נגעי עור: שפיר או ממאיר?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד ניתן להבחין בין נגעי עור שפירים לנגעים ממאירים? מתי כדאי להיבדק? כך תשמרו על ערנות - בלי פאניקה. כתוב בעור: מדריך לאבחנת נגעי עור

רופא מנתח פלסטי
052-4744639

נגע עורי הוא כל ממצא בעור, הנראה שונה מהעור שנמצא סביבו. השונות עשויה להתבטא בצבע, במרקם או בצורה של הנגע. רוב הנגעים נמצאים בגופנו כבר מרגע הלידה. חלקם עשויים להופיע בזמנים שונים בחיינו, חלקם לא ייחשפו לעולם.

הופעת נגעים - ובפרט ריבוי נגעים - תלויה בגורמים סביבתיים שונים: חשיפה לשמש, שימוש בחומרים מסוכנים (למשל: במפעלים כימיים), חשיפה מרובה לקרינה מייננת (קרני רנטגן) וגורמים משפחתיים וגנטיים. רוב נגעי העור שפירים ועשויים להופיע אצל כל אדם. עם זאת, חשוב לדעת כי קיימים גם נגעי עור שעשויים להיות ממאירים.

 

חשיפה לשמש היא אחת הסיבות להופעת נגעים עוריים. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להבדיל בין נגעי עור שפירים לנגעי עור ממאירים?

לרוב, נגעי עור שפירים שונים במראה החיצוני שלהם, מנגעי עור שעלולים להתברר כממאירים.

נגעי עור שפירים: רוב נגעי העור השפירים נראים כמו נקודות חומות או כהות יותר, בולטות מעל פני העור, בעלות מרקם אחיד, שהופעתן אינה מלווה בגרד או בכאב כלשהו. נגעי עור שפירים נוספים, שמקורם כלי דם זעירים, יהיו בצבע אדום ועשויים להיות שטוחים או בולטים מעל פני העור. סוג נוסף של נגעי עור שפירים מגיע ממקור עצבי. נגעים אלה בולטים מעל פני העור, חלקים לרוב, בצבע העור או מעט ורודים. נגעי עור שפירים עשויים להיות גם נגעים תת-עוריים. כלומר: מעל הנגע יש עור תקין, אך תחת העור או בשכבותיו העמוקות יימצא גוש בגדלים שונים. כך, למשל: נגעים תת-עוריים כגון ציסטות או גוש שומני שפיר שנקרא ליפומה. 

נגעי עור ממאירים: לנגעים אלה יש בדרך כלל מאפיינים מיוחדים, המבדילים אותם מנגעים שפירים. נגעים ממאירים עשויים להיות מכויבים. כלומר, נגעים שהתפתח כיב (פצע פתוח) על גביהם; לרוב, נגעים אלה יהיו בלתי סדירים, בוהקים, עם שוליים מורמים. על פני הנגעים האלה יופיעו כלי דם קטנים.

 

מתי כדאי להיבדק?

כאמור, ברוב המקרים אמנם יש מאפיינים שונים לנגעים ממאירים מול נגעים שפירים, אך מראה או מרקם כזה או אחר אינם מעידים בהכרח על שפירות או על ממאירות. מצד אחד, כדאי לא להילחץ; מצד שני, חשוב לשמור על ערנות.

כל נגע בצבע חום או שחור, בעיקר נגעים שטוחים - רצוי כי ייבדקו אחת לשנה על ידי רופא עור או על ידי מומחה לכירורגיה פלסטית. מעבר לכך: כל שינוי במראה או במרקם של הנגע, או בתחושה סביבו (למשל: הופעה פתאומית של גרד בסביבת הנגע) - עשוי להעיד על שינוי באופיו של הנגע ומצריך בדיקה.

כאשר מופיע נגע בעל מאפיינים המשויכים לרוב לממאירות, כלומר: בוהק, מכויב, לא סדיר, או עם שוליים מורמים, בהחלט חיוני להגיע בהקדם לבדיקה אצל רופא מומחה. בדיקת הנגעים נעשית באמצעות מכשיר מיוחד הנקרא דרמסקופ, המאפשר לראות את הנגע תחת הגדלה ותאורה מתאימה. על פי אופי הנגע, יוחלט האם יש צורך בהסרת הנגע או בהמשך מעקב. ברוב המקרים, נגעים ממאירים יוסרו במלואם. דגימה תישלח לפתולוגיה ובחלק מהמקרים, יוחלט להסיר גם נגעים שנמצאו שפירים.

 

כיצד ניתן להסיר את נגעי העור?

השיטה שבה יבחר הרופא להסיר את נגע העור תלויה באופיו של הנגע. יש שיטות שמרניות להסרת נגעים, כגון: שימוש בחנקן נוזלי, המקפיא את תאי הנגע וגורם למותם; צריבה בלייזר או במחט חשמלית. בשיטות אלה, לא נותרת צלקת לאחר הסרת הנגע. שיטות אלה מתאימות רק לנגעים שאין לגביהם חשד של ממאירות, מאחר שבאמצעות שיטות אלה לא ניתן לשלוח דגימות תאים לבדיקה.

נגעים מסוימים ידרשו כריתה עמוקה מעט יותר ויוסרו באמצעות שיטה הנקראת "גילוח", בה מתבצעת הרדמה מקומית סביב הנגע, חיתוך הנגע (ברוב המקרים, בגובה פני העור) וצריבת בסיס הנגע באמצעות מחט חשמלית. לרוב, בשיטה זו תאים מהנגע שהוסר יישלחו לבדיקה פתולוגית.

במקרים בהם אופי הנגע מצריך הסרה מלאה (בעיקר כשמדובר בנגעים ממאירים) - ההסרה תתבצע בהרדמה מקומית; הנגע ייכרת בשלמותו, כולל כל שכבות העור - ויידרשו תפרים. תאים מהנגע שהוסר יישלחו לבדיקה פתולוגית.

בשיטת ה"גילוח" ובעיקר בכריתה מלאה של הנגע, עשויות להיות צלקות קטנות. לרוב, הצלקות הולכות ונעשות מטושטשות עם הזמן. במקרים רבים, כעבור זמן מה כלל לא ניתן להבחין בצלקות. מלבד כאב מקומי קל ולעתים מעט נפיחות או גרד במקום בו היה הנגע - לא צפויות תופעות לוואי.

 

על פי אופי הנגע, יוחלט האם יש צורך בהסרת הנגע או בהמשך מעקב. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: נגעי עור קיימים אצל כולנו. ברוב המקרים, הנגעים שפירים. קיימים מאפיינים מסוימים, המבדילים בדרך כלל בין נגעי עור שפירים לממאירים. רק רופא עור מומחה או מומחה לכירורגיה פלסטית יוכלו לאבחן את אופי הנגע. יש להגיע לבדיקה תקופתית מדי שנה או בכל מקרה בו התגלו נגעים מעוררי חשד. בהתאם לממצאים, יוחלט אם להמשיך במעקב או להסיר את הנגע. במקרים מסוימים, יש לשלוח דגימת תאים לבדיקה.

 

ד"ר יואב ארוש הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, רופא בכיר בשירותי בריאות כללית ברחובות, מנהל רפואי של מרכז האסתטיקה "הרברט סמואל סנטר" בתל אביב, בעל קליניקה פרטית בתל אביב.  

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום