יישור לסת: ניתוח אורתוגנטי - ואפשר לחייך בפה מלא

(39)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים חיוך הוליוודי מושלם? אמצעים שונים ליישור שיניים אמנם משפרים את תפקוד מערכת הלעיסה ואת מראה החיוך, אך בחלק מהמקרים לא די בכך - ונדרש ניתוח ליישור לסת. מדריך מקיף

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה) ,מומחה לאורתודונטיה
077-2311072 (מספר מקשר)

כיום יש לא מעט אמצעים מתקדמים, המאפשרים לנו ליישר שיניים שסטו ממקומן,  ואפילו להשפיע על מבנה חלל הפה , אם כי בטווח מוגבל. לכן, במקרים מסוימים יישור שיניים הוא רק "חצי עבודה" וכדי להשלים את המלאכה, יש צורך ליישר גם את הלסתות עצמן, המהוות "בסיס" שעליו ממוקמות השיניים. זאת , במקרה שקיים יחס חריג בין שתי הלסתות כלפי שאר חלקי הפנים. כל עוד קיימת גדילה בלסתות – בממוצע עד גיל 14 ,  ניתן לטפל בחלק מהסטיות בטכניקות אורתודונטיות .יותר מאוחר לא ניתן להגיע לתוצאות מיטביות ללא ערוב כירורגיה לשם תיקון היחסים שבין הלסתות.

להעלות חששות ולגבש החלטה מושכלת. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים נדרש ניתוח ליישור הלסת?

הניתוח האורתוגנטי נדרש בכל מצב שבו שיעור אי ההתאמה בין הלסתות גבוה מהיכולות של הטיפולים האורתודונטיים והמטופלים חשים לא מסופקים ממראה פניהם . בלא מעט מקרים מתלווה לכך תחושת ערך עצמי נמוכה שמשבשת את איכות החיים של האדם. הניתוח נערך בהתאם להמלצה של אורתודונט מוסמך ומבוצע על ידי מומחה לניתוחי פה ולסת בבית חולים.

לכן, אם האורתודונט רואה צורך בניתוח, יש לגשת עם ההמלצה שלו לפגישה עם המנתח בבית החולים, כדי לשמוע את דעתו בנושא, לקבל תשובות לגבי התוכנית המוצעת ,להעלות חששות ולגבש החלטה מושכלת לגבי הצפוי מתוכנית האורתודונט והכירורג גם יחד.

במקרה שהכירורג אכן ממליץ על ניתוח, מרגע זה הוא יעבוד בשיתוף פעולה עם האורתודונט המטפל. בחודשים שלפני הניתוח, האורתודונט מבצע יישור שיניים בכל לסת בנפרד, כדי שהמטופל יגיע לטיפול כשהשיניים שלו במצב מיטבי, לקראת תיקון עמדת  הלסתות. כך, כשהמנתח יסדר את הלסתות, השיניים יסתדרו ביחד כמו חתיכות לגו.

כיצד ניתן להתכונן לניתוח מבחינה נפשית?

מטבעי הדברים, כמו בכל ניתוח, גם תיקון לסתות מלווה לא פעם בחששות ובמתח נפשי. הדרך הטובה ביותר להפגת החששות היא שיחה עם אנשים שעברו את התהליך והתרשמות מהחוויות,ומזווית הראייה של מי שכבר עברו את התהליך.

מניסיוני, אני רואה שאנשים שעברו את התהליך לומדים לאהוב את פניהם במהלך שבועות ההחלמה והעלמות הנפיחות בפנים. בדרך כלל,  מרוצים מאוד מהתוצאות, משום  שהן משנות לטובה את מראה הפנים .

חשוב לשתף את הרופא בחששות ולקבל מהרופא כמה שיותר מידע על התהליך ועל הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בתהליך. כמו בניתוחים אחרים, גם כאן יש סיכון לזיהום, לסיבוכים כתוצאה מפגיעה ברקמות שלא אמורות להיפגע, או ששינוי המראה החיצוני לא תואם  את הציפיות . בנוסף, בימים שלאחר הניתוח, הפנים עלולות להיות נפוחות, עם שטפי דם שחולפים תוך זמן קצר.

לכן, חשוב לתאם ציפיות לפני התהליך.

כאמור, הניתוח משנה את מראה הפנים. לעיתים, התוצאה עשויה להיות מפתיעה. כיום, חלק מהרופאים עובדים עם תוכנות הדמיה, המאפשרות להראות למטופל כיצד ייראו הפנים בתום התהליך.

אם לא נעשה שימוש בתוכנה, הרופא  ינסה לתאר למטופל את התוצאות הצפויות. תיאום הציפיות הזה הכרחי, כי מדובר בשינוי שמשפיע מאוד על המראה של המטופל.

איך מתבצע ניתוח אורתוגנטי ליישור הלסת?

הניתוח מתבצע בבית חולים, בהרדמה מלאה. במהלך הניתוח, חותכים  עצמות מתוך חלל הפה, כך שלא נעשים חתכים חיצונים ומזיזים אותם למקום המתוכנן ואז מקבעים אותן  למקומן החדש.

בימים שלאחר הניתוח, ייתכן כי יהיה צורך להישאר במעקב בבית החולים. בימים אלה, המטופל ככל הנראה יחווה כאבים באזור הפנים, הצפויים להתמעט בהדרגה, ככל שחולפים הימים. ההחלמה מהטיפול אורכת מספר שבועות, עד להתאחות מלאה של חלקי העצמות.

ייתכן כי יהיה צורך להישאר במעקב בבית החולים. צילום: שאטרסטוק

מה צפוי להתרחש במהלך תהליך השיקום?

חשוב להבין כי בימים הראשונים שלאחר הניתוח (ואף בשבועות הראשונים שלאחר הניתוח) - הפנים לא ייראו בדיוק כמו בהדמיה או כפי שתיאר הרופא לפני הניתוח. זאת, מכיוון שהפנים עדיין נפוחות ופגועות מהניתוח. לאחר שהנפיחות תרד, הרקמות בסופו של דבר יחזרו למצבן המקורי והפנים ייראו לגמרי אחרת. חשוב להתאזר בסבלנות ולהגיע מוכנים לתקופת השיקום.

לא פעם, מגיעים לניתוח האורתוגנטי אנשים שבמשך שנים סבלו מביטחון עצמי ירוד או מקושי לחייך, נוכח מצב הלסתות והשיניים שלהם. אחרי הטיפול, גם אם התוצאה אינה בדיוק כמו שדמיינו בעיני רוחם - הם מקבלים יותר ביטחון ואף נהנים ממחמאות מהסביבה. כך, עולה תחושת הערך העצמי שלהם.

מה השלב הבא?

בתקופת ההחלמה והשיקום מהניתוח, האורתודונט המטפל יוצא מהתמונה, אך אחרי ההחלמה הוא חוזר לבצע את תפקידו החשוב: היישור הסופי של השיניים, אחרי תיקון הלסתות.  הניתוח יתבצע כשאביזרי היישור הקבועים עדיין בתוך הפה. לאחר וידוא כי שוב ניתן להפעיל לחץ על השיניים, האורתודונט ימשיך בתהליך היישור, כדי להשיג עבור המטופל את החיוך המושלם, עליו חלם במשך זמן כה ממושך.

לסיכום: ניתוח אורתוגנטי ליישור הלסת יכול לשנות את מראה הפנים, בצורה שתשפר מאוד את תוצאות הטיפול ואת הביטחון העצמי של המטופל. התהליך חייב להיעשות בליווי אורתודונט ומנתח פה ולסת, שישתפו פעולה באופן מלא, כדי להבטיח תוצאות מיטביות.

ד"ר בנימין תורי, מומחה ליישור שיניים, בעל יותר מ-40 שנות ניסיון.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום