דיכאון במבוגרים: לא כל הנוצץ זהב

(0)
לדרג

מה שמכונה גיל הזהב נחווה לעתים כתקופה עגומה ואף מדכאת. הפסיכוגריאטריה מטפלת במבוגרים באופן רב תחומי, והצלחתה נשענת במידה רבה על סיועם של בני המשפחה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בגידת הגוף, הבדידות, השעמום וחוסר המעש עם הפרישה, תחושה של חוסר נחיצות, קשיים תפקודיים ורקע בריאותי רעוע עלולים לגרום לדיכאון בקרב אנשים בגיל מבוגר. ד"ר ירחמיאל ברבר, פסיכותרפיסט, פסיכיאטר מומחה למבוגרים ופסיכיאטר של הזקנה (פסיכוגריאטר) מספר כי מבוגרים רבים חווים קשיים רגשיים ונפשיים ואף דיכאון.

בקרב חלק מהמבוגרים מדובר אפילו בדיכאון קשה, המלווה בסכנת אובדנות. ד"ר ברבר: "מבוגרים מעל בני 60 מתאבדים יותר מצעירים. הרקע לאובדנות הוא דיכאון שפוקד מבוגרים רבים בהגיעם לגיל זה. אחרים אמנם לא חווים נטייה אובדנית, אך בהחלט מתקשים להתמודד עם השינויים הפוקדים את חייהם עם הגיעם לגיל השלישי".

הגיל השלישי מכונה אמנם "גיל הזהב", אבל רבים מוצאים אותו דווקא לא נוצץ במיוחד. מי שפורש מעבודתו אחרי חיים שלמים של עשייה מתרשם לעתים כי העולם שייך לצעירים, ולו נותר להתמודד עם משברים לא מעטים. ד"ר ברבר: "גוף האדם המזדקן מתחיל בתהליך של קריסה והמוח מתקשה לתפקד כבעבר. אנשים מבוגרים מתחילים בהדרגה לחוש קשיים תפקודיים ממשיים הן בתחום הפיסי והן בתחום המנטלי. אותם קשיים מנטליים, רגשיים, נפשיים שחווים עוד ועוד מבוגרים ולאורך זמן ממושך יותר עם העלייה בתוחלת החיים, עוררו צורך בטיפול נפשי ממוקד בשכבת גיל זו".

טיפול נפשי באנשים מבוגרים מכונה "פסיכוגריאטריה", ומטרתו לתת מענה לצרכים הייחודיים של אנשים מבוגרים החווים קשיים רגשיים ונפשיים. דר ברבר: "הפסיכוגריאטר מלווה את האדם המבוגר ומסייע לו להתמודד עם בעיות נפשיות האופייניות לגיל המבוגר, בהן: דיכאון של הגיל השלישי וחרדות, מחלת אלצהיימר, דמנציה (שטיון), קשיים חברתיים, בדידות, התמודדות עם מחלה גופנית קשה, אובדן חברים, בני משפחה וכן אובדן של בן או בת זוג, יציאה לגמלאות ועוד".

לדיכאון בגיל המבוגר מאפיינים שונים וייחודיים, והוא יכול להיות מלווה גם במיחושים שונים, עצירות, אובדן תיאבון, ירידה במשקל, הסתגרות והתבודדות, שתקנות והתפרצויות זעם ועוד.

דיכאון במבוגרים
דיכאון במבוגרים

טיפול רב תחומי

דר ברבר אומר כי הפסיכוגריאטר הוא מטפל רב תחומי שמלבד הסיוע הנפשי עוזר למטופל בהיבטים נוספים של חייו ומסייע אף לבני משפחתו. "הפסיכוגריאטר חייב להיות בקיא ברפואה פנימית גריאטרית כדי להבין במצבו הפיסי של המטופל המבוגר ולהכיר את הסימפטומים והתלונות שלו", מסביר ד"ר ברבר. "התמחות נוספת של רבים מהפסיכוגריאטרים היא בכתיבת חוות דעת בנושא כשירות המטופל לכתיבת צוואות, באפוטרופסות של המבוגר וכן מתן ייעוץ וחוות דעת בביטוח סיעודי".

טיפול באדם מבוגר הסובל מדיכאון יערב לרוב את בני משפחתו של המבוגר. ד"ר ברבר: "אדם מבוגר, בייחוד מי שאינו עצמאי, קשור מאוד למשפחתו ואף תלוי בה. לפיכך בני המשפחה תופסים חלק משמעותי בטיפול באדם מבוגר הסובל מדיכאון. בני המשפחה מסייעים למטפל להבין את מצבו של החולה, את מאפייני המחלה וחומרתה ואת הגורמים לה. לבני המשפחה תפקיד חשוב גם בסיוע להחלמת המטופל מהדיכאון. המטפל מתדרך את בני המשפחה האם וכיצד להשגיח על המטופל, מסב את תשומת ליבם לנורות אזהרה, מנחה אותם כיצד לתמוך במטופל, לסייע לו ולהכילו. הוא גם מנחה אותם לגבי הצורך בסיוע חיצוני אם נחוץ כזה, וכן לגבי תמיכה פיסית נדרשת. בני המשפחה הסובבים את המטופל מהווים גורם משפיע ביותר על מצבו ועל סיכויי החלמתו".

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום