השבוע בלי שניצל?

(24)
לדרג

נשים, שימו לב: מחקר חדש בדק האם צריכת מזון מטוגן, לפחות אחת לשבוע, מעלה את הסיכון לתחלואה ולתמותה בקרב נשים. התוצאות המלאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

האם אתם נוהגים לאכול אוכל מטוגן מדי שבוע או שמדובר במזון שלא נכנס לתפריט שלכם? מחקר חדש שנערך בקרב נשים בארצות הברית, בדק כמה באמת אוכל מטוגן מזיק לבריאותן. נתוני המחקר הוצגו לאחרונה במאמר שפורסם בכתב העת BMJ

מהי מטרת המחקר?

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין צריכה כוללת וצריכה פרטנית של מוצרי מזון מטוגנים עם שיעורי תמותה מכל-סיבה ושיעורי תמותה משנית למחלות לב וכלי דם, בקרב נשים בארצות הברית.

מי השתתף במחקר ואילו נתונים נבדקו?

המחקר כלל 106,966 נשים לאחר-מנופאוזה (גיל המעבר), בגילאי 50-79 שנים, אשר גויסו למחקר Women's Health Initiative בין 1993-1998 והיו במעקב עד פברואר 2017.

התוצאים העיקריים כללו נתונים אודות שיעורי תמותה מכל-סיבה; תמותה עקב מחלות לב וכלי דם; ותמותה עקב ממאירות.

מנה אחת בשבוע של עוף מטוגן מעלה את סיכון האישה לתמותה ב-13%. צילום: שאטרסטוק

מה התגלה במחקר?

החוקרים דיווחו כי צריכה יומית של לפחות מנה אחת של מזון מטוגן לוותה בעלייה של 8% בסיכון לתמותה מכל-סיבה שהיא ועלייה של 8% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם - בהשוואה לנשים שלא אכלו כלל מזון מטוגן.

בקרב הנשים שאכלו לפחות מנה אחת של עוף מטוגן בשבוע, בהשוואה לאלו שלא אכלו עוף מטוגן כלל, תועדה עלייה של 13% בסיכון לתמותה מכל-סיבה ועלייה של 12% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

באשר לצריכת דגים מטוגנים, העלייה המקבילה עמדה על 7% בסיכון לתמותה מכל-סיבה ו-13% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

כמו כן, החוקרים לא מצאו קשר מובהק בין הצריכה הכוללת של מזון מטוגן, או צריכת מזונות מטוגנים מסוימים, ובין הסיכון לתמותה עקב מחלות ממאירות.

מהי השורה התחתונה?

ממצאי המחקר מעידים כי נשים האוכלות מזון מטוגן לעיתים קרובות, ובפרט עוף או דגים מטוגנים, נמצאות בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום