בשורה לחולי סרטן: טיפול תומך עשוי לסייע בהתמודדות עם המחלה

(1)
לדרג
תוכן מקודם

באופן טבעי, כל מי שמתבשר כי חלה בסרטן עשוי לחוות תחושות חרדה, פחד וכן לסבול מחששות רבים. טיפול תומך ומקצועי, המתמקד בחולה עצמו ולא רק במחלה, יכול לשפר את התחושה הפיזית והנפשית וגם לייעל את אופן ההתמודדות עם המחלה

רופא פנימאי ,מומחה לרפואה פנימית
077-9977112 (מספר מקשר)

הלם, דכאון וחרדה: כל אלה הן תחושות טבעיות ומוכרות שעשויות להופיע בקרב מי שמתבשר כי חלה בסרטן. בנוסף, נאלץ החולה להתמודד עם הליכים רבים ומורכבים, הכוללים בין היתר: אבחון, בדיקות רלוונטיות, ביופסיות וצילומים. וכל זה במקביל להשלכות הרגשיות הכרוכות בעניין, המתאפיינות לעיתים רבות באיבוד תיאבון, במחסור תזונתי, בירידה במשקל, בהפרעות שינה ובדיכאון.      בשלב מאוחר יותר, לאחר מסע לאיתור המומחה המתאים ביותר, שמכיר את הטיפול המתקדם ביותר הרלוונטי לסוג המחלה, למעשה עול המחלה רק הולך וגדל, בעת שמצטרפים לארסנל הצרות גם תופעות לוואי מההקרנות ומהטיפולים השונים. הבעיה הגדולה ביותר, נובעת מהעובדה שהטיפול המקובל היום, הרלוונטי לחולי סרטן מתמקד במחלה עצמה, ולא תמיד בתחושות הפיזיות והנפשיות שאיתן נאלץ החולה להתמודד לאורך שלבי הטיפול. בשורה תחתונה: זה בהחלט לא פשוט. אם אובחנתם כחולים בסרטן, או אם אתם מלווים קרוב הסובל מהמחלה, חשוב שתכירו את הדרכים שבעזרתן ניתן להקל על החולה ולאפשר לו להתמודד טוב יותר עם המחלה.

גידול בלתי מרוסן של תאים בגוף. צילום: שאטרסטוק

מהי מחלת הסרטן?

מחלת הסרטן היא למעשה שם גנרי המתייחס למעל 200 סוגי מחלות המאופיינות על ידי גידול בלתי מרוסן של תאים בגוף. כיום, בזכות המדע והודות לאמצעי הרפואה המתקדמים, הבדיקות והפתרונות המוצעים לחולי הסרטן משתכללים ככל שעובר הזמן. ואולם, פתרון משמעותי המסוגל תת מענה מוחץ לכל סוג של סרטן, טרם נראה באופק.

מהו טיפול תומך לחולי סרטן?

מרפאה המתמחה בטיפול תומך, תוכל להציע לחולה מגוון דרכים שיקלו את התמודדותו עם המחלה בצורה טובה יותר, במקביל לטיפולים המקובלים. טיפול זה יתמקד בחולה עצמו, בתחושותיו הפיזיות והרגשיות, וכן בקשיים המלווים אותו לאורך ההתמודדות.

מה בדיוק כולל טיפול כזה?

טיפול תומך הנערך במסגרת מרפאה המתמחה בתחום, לרוב יכלול מספר שלבים, שיוצעו בהתאם לתמונה הקלינית המלאה, שתתקבל לאחר השיחה עם המומחה.

  1. פתיחת תיק: ראשית, כאמור יקיים הרופא המומחה שיחת הכרות עם החולה, במטרה לקבל תמונה מלאה על מצבו: ממה הוא סובל? מה מצב התזונה שלו? האם הוא סובל מכאבים ואיזה טיפול הוא מקבל?
  2. מענה תזונתי: כשמדובר בחולי סרטן, גדל הצורך בטיפול תזונתי המותאם למצבם. זאת, מאחר שתרופות וטיפולים שונים עשויים להשפיע על ריריות מערכת העיכול, ולפגוע בספיגת רכיבי המזון החיוניים. לכן, קיימת חשיבות רבה במענה נכון ובהשלמת החוסר התזונתי, מעבר להמלצות המקובלות לתפריט רלוונטי. בהתאם לכך, יומלץ לחולה על החדרת ויטמינים ומינרליים, בייחוד כאלה שלא נספגים בגוף, עקב שיבושים במערכת העיכול.
  3. טיפולים משלימים: טיפולים בלתי קונבנציונליים כגון דיקור או טיפול בגלי הלם, יוכלו לסייע לטפל בדיכאון, בתסמינים שונים של מערכת העיכול (שלשול או עצירות), בשיפור התיאבון ובחיוניות החולה.
  4. המלצות לשיפור הטיפול: במקרים מסוימים, רופא מנוסה שמכיר את המחלה על שלל גווניה, יוכל להיכנס לעומק התיק הרפואי של החולה, ולהפנות את תשומת ליבו של הרופא הקונבנציונלי, לגבי דרכים נוספות שיוכלו לתת מענה לחולה, במידת הצורך.

חשיבות רבה לתמיכה שאותה יוכל לקבל החולה מחוץ למסגרת המקובלת, ובמקביל לה. צילום: שאטרסטוק

עד כמה זה יעיל?

מחקרים פרסמו שככל שהמצב התזונתי של החולה טוב יותר והמערכת החיסונית שלו חזקה יותר, כך גדל הסיכוי שלו להתמודד טוב יותר עם הסרטן. כלומר, יש חשיבות רבה לתמיכה שאותה יוכל לקבל החולה מחוץ למסגרת המקובלת, ובמקביל לה.

לסיכום: חולי סרטן רבים, נאלצים להתמודד עם ההשלכות הרבות הכרוכות במחלה. בין היתר, הם עשויים לסבול ממצב תזונתי ירוד, ממערכת חיסון חלשה ומבעיות שונות בתפקוד: החל ממחסור תזונתי ועד לדיכאון ובעיות בשינה. טיפול תומך יכול לסייע לחולה להרגיש טוב יותר, יפחית את עצמת הכאבים, ישפר את מצב הרוח שלו ובעיקר יסייע לו להתמודד טוב יותר עם המחלה.

ד"ר יוסף דיין הוא מומחה ברפואה פנימית, משלב שיטות טיפול משלימות

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors. 

ד"ר דיין יוסף בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום