אובדנות מתבגרים: קיים קשר לעייפות

(1)
לדרג

הורים, המתבגר שלכם ישן מספיק? שימו לב: מחקר חדש שנערך בקרב מתבגרים מצא כי קיים קשר בין ישנוניות במהלך שעות היום לבין מחשבות אובדניות

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

כל הורה לילד בגיל ההתבגרות יודע ששעת השינה היא עניין רגיש. מתבגרים רבים נוטים להישאר ערים עד שעות מאוחרות ופעמים רבות הם אינם ישנים מספיק שעות במהלך הלילה, מתקשים להתעורר בבוקר ללימודים וסוחבים עייפות במשך היום.

מחקר חדש שנערך בסין בדק את הקשר בין חוסר בשעות שינה בקרב מתבגרים לבין הנטייה לאובדנות. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת Sleep.

חשוב להקפיד על שעות השינה של מתבגרים. צילום: שאטרסטוק

המחקר כלל בתחילה 7,072 מתבגרים (בגיל ממוצע של 14.6 שנים), אשר השלימו שאלון עצמי להערכת התנהגות אובדנית, ישנוניות במהלך שעות היום, משך השינה בלילה, נדודי שינה, נחירות, חוסר-תקווה, התנהגות אימפולסיבית, חרדה/דיכאון ומאפיינים דמוגרפיים של בני משפחתם.

מבין כל המשתתפים סוננו אלו שדיווחו בתחילת המחקר על התנהגות אובדנית – והמחקר המשיך עם 5,451 משתתפים (77.1%). משתתפים אלו מילאו שאלון לראשונה בחודשים נובמבר-דצמבר 2015 וכשנה לאחר מכן תושאלו שוב.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעורי היארעות מחשבות אובדניות (מחשבה על סיום החיים), תכנית אובדנית (חשיבה בפועל כיצד לבצע התאבדות) וניסיון אובדני (ביצוע התאבדות בפועל) במעקב לאחר שנה אחת עמדו על 6.0%, 2.1% ו-1.6%, בהתאמה. שיעורי ההיארעות של מחשבות אובדניות ותכנית אובדנית היו גבוהים יותר משמעותית עם ישנוניות רבה יותר במהלך שעות היום בתחילת המחקר. לאחר שנלקחו בחשבון מאפייני המתבגרים ובני המשפחה, כולל מאפייני השינה (דוגמת נדודי שינה, משך שינה בלילה ונחירות), החוקרים מצאו כי ישנוניות רבה במהלך שעות היום לוותה בעלייה של 55% בסיכון למחשבות אובדניות ועלייה של 160% בסיכון לתכנית אובדנית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ישנוניות במהלך שעות היום הינה גורם מנבא משמעותי למחשבות אובדניות בגיל ההתבגרות. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות ההקפדה על שעות השינה של מתבגרים וכן את הצורך בתשומת כלפי מתבגרים ישנוניים במהלך שעות היום.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום