צוואה: אל תוותרו על חוות דעת פסיכיאטרית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

במקרים רבים, ניסיון משפטי לקעקע אמינות של צוואה מתבסס על הטלת ספק בנוגע לצלילות המצווה וכשירותו המשפטי, בעת עריכת הצוואה. מה ניתן לעשות? מומלץ להצטייד בחוות דעת פסיכיאטרית בנוגע לכשירות המצווה, סמוך ככל הניתן לחתימה על הצוואה

רופא פסיכיאטר
054-4927709

אחד הקריטריונים החשובים, הנבחן על ידי בית המשפט במקרה שהוגש ערעור על צוואה (התנגדות לקיום צוואה, בז'רגון המשפטי) הוא עצם הצלילות של המצווה, בעת החתימה על הצוואה. לכן, חשוב מאוד לא לוותר על קבלת חוות דעת פסיכיאטרית, סמוך לחתימה.

חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה כוללת שיחה, תשאול ומבחן קוגניטיבי. צילום: שאטרסטוק

מהי חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי בעל חשיבות רבה, מאחר שבאמצעותו קובע המצווה - עורך הצוואה (החותם עליה) - מה ייעשה ברכושו לאחר מותו.

בתי המשפט מתייחסים ברצינות רבה לצוואתו של אדם, מתוך הרצון לכבד את רצונו לאחר מותו. עם זאת, למרבה הצער, יש לא מעט מקרים שבהם נוצלו אנשים על ערש דווי וחתמו על צוואה, מבלי שהבינו על מה הם חותמים ומדוע הם חותמים.

כדי למנוע מצבים כאלה, קבע החוק כי יש להוכיח שבעל הצוואה היה צלול בעת החתימה, חתם מרצונו החופשי והבין על מה הוא חותם, מדוע הוא חותם, מה "נפח" הרכוש שלו, מהן ההשלכות העשויות להיות להחלטות שקיבל וכו'.

למעשה, תפקידה של חוות הדעת הפסיכיאטרית הוא לאשר את כל העניינים האלה.

כיצד ניתנת חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה?

חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה ניתנת על ידי פסיכיאטר או על ידי פסיכוגריאטר, שנפגש עם המצווה סמוך ככל האפשר למועד החתימה (לרוב, החתימה מתבצעת מיד לאחר הבדיקה או שעות ספורות לאחר מכן).

הבדיקה כוללת שיחה, תשאול ומבחן קוגניטיבי (בהתאם לקריטריונים הנדרשים), שמטרתו לבדוק את מצב הזיכרון של האדם, הריכוז, עד כמה הוא מבין את הסיטואציה ואת השלכותיה, מהן הסיבות שגרמו לו להחליט את ההחלטות שקיבל בצוואה וכו'.

תפקידה של חוות הדעת הפסיכיאטרית היא להוכיח שבעל הצוואה היה צלול בעת החתימה. צילום: שאטרסטוק

מדוע חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה כה חשובה?

לחוות דעת פסיכיאטרית לצוואה יש חשיבות גדולה מאוד, בעיקר במצבים שבהם יש ויכוחים משפטיים באשר לתוקף הצוואה. במקרים כאלה, חוות הדעת הפסיכיאטרית מהווה ראייה מבחינת ביהמ"ש, לכך שהמצווה היה צלול ומודע בעת החתימה וכי לא היה מושפע מאנשים אחרים, מצב רפואי ו/או תרופות שהיו עשויות להשפיע על דעתו או על יכולתו לקבל החלטות מושכלות.

למרבה הצער, רבים אינם מבינים את החשיבות של חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה ובוחרים לוותר עליה (בעיקר מסיבות כלכליות), מבלי להבין שבעצם הוויתור הם מסכנים למעשה סכום גדול הרבה יותר. לעיתים, את כל מה שיש להם ולמענו עמלו כל חייהם.

חשוב לזכור שבמקרה שיתגלע סכסוך משפטי, מי שיצטרך להעיד בפני ביהמ"ש ולאשר שהאדם היה בר חתימה, הוא הפסיכיאטר שביצע את הבדיקה; ולא הנוטריון ו/או עורך הדין שמולם התבצעה החתימה בפועל.

לכן, כדי שהבדיקה תהיה יסודית ולא תשאיר מקום לספקות, חשוב מאוד לוודא שמי שמבצע אותה הוא בעל ניסיון והסמכה ייעודית למתן חוות דעת פסיכיאטריות לביהמ"ש.

לסיכום: חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה היא בעלת חשיבות מהותית, בעיקר במקרה שיתגלעו סכסוכים משפטיים לאחר המוות. לכן, חשוב מאוד לא לוותר על חוות הדעת ולבצע אותה ע"י פסיכיאטר או פסיכוגריאטר מוסמך בעל ניסיון בתחום.

 

ד"ר מיכאל קופילוב הוא פסיכוגריאטר מומחה, בעל מעל 35 שנות ותק, מוסמך לכתיבת חוות דעת.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

 

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום