טיפול זוגי אחרי בגידה: האם ניתן להציל את הזוגיות?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

בגידה משפיעה קשות על מערכת יחסים זוגית. עם זאת, על אף השבר העצום, בגידה היא גם הזדמנות לטיפול זוגי מעמיק, העשוי להוביל לחידוש הברית הזוגית ואף לחיזוקה או לסייע לבני הזוג להיפרד בדרכי נועם

פסיכולוג
077-2313383 (מספר מקשר)

בגידה היא מצב של משבר אמון כואב מאוד בין בני זוג, העלול לרסק את האמון וההערכה של צד אחד; ולהוביל לרגשות אשמה קשים ולהלקאה עצמית של הצד השני. עם זאת, חשוב להבין כי מטפלים זוגיים דווקא רואים בגידה כהזדמנות! כלומר, אירוע המאותת לנו שמשהו אינו תקין ביחסים וכי יש מקום לעבודה, כדי להניח יסודות טובים יותר להמשך החיים המשותפים או החיים של כל אחד מהצדדים בנפרד.

כמובן, בגידה רחוקה שנות אור מלהיות הדרך הנכונה לתקן כשלים בזוגיות. ובכל זאת: אם נבחן למה התרחשה הבגידה, במקום לשפוט את עצמנו ולהתייסר על מה שהיה, הדבר יכול לעזור לשני הצדדים לתקן בעצמם את מה שהוביל לצעד הכל כך דרמטי.

הריגושים ממתינים במרחק מספר הקשות בסמארטפון. צילום: שאטרסטוק

מדוע בגידה כל כך כואבת?

חלק מהאנשים מחפשים בזוגיות את המקום הבטוח - הנאמנות, החברות והביטחון; זאת, בעוד אנשים אחרים מחפשים דווקא את הריגוש והאקשן. הרצונות האלה נובעים בדרך כלל מחוסר שחווינו בילדות, מחוויות עבר או מצורך פנימי עמוק שאנו מבקשים למלא.

כאשר אנשים שמחפשים ביטחון אצל בני זוגם חווים משבר אמון כמו בגידה, הדבר מנפץ את כל מה שרצו להאמין, כשנכנסו לתוך מערכת היחסים, מה שעלול לזמן התמודדות כלל לא פשוטה.

חשוב לזכור שבתחילת הקשר, בדרך כלל הכול נראה מושלם: האנרגיות בשיאן, החיבור מדהים והאהבה פורחת. לכן, מטבע הדברים, רובנו לא נרצה להטריד את עצמנו במחשבות בסגנון: "מה יהיה אם?", וגם לא נשוחח על מחשבות מסוג זה עם בן או בת הזוג. כך, אנחנו בכלל לא מכינים את עצמנו לאפשרות של פגיעה כזו. לכן, כשבגידה מתרחשת, היא תופסת אותנו לא מוכנים, מבולבלים ומתוסכלים.

אנו חיים בעידן שבו הפיתויים גדולים הרבה יותר. הריגושים ממתינים במרחק מספר הקשות בסמארטפון שנהפך למקום הפרטי של כל אחד, הפרטיות הזאת מאפשרת קשרים עם אנשים שונים ברמות אינטימיות שונות, חלקם הופכים לסודות או יחסים שנרקמים מחוץ לנישואין. בנוסף, הטכנולוגיה היום, עם ריבוי אפליקציות ההיכרויות הופכות את מציאת הפרטנרים החדשים לקלה מאי פעם.

מתי כדאי להגיע לטיפול זוגי?

כשהזוגיות סובלת ממשבר אמון חמור, ככל שנקדים להבין למה זה קרה ולטפל בבעיה - כך יהיה יותר טוב לכולם. טיפול זוגי לא רק נועד להציל את הזוגיות או להבין אם הזוגיות מתאימה לשני הצדדים. טיפול זוגי גם מסייע לכל צד להבין  מהם הצרכים שלו, מה באופי שלו, בפעולות ובבחירות שלו, הוביל אותו למצב הזה. הטיפול מאפשר לנו לזהות בעצמנו דפוסים, לשנות אותם וכן להפחית את הסיכון שהמצב הדרמטי הזה יותיר בנו צלקות נפשיות בעתיד.

כשאנחנו חווים טראומה, הסיכון שהיא תתקבע ותהפוך לפוסט טראומה, עולה משמעותית בהיעדר טיפול. ככל שנקדים לטפל בטראומה בעזרת גורם מקצועי, כך פוחת הסיכון לכך. בנוסף, ייתכן שבתום הטיפול, בני הזוג יבינו שהם כלל לא מתאימים אחד לשני, אך ינהלו את התהליך בצורה בריאה יותר, שמיטיבה איתם ולא פוגעת בהם ובילדיהם בטווח הארוך.

כמה זמן נמשך טיפול זוגי אחרי בגידה?

משבר אמון בזוגיות הוא דבר שנדרשים חודשים ארוכים כדי לשקם. לכן, חשוב להבין שלא מדובר בטיפול בסגנון "זבנג וגמרנו". בתהליך כזה, מטבע הדברים הצד הפוגע ישאף לסיים את הטיפול מהר ככל הניתן, מאחר שהוא מתקשה לשאת את האשמה והכאב, מה שמגביר את המוטיבציה שלו להתקדם מהר.

עם זאת, חשוב לזכור שלצד הנפגע בדרך כלל יהיה קשה יותר להתגבר על מה שקרה. במצב כזה, המחשבות צפות והאסימונים נופלים חודשים רבים אחרי הפגיעה הראשונית. הצד הנבגד צריך להרגיש שהצד הבוגד לוקח אחריות, מביע חרטה ומבקש סליחה בכנות ומתוך רצון לשמור על מערכת היחסים הזוגית. לכן, חשוב להשקיע את פרק הזמן שיאפשר לשני הצדדים את ההתאוששות, הריפוי והקבלה.

מטרת הטיפול אינה להציל את הזוגיות בכל מחיר. צילום: שאטרסטוק

האם תמיד ניתן לתקן?

חשוב להבין שמטרת הטיפול אינה להציל את הזוגיות בכל מחיר. לפעמים, הבגידה היא רק סימפטום לכך ששני הצדדים הלכו והתרחקו זה מזה במשך שנים, התשוקה אבדה, האהבה גוועה ואולי מוטב להם להיפרד ולנסות למצוא אושר במערכת יחסים חדשה.

עם זאת, כדי להבין האם יש טעם להציל את הזוגיות, חשוב ששני הצדדים יתחייבו לדבר בכנות על הבעיות שלהם, על השאלה מה הוביל לבגידה, על הצרכים ועל השאיפות של כל אחד.

לרוב, אחרי בגידה, יכול לקרות אחד משני מצבים: או שהאדם שבגד יבין שהוא לא מעוניין להפסיד את כל מה שבנה וירצה לתקן; או שהוא יבין שהבגידה דווקא עוררה אצלו דחף, שהוא חייב להקשיב לו ו"ללכת אתו". חשוב ששני הצדדים יבדקו בתהליך הטיפולי  אם הבגידה יצרה קרע שלא ניתן לאחות, או שמא עוררה את הזוגיות שלהם, את התשוקה ואת הרצון  להתגבר על הכאב והבושה ולפעול כדי לתקן ולשפר את מערכת היחסים .

מה בדיוק עושים בטיפול זוגי אחרי בגידה?

השלב הראשון בטיפול - להבין את הדינמיקה הזוגית בתחילת הקשר, ולאורך השנים עד למשבר, כולל נקודות תורפה וחוזק ביחסים, לבחון אם יש עדיין רגשות חיוביים אחד לשני למרות הכאב, ולברר אם שני הצדדים מעוניינים לשקם את היחסים בינהם.

השלב השני בטיפול - להבין את הרקע לבגידה... מה היה חסר בקשר, בתקשורת, האם הצד שבגד סבל ממחסור רגשי, מיני או אינטלקטואלי, שהוביל אותו לצעד הזה. האם הצד שנבגד "בגד" בצורה אחרת ביחסים, התרחק, נמנע, התמכר לדברים אחרים מחוץ לקשר הזוגי....הבגידה יכולה לספק תובנות משמעותיות שיעזרו לתהליך הטיפולי.

השלב השלישי בטיפול הוא תהליך הסליחה – הצד הפוגע יקח אחריות על המעשה, יביע חרטה, יבקש סליחה. הצד השני, ינסה להבין ולסלוח, לקבל ולרצות להמשיך הלאה.

מכאן השלבים הולכים קדימה ואחורה, כאשר נבנה אמון בין המטפל לזוג, אפשר לפתוח דברים שהיה קשה לפתוח קודם, כי אין מה להפסיד, יש רק מה  רק להרוויח. מכאן  האינטימיות בין בני הזוג מתרחבת והיא זאת שמנבאת את הסיכוי של הזוג לשקם את הקשר שלהם ורובם אף מרגישים שבזכות המשבר והטיפול הקשר שלהם הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני המשבר.

כאשר מחליטים לסיים את הקשר, התהליך הטיפולי מאפשר הבנה של הצרכים השונים שבני הזוג לא סיפקו זה לזה. ההכרה בכך מסייעת להם להיפרד ממקום של הבנה, בחירה הדדית, התבוננות מפוכחת על היחסים ועל העתיד.

במצב של פרידה המטפל יעזור לזוג להתבונן על הילדים המשותפים שלהם, ואיך הפרידה תעשה באופן שקול, מתוכנן, שימזער את הנזקים הרגשיים העלולים להיגרם לילדים.

לסיכום: בגידה היא משבר לא פשוט, שמחייב אותנו להביט על החיים שלנו "מלמעלה" ולהבין מה קרה לנו בדרך, מה השתבש ומה איפשר את הפגיעה הזו אצל כל אחד מהצדדים. טיפול זוגי ונכונות של שני בני הזוג לפתור את הבעיות בדרכי נועם, יסייע לשקם ולמנף את היחסים  או להיפרד לשלום- בשלום.  טיפול זוגי יכול להשפיע לטובה על העתיד  המשותף של כל הצדדים.

שרונה קרן היא מטפלת זוגית ומשפחתית, מנהלת "בקשר לטיפול" - מרכז שירותים פסיכולוגיים ארצי.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום