודשית, שתשולם לכל החיים.

הפונים לוועדות צריכים להצטייד במסמכים רפואיים שונים. אם התביעה היא לקבלת אחוזי נכות בגין פגיעה נפשית, יש לקבל חוות דעת של פסיכיאטר.

כיצד מקבלים חוות דעת פסיכיאטרית?

אנשים מופנים לקבלת חוות דעת דרך עורכי דינם או מאתרים פסיכיאטר דרך האינטרנט. מומלץ לבחור בפסיכיאטר מנוסה במתן חוות דעת לוועדות אלה.

הפונים לקבלת חוות דעת מוזמנים לפגישה במשרדו של הפסיכיאטר, הנמשכת כשעה. מומלץ להצטייד במסמכים מטיפולים בהווה או בעבר, כגון חוות דעת של נוירולוג, רופא עור, רופא אנדוקרינולוג, פסיכולוג או פסיכיאטר, או כל מסמך רפואי אחר.

מהם הגורמים המשפיעים על חוות הדעת?

במהלך הפגישה, הפונים מציגים בפני מסמכים המעידים על מצבם הפיזי והנפשי, ואני מתרשם ממצבם הנוכחי. רבים מהפונים אלי לקבלת חוות דעת סובלים משיער מאוד דליל, פצעים סרטניים על הפנים אחרי ניתוחים, דיכאונות ופחד מוות.

בנוסף, נפוצים בקרב הפונים סרטן של בלוטת התריס וסרטן העור. מדובר בתוצאה של טיפולי ההקרנה הקשים שעברו הפונים. אני מתשאל אותם אודות ילדותם, ורבים מהם מספרים על ילדות קשה, מאחר שהיו קירחים והילדים האחרים היו צוחקים עליהם. חלק מהפונים חובשים כובעים או פאה.

אם הפונים היו בטיפול נפשי, קיבלו טיפול נגד דיכאון או מסתגרים בביתם - גורמים אלה כמובן משפיעים על חוות הדעת. רוב הפונים הצליחו להקים משפחה ולתפקד, על אף הטראומה. עם זאת, אין משמעות הדבר (תפקוד, חיי משפחה וכו') כי הם אינם זכאים כיום לאחוזי נכות.

טראומות וזיכרונות קשים צפים ועולים. צילום: שאטרסטוק

האם מספר השנים שחלפו מאז הטיפולים משפיע על זכאות הפונים לאחוזי נכות?

התשובה שלילית. רבים מהפונים אלי כיום בשנות ה-70 לחייהם. במהלך הזקנה, טראומות וזיכרונות קשים צפים ועולים - וגורמים סבל נפשי רב.

לסיכום: אנשים שעברו טיפולי הקרנה נגד גזזת, עלולים לסבול לא רק מתופעות פיזיות אלא גם ממחלות נפשיות קשות ביותר, הפוגעות ביכולתם לתפקד. ועדות של משרד הבריאות קובעות את אחוזי הנכות, שהחולים זכאים לקבל מהמדינה. בין היתר, הוועדות מסתמכות על חוות דעת של פסיכיאטר המתמחה בחוות דעת לוועדות אלה.

ד"ר אנטוני נפתלי, פסיכיאטר, מומחה ברפואה פסיכיאטרית כללית וכתיבת חוות דעת.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום