סיגריות אלקטרוניות: סיכון מוגבר ב-71% לאירוע מוחי

(0)
לדרג

הסיגריות האלקטרוניות, שנכנסו לתודעתנו לפני קצת יותר מעשר שנים וצברו פופולריות רבה, עומדות כל הזמן בלב מחלוקת אודות הסיכונים הבריאותיים ובטיחות השימוש. כעת, מחקר חדש מחזק את הטענות לגבי הנזק הבריאותי הצפוי למשתמשים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

הסיגריות האלקטרוניות שנכנסו לחיינו בשנים האחרונות, תפסו במהרה תאוצה והפכו פופולריות מאוד, בעיקר בקרב צעירים. בתחילה שווקו הסיגריות האלקטרוניות כתחליף בריא וחסכוני לסיגריות רגילות, אך עם הזמן נאספו עוד ועוד מחקרים עדכניים ועמדות של ארגוני בריאות אודות הנזקים הבריאותיים של סיגריות אלה.

כעת, תוצאות של מחקר חדש, שהוצגו לאחרונה במהלך כנס ה-(ISC (International Stroke Conference, מחזקות את הטענה כי הסיגריות האלקטרוניות מהוות סיכון בריאותי מוגבר משמעותית לסיבוכים רפואיים, דוגמת אירועים מוחיים ואוטמים לבביים. מחקר זה הוא הגדול ביותר מסוגו להערכת הקשר האפשרי בין סיגריות אלקטרוניות ובין אירועים מוחיים.

צילום: שאטרסטוק

מי הם המשתתפים במחקר?

במחקר השתתפו למעלה מ-400,000 משתתפים מעל גיל 18, אשר השיבו על סקר BRFSS (Behavioral Risk Factor Surveillance System). מתוכם, קרוב ל-66,800 נחקרים דיווחו על חשיפה קודמת לסיגריות אלקטרוניות.

מה עולה מן המחקר?

מתוצאות המחקר עולה כי:

  • אלו שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות היו צעירים יותר, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסיגריות אלו (44 לעומת 57 שנים), עם שכיחות נמוכה יותר של סוכרת (9.8% לעומת 12.1%), מדד מסת גוף נמוך יותר (27.7 לעומת 28.1) ושיעור גבוה יותר של מעשני סיגריות (78.7% לעומת 37.4%).

  • בקרב המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות, לעומת אלה שלא משתמשים בהן, יש סיכון מוגבר ב-71% לאירוע מוחי ועלייה של 59% בסיכון לאוטם שריר הלב, עם עליה של 40% בסיכון לכאבי חזה ממקור לבבי או מחלת לב כלילית.

  • בקרב אלו שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות, שיעור המעשנים היה גבוה כפליים.

מהי השורה התחתונה?

שימוש בסיגריות אלקטרוניות מעלה משמעותית את הסיכון לאירוע מוחי ולאוטם לב.

ממצאים אלו אינם מהווים הפתעה מוחלטת, שכן מספר מחקרים תצפיתיים קודמים דיווחו על הקשר בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות ובין אוטמים לבביים.

החוקרים מסבירים כי הם אינם יודעים מהי הסיבה שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות מעלה את הסיכון לאירועים מוחיים וקוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום