נקודות חן: מתי זה מסוכן

(1)
לדרג

יש לכם נקודת חן? אם היא לא סימטרית, גדולה, מדממת, מגרדת או מרובת גוונים לכו מיד להיבדק. אתם נמצאים בסיכון ללקות בסרטן עור, וגורם הזמן הוא קריטי

רופא עור ומין ,מומחה לרפואת ילדים
077-2310800 (מספר מקשר)

נקודות חן ושומות (nevus, mole) נוצרות בעור עקב הצטברות של קבוצות תאים שנקראים מלנוציטים תאים אלו ממוקמים בשכבת העור העליונה (אפידרמיס). תפקידם של תאים אלו הוא לייצר מלנין, פיגמנט שאחראי על צבע העור. אצל כהי העור יש ריבוי מלנוציטים. היעדר מוחלט של פיגמנט מתבטא בעור לבן לחלוטין (לבקנות).

כ-1% מהאוכלוסייה נולד עם שומות. ברוב המקרים השומות מופיעות החל בשנות החיים הראשונות ומתרבות במהלך העשורים השני והשלישי לחיים. ככלל, השומות המולדות ובייחוד הגדולות שבהן מהוות גורם סיכון למלנומה ודורשות מעקב מסודר על ידי רופא עור, החל בשנה הראשונה לחיי התינוק.

הסיבה העיקרית להופעת השומות היא תורשתית. חשיפה לשמש מגבירה משמעותית את מספר השומות המופיעות על גבי העור. כמעט לכל אדם בהיר עור יש שומות במרקם צבעים שונה (חום בהיר חום כהה). ריבוי שומות הינו גורם סיכון להתפתחות סרטן עור, מלנומה.

לעיתים, לשומות יש יותר מגוון אחד, חוסר סימטריה או שוליים בלתי ברורים. ממצאים אלו דורשים מעקב צמוד, וייתכן אף שעדיף להסיר את השומה מאחר שהיא גורם סיכון למלנומה.

נקודות חן
נקודות חן

למה יש לשים לב שבודקים שומה:

1. גיאומטריה שומה שאיננה סימטרית (Asymmetry) מחשידה למלנומה.

2. גבולות השומה כאשר גבולות (Border) השומה אינם סדירים קיים חשד למלנומה.

3. גוונים ריבוי צבעים (Colors) בשומה מחשידים למלנומה.


4. גודל- ככל שקוטרה (Diameter)של השומה גדול יותר (בד"כ מעל 5-6 מ"מ) החשש ממלנומה גדל.

5. שינויים (Evolution) כגון דימום, גרד ו/או הופעתם של שומות חדשות בעור אצל אנשים מעל גיל 40 מחייב בדיקת רופא מחשש למלנומה.

כך ניתן לעקוב אחר השומות:

1. בדיקה עצמית של העור מעלה את הסיכוי לגילוי מוקדם של מלנומה. גילוי מוקדם של מלנומה חיוני לסיכויי ההחלמה. מומלץ לבדוק העור פעם ב-6 חודשים. כאשר יש סיפור משפחתי של מלנומה יש להקפיד על בדיקה עצמית כל 3-4 חודשים ובנוסף גם על בדיקת רופא. מחקרים רבים הוכיחו כי בדיקה כזו מעלה משמעותית את שיעור הגילוי המוקדם של מלנומה ולפיכך יכולה להציל חיים.

2. בדיקת רופא הינה חיונית בכל מקרה של ריבוי שומות, כבדיקה מונעת, ובוודאי בכל מצב של חשד למלנומה. במיוחד יש להקפיד על מעקב חד-שנתי אצל רופא בקרב ילדים עם שומות מלידה. על הבדיקה להתבצע באמצעות מכשיר הדרמטוסקופ (מכשיר קטן, ידני, המגדיל עד פי 10 את שטח העור הנצפה).

המלצות האגודה למלחמה בסרטן להתנהגות חכמה בשמש:

1. לפני היציאה לשמש, יש להקפיד על לבוש שיגן על גופנו וימנע את הופעתם של קמטים ושל נזקי שמש אחרים בעורנו, כולל סרטני העור ובעיקר מלנומה. לכן, לפני היציאה לשמש יש להקפיד ללבוש בגדים מגנים ולחבוש כובע לראשנו כך שיספקו הגנה מלאה לכל חלקי גופנו: לפנים, לאוזניים, לאף, לכתפיים, לחזה, לגב, לזרועות ולרגליים. חשוב באותה מידה לדאוג שהילדים הנמצאים תחת השגחתכם יזכרו את החוק "חכם בשמש": חיפוש צל, כובע, משקפי שמש, ביגוד מתאים, שעות בטוחות, מסנן קרינה ושתייה.

2. מסנני קרינה: שימוש נכון במסנני קרינה עשוי להפחית את הנזקים הנגרמים בעקבות חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש, ובמיוחד את הסכנות לפתח כוויות, סרטן עור והזדקנות מוקדמת של העור. תכשירי ההגנה מפני השמש, המכילים מסנני קרינה על-סגולה, מיועדים לשימוש חיצוני על העור ונמכרים במרקמים שונים כגון קרם, ספריי וג'ל. מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח, כלומר בתכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB (30 SPF ומעלה) ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA (הגנה של 90% ומעלה).

משמעות המספר שעל מסנן הקרינה

ה-SPF (Sun Protection Factor מהווה מדד לאורך הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני האדמומיות (כוויות השמש) הנגרמת מקרינה על-סגולה מסוג UVB, בהשוואה לאורך הזמן שבו העור מאדים ללא הגנה. לדוגמה, אם הזמן שלוקח לעור רגיל להאדים הוא 20 דקות, השימוש בתכשיר עם מקדם הגנה 15 יאריך באופן תיאורטי פי 15 את משך הזמן עד שהעור יאדים, כלומר למשך כ-5 שעות.

מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה 30 SPF ומעלה. התכשירים עם מקדמי ההגנה הגבוהים מ-SPF 30 מומלצים לאנשים בעלי סיכון גבוה לחלות בסרטן העור. בתכשירים בעלי מקדם הגנה הגבוהים מ-50 SPF לא נמצא יתרון משמעותי בהגנה על העור.

המלצות לשימוש נכון במסנני קרינה:

1. להימרח מריחה ראשונה כחצי שעה לפני היציאה לשמש. מומלץ להימרח פעמיים ברציפות, כדי ליצור שכבה נדיבה ואחידה של מקדם הגנה שתכסה את כל חלקי העור החשופים לשמש.

2. לוודא שכל העור, שאינו מוגן על ידי לבוש, יימרח בתכשיר (כגון אוזניים, עורף, גב היד, כפות הרגליים והאזור שמתחת לשולי הבגד).

3. כדי להבטיח הגנה רצופה, יש לחדש את מריחת התכשיר בכל שעתיים, וכן לאחר שחייה, הזעה וניגוב העור במגבת. מומלץ להשתמש במקדם הגנה עמיד במים, במקרה של שחייה או הזעה.

4. אין להשתמש בתכשיר על פצע ו/או אם ידועה רגישות לאחד ממרכיביו. לבעלי עור רגיש מומלץ להשתמש בתכשיר מתאים, לאחר התייעצות עם רופא עור.

5. יש להימנע מחשיפת תינוקות עד גיל 6 חודשים לשמש. לתינוקות מעל גיל 6 חודשים מומלץ להשתמש במסנן קרינה שמוגדר כמסנן מוחלט (Total Block).

6. בזמן נסיעה ברכב, מומלץ לסגור את שמשת החלון המסננת את קרינת השמש הצורבת (UVB). עם זאת, חשוב להגן על העור גם עם ביגוד ומסנן קרינה רחב טווח.

7. גם כשאנו נמצאים בצל אנו חשופים, בנוסף לקרינת השמש הישירה, גם לקרינה המוחזרת אלינו מהחול, מהמים (מהבריכה או מהים), ובחורף מהשלג. גם דרך שמים מעוננים עוברת קרינה על-סגולה במידה ניכרת ולכן יש להקפיד על כללי הזהירות בכל ימות השנה.

גם אם נשתמש בתכשיר ההגנה האידיאלי, חלק מקרני השמש העל-סגולות עלולות לחדור דרך עורנו ולגרום נזק, לכן יש להתייחס לתכשיר רק כחלק מאמצעי ההגנה אותם יש לנקוט נגד השמש, ומומלץ להשתמש באמצעי ההגנה הנוספים: הימנעות משהייה בשמש בשעות 10:00-16:00, חבישת כובע המגן על הפנים והעורף, הרכבת משקפי שמש, לבישת ביגוד ארוך והקפדה על שהייה בצל.

פרופ' חיים ראובני הוא רופא עור, מנהל יחידת עור ילדים בביה"ח סורוקה

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

פרופ' ראובני חיים-רופא עור ואסתטיקה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום