יציאה לגמלאות: משבר או הזדמנות?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

עומדים לצאת לפנסיה וחוששים? במקרים רבים, העיסוק המקצועי שלנו מהווה בסיס לאופן בו אנו מגדירים את עצמנו ולכן החשש טבעי. היערכות מראש לפנסיה בהיבטים חברתיים, נפשיים, רגשיים וכלכליים - תאפשר לכם ליהנות מהגיל השלישי

רופאה פסיכיאטרית ,מומחית לפסיכיאטריה
077-2307083 (מספר מקשר)

אין זה משנה אם עבדתם משך שנים ארוכות במקום אחד או שדילגתם בקלילות מעיסוק לעיסוק; אם הייתם עצמאיים או עבדתם כשכירים. כך או כך, במשך מרבית חיינו הבוגרים, תחום העבודה משמש כציר מרכזי סביבו נסובים חיינו.

 

מדוע תקופת הפרישה כה משמעותית בחיינו?

המעבר מחיי עבודה לסטטוס של גמלאי הוא מעבר חד ומשמעותי. כשאנחנו רגילים לקום כל בוקר לסדר יום לחוץ ושופע משימות, המציאות החדשה - קמים בבוקר וצריך כל יום מחדש למלא את לוח הזמנים - עשויה להיות מאתגרת. אם הפרישה נעשתה בצורה שאינה מחושבת ומתוכננת, הפנסיונר הטרי עלול למצוא את עצמו מוצף בתחושת ריקנות ולעיתים חוסר רצון לקום בבוקר, בהיעדר מטרה מוגדרת, כשעליו לחשוב איך למלא את היום.

 

המציאות החדשה עשויה להיות מאתגרת. צילום: שאטרסטוק

מהם תחומי החיים המושפעים ביותר מהיציאה לפנסיה?

עם היציאה לפנסיה, אתם עלולים לגלות שהסביבה מפתחת כלפיכם ציפיות שונות. ילדיכם הבוגרים עשויים לצפות כי תשקיעו זמן רב יותר עם הנכדים, במתן שירותי בייביסיטר. ייתכן כי בן/בת הזוג יצפו כי תבלו זמן רב יותר בחברתם. בנוסף, כמובן, גם הציפיות שלכם מעצמכם, שפעמים רבות מבוססות על חלומות עבר - עלולות להפוך לאכזבה, כשהמציאות נראית שונה ממה שדמיינתם.

 

איך ניתן לעשות "תיאום ציפיות" בין הרצונות שלכם והתקוות של סביבתכם?

עוד לפני שתצאו בפועל לתקופת הפנסיה, בוודאי שבמהלך הפרישה, כדאי לערוך תיאום ציפיות ולבחון לעומק את סוגיית "מינון ההשקעה" בתפקידיכם השונים - מול עצמכם, בני זוגכם, הילדים והנכדים.

חשוב לזכור: אינכם מחויבים להוכיח את אהבתכם הגדולה לנכדים ולילדים, על ידי התגייסות במינונים גבוהים מהמינונים הנוחים לכם. מומלץ לשמור על איזון בתפקיד הסבאות ולא להפוך את הסבאות ל"ממלא מקום" של העבודה בחייכם.

 

אילו שינויים חלים בזוגיות עם הפרישה לפנסיה?

מחקרים רבים מראים כי זוגות רבים עוברים מעין טלטלה עם הפרישה. לעתים, האוטונומיה האישית נשכחת והסימביוזה עם בן/בת הזוג גדלה. גם אנשים שטיפחו תחומי עניין ועיסוק מחוץ לזוגיות עלולים למצוא עצמם נתלים על בן/בת זוג ומוצאים בהם מפלט מהריק שנוצר בחייהם. הרצון לעלות את מינוני הבילוי המשותף עשוי להיות ברכה לזוגיות ולתרום לחיזוקה ולהידוק הקשר, אך יש לשים לב שמעבר זה - למתכונת הזוגית החדשה - אינו מבטל את תחושת העצמי של אף אחד מבני הזוג.

 

כיצד יש להיערך לפרישה מבחינה כלכלית?

מעבר להיבטים החברתיים, הנפשיים והרגשיים, היציאה לפנסיה עשויה להיות מלווה גם בשינוי ברמת החיים, כתוצאה מהסטטוס החדש - גמלאי. כדי להיערך נכון ולשמור על רמת חיים המתאימה לכם, כדאי להתכונן מראש לימי הפנסיה:

  • בדקו את כל החסכונות שלכם, החסכונות הפנסיוניים וקרנות ההשתלמות. זה הזמן לקבל החלטות הנוגעות למימוש הפנסיה ולהתעמק בהיבטים של הפדיונות החד פעמיים, כגון: מענקי פרישה וכספים אחרים, המגיעים לכם כחוק.
  • חשבו את רמת ההכנסה החודשית הצפויה לכם - ותכננו תקציב, כך שההוצאות לא יעלו על ההכנסות. חשוב להביט על נושא התקציב במבט לטווח ארוך ולערוך סדרי עדיפויות של הוצאות חיוניות, לעומת הוצאות שניתן - במקרה הצורך - לוותר עליהן.

 

חשבו את רמת ההכנסה החודשית הצפויה לכם. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להתכונן היטב לקראת הפרישה?

כשאתם עומדים בפני יציאה לגמלאות, היערכות מוקדמת היא שם המשחק. לכן, עוד לפני שתיפרדו מכל עמיתיכם לעבודה ולפני שתמצאו את עצמכם קמים בבוקר אל תוך תחושה של חלל ריק, הכינו את עצמכם לקראת המעבר החד שצפוי בחייכם.

מומלץ להכין רשימה מפורטת של חלומות שאתם שואפים להגשים, יעדים שהצבתם לעצמכם ומטרות שהגיע הזמן לממש. רשימה זו עשויה לכלול היבטים אישיים, משפחתיים, חברתיים, תרבותיים או לימודיים. חשבו על תחומי העשרה שמאז ומעולם עניינו אתכם ולא היה לכם פנאי אליהם, פעילות התנדבותית המדברת אל ליבכם, פעילות גופנית מותאמת ליכולותיכם וכו'.

 

לסיכום: הפרישה מהעבודה והיציאה לגמלאות מהווה תקופה מאתגרת, הטומנת בחובה - לצד השינוי החד והבלתי פשוט - אפשרויות רבות וחופש פעולה לבניית חיים מהנים ומלאים. כדי שהחיים אחרי הפרישה ימשיכו להיות משמעותיים ואיכותיים, יש להיערך לתקופה זו מראש ולתת את הדעת על הנקודות המרכזיות: פרידה נכונה מחיי העבודה, בניית שגרה חדשה ומתאימה המורכבת מעיסוקים, ניצול כישורים, שימוש במיומנויות ויצירת אפשרויות חדשות. לצד אלה, ניתן ליהנות מחיי משפחה עשירים ומהנים ומשיפור בחיי הזוגיות.

ד"ר סבטלנה גרישין היא פסיכיאטרית.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום