איך לעבור בשלום את גיל המעבר?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

גיל המעבר מאופיין בהתמודדויות רגשיות קשות ובשינויים נפשיים - ולא רק בשינויים פיזיולוגיים. גלי החום והתסמינים הפיזיים עשויים להיות "קלים" - יחסית לנחשול הרגשות הקשים שמציף את האשה. כיצד מומלץ להתמודד?

רופאה פסיכיאטרית ,מומחית לפסיכיאטריה
077-2307083 (מספר מקשר)

גיל המעבר נפתח עם הופעת השינויים ההורמונליים, שהביטוי הבולט שלהם הוא הפסקת המחזור החודשי. "רפורמת ההורמונים" המתחוללת בגוף מביאה עמה גם שלל תופעות לוואי פיזיולוגיות, כגון: הזעות לילה, גלי חום, עלייה במשקל, שינויים במרקם העור, תחושת יובש במקומות שונים בגוף, עלייה במשקל ועוד. לצד שינויים אלה ובעקבותיהם, נשים רבות מתמודדות עם קשיים רגשיים ונפשיים.

 

אילו תגובות פסיכולוגיות אופייניות לנשים בגיל המעבר?

נשים חוות את תופעות גיל המעבר בצורות מגוונות ושונות, כל אחת בהתאם לאופייה ובהתאם לעוצמת הסימפטומים. אצל חלק מהנשים, התופעות הפיזיולוגיות של גיל המעבר מתונות יחסית; ואצל נשים אחרות - התופעות משמעותיות ועוצמתיות.

כך או כך, הכניסה אל גיל המעבר מסמנת גם סיום תקופה. השינויים הגופניים אינם מותירים מקום לספק: השנים חולפות. הכרה זו עשויה להיות מלווה בהתאבלות על השנים החולפות ובחששות לגבי העתיד. יש נשים שגיל המעבר מעלה אצלן תהיות הנוגעות לזוגיות, לקריירה, לקשר עם הילדים המתבגרים ולמערכות היחסים שלהן באופן כללי.

שאלות וספקות מעין אלה עלולות לעורר בקרב חלק מהנשים תחושות קשות, כאב, עצב ואפילו ספקות ותהיות. רגשות אלה מלווים בחלק מהמקרים בתחושות החמצה, כאב ואף סימפטומים של דיכאון וחרדה.

 

לצד תופעות הלוואי הפזיולוגיות של גיל המעבר, נשים רבות מתמודדות עם קשיים רגשיים ונפשיים. צילום: שאטרסטוק

לאילו שינויים גופניים ניתן לצפות עם תחילת גיל המעבר?

הזמן הנוקף והשינויים ההורמונליים באים לידי ביטוי מודגש בגיל המעבר. נשים רבות חוות בתקופה זו לראשונה מכאובים ומיחושים פיזיים שונים, מתמודדות עם בעיות רפואיות מטרידות, רואות שינויים בגמישות ומרקם העור וכו'. השינויים ההורמונליים עשויים לגרום גם לעלייה במשקל, מה שעלול להוות אצל חלק מהנשים מקור לכעס, אכזבה, מצוקה ותסכול.

 

כיצד מושפע המצב הרגשי של האשה מהשינויים ההורמונליים?

להורמונים המופרשים בגופנו יש מנעד רחב של תפקידים ופונקציות פיזיולוגיות. לצד ההיבטים הגופניים של ההורמונים, יש גם השלכות הקשורות במצב הרוח. לפיכך, נדנדת ההורמונים שמתחילה את תנועתה בגיל המעבר ומביאה לפגיעה באיזון ההורמונלי - מחוללת, בין השאר, סערה רגשית שסימניה: עצבנות, חרדה, עצב ונטייה מוגברת לבכי, שינה לא סדירה ועייפות.

לעתים, קל להתבלבל בין תסמינים הקשורים לשינויים ההורמונליים לבין מגוון הביטויים הרגשיים, הנובעים מגורמים שונים. מסיבה זו, נשים רבות החוות סימפטומים אלה בגיל המעבר אינן מקבלות מענה הולם באמצעות טיפול הורמונלי.

 

מהם היתרונות והחסרונות של הטיפול ההורמונלי לתסמיני גיל המעבר?

כאשר גלי החום והתסמינים האחרים מופיעים בתדירות גבוהה ובעוצמה גדולה, עד כדי הפרעה בתפקוד ובאורח החיים, ניתן לשקול טיפול הורמונלי.

הטיפול ההורמונלי משתנה בהתאם לסימפטומים ולרקע הרפואי של האשה. ניתן לקבל את הטיפול ההורמונלי דרך העור, בג'ל או במדבקות, דרך הנרתיק או בנטילת כדור.

הטיפול ההורמונלי עשוי להקל על גלי החום, להפחית את היובש בנרתיק ועוד. בצד החסרונות, נמנים גורמי סיכון שונים, כגון: קרישיות יתר של הדם (הגברת סיכון קרדיו-וסקולרי) או סיפור משפחתי של סרטן השד. לכן, יש להתייעץ עם הרופא - ולערוך אתו מאזן יתרונות וחסרונות, בכל מקרה לגופו.

 

האם קיימים גורמי סיכון העלולים לגרום לאשה לחוות את גיל המעבר באופן קשה יותר? האם חלק מהנשים "מועדות לפורענות" יותר מנשים אחרות, בנוגע לעוצמת הסימפטומים?

כן. בדרך כלל, נשים שהתנסו גם בעבר בתגובות חזקות לשינויים הורמונליים (הריון, לידה, מחזור, גלולות וכו') וחוו שינויים נפשיים, מועדות להגיב גם לטלטלה ההורמונלית של גיל המעבר בשינויים פיזיים ונפשיים משמעותיים, כגון: דיכאון וחרדה, מצב בריאותי ירוד, גלי חום והזעות.

 

איך מטפלים בדיכאון בגיל המעבר?

אופן הטיפול בדיכאון בגיל המעבר תלוי בחומרת הסימפטומים. במקרים בהם האשה מתמודדת עם דיכאון וחרדה, המפריעים לה בתפקוד היומי, מומלץ להיעזר בטיפול תרופתי בנוגדי דיכאון. התועלת הנוספת של תרופות נוגדות דיכאון בגיל המעבר טמונה במענה שהן נותנות גם לגלי חום ולבעיות שינה.

 

ניתן לקבל את הטיפול ההורמונלי דרך העור, בג'ל או במדבקות. צילום: שאטרסטוק

האם וכיצד גיל המעבר משפיע על המיניות?

בקרב לא מעט נשים בגיל המעבר, עשויות להופיע הפרעות בתפקוד המיני. חלק מהביטויים לכך הם ירידה או חוסר בחשק המיני, יובש בנרתיק, קושי להגיע לאורגזמה וכאבים בעת קיום יחסי מין.

כשהאשה חווה חלק מהקשיים האלה או את כל הקשיים - נראה כי אנו מדברים על פגיעה בתפקוד המיני, מה שעשוי להשפיע הן על הדימוי העצמי והן על מערכת היחסים הזוגית.

במקרים בהם מתרחשים שינויים בתפקוד המיני בתקופה זו, חשוב שהאשה תהיה מודעת לכך שהקשיים שהיא חווה הם חלק ממכלול התופעות של גיל המעבר. עם זאת, שינויים אלה אינם בגדר רע הכרחי. יש מקום להסתייע בטיפולים נפשיים או פיזיולוגיים, שיקלו על התסמינים.

 

איך ניתן "להפיק את המיטב" מגיל המעבר?

אכן, אין לנו שליטה על הזמן החולף ועל הסימנים שהשנים מותירות בנו. עם זאת, יש לנו בהחלט יכולת לשלוט בהתמודדות שלנו עם המציאות המשתנה. הבגרות שגיל המעבר מביא עמו, ההתבוננות הפנימית, החופש שנוצר עם יציאת הילדים לעצמאות - כל אלה יכולים להוות מנוף לשינוי והתחדשות.

בזכות המודעות לזמן שחולף וההכרה בנוגע לארעיות החיים, נשים רבות עוברות מהפך תפיסתי ומעזות לממש חלומות ישנים או לצאת לדרך חדשה במגוון תחומי חיים.

לסיכום: בגיל המעבר חלים בגוף ובנפש שינויים פיסיים ורגשיים. כדי להתמודד עם שינויים אלה בצורה מוצלחת, חשוב לשמור על מודעות, להבין ולזהות את מקור הקשיים ולתת להם מענה, במידת הניתן. התמודדות עם מגוון הסימפטומים משתנה, בהתאם לאופי הסימפטומים. בכל מקרה שאשה בגיל המעבר חווה קשיים שמשפיעים על בריאותה ואיכות חייה, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי ולשקול טיפול - תרופתי, הורמונלי או פסיכולוגי.

 

ד"ר סבטלנה גרישין היא מומחית בפסיכיאטריה.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום