טיפולי שיניים בהרדמה כללית

(1)
לדרג
תוכן מקודם

חוששים מטיפול שיניים? אתם לא לבד! מטופלים רבים סובלים מדנטופוביה- פחד מרופא שיניים ומתקשים לעבור טיפולי שיניים. על מנת להתגבר על הפחד קיימות מספר טכניקות שונות. מומלץ לשתף את הרופא שינים המטפל בחששותיכם - ולגבש בעזרתו ובעזרת רופא מרדים את שיטת ההרדמה המתאימה עבורכם

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
077-2311087 (מספר מקשר)

מאז ומתמיד טיפולי השיניים הרתיעו אנשים רבים מסיבות שונות. בעולם המודרני - המלא בסטרס - רבים מבקשים להקטין את רמת הלחץ גם (ואולי בעיקר) בכל הקשור לטיפולי שיניים ומחפשים דרך לעבור את הטיפולים בצורה רגועה יותר ואף מבלי להרגיש דבר. ככל הנראה, זו הסיבה העיקרית לכך שהפופולריות של טיפולי שיניים תחת טשטוש (בסדציה) או תחת הרדמה כללית, גדלה בשנים האחרונות. עם זאת, לצד היתרונות, יש מספר דברים שחשוב לקחת בחשבון. בכך נעסוק במאמר זה.

אילו סוגי הרדמה קיימים?

קיימות מספר שיטות הרדמה, המשמשות לטיפולי שיניים. כל שיטה נבדלת מהשנייה בדרגת העירונות של המטופל במהלך ההרדמה.

 

רוב טיפולי השיניים מתבצעים תחת אלחוש מקומי. צילום: שאטרסטוק

אלחוש מקומי

רוב טיפולי השיניים מתבצעים תחת אלחוש מקומי . שניתן באמצעות זריקת אלחוש לאזור הטיפול. במקרה זה, המטופל ערני לחלוטין ומודע לנעשה, אך אינו מרגיש כאב. למטופלים עם פחד מזריקות אך יכולים להתגבר על הטיפול ניתן להציע ביצוע זריקת הרדמה מקומית עם מכשיר הרדמה מיוחד המפחית את התחושת הדקירה הראשונית של הזריקה.

טיפול באמצעות גז צחוק 

טיפול באמצעות גז צחוק מקובל מאוד במסגרת טיפול שיניים בילדים, אך משמש גם לטיפול במבוגרים (תמיד, בשילוב אלחוש רגיל). גז צחוק אינו משפיע על ערנות המטופל ואינו פוגם בה, אך מסייע בהורדת מפלס החרדה; ולעיתים מסייע גם בהפחתת רפלקס הקאה. בתום טיפול  באמצעות גז צחוק ניתן לשחרר את המטופל לעסקים יום יומיים שלהם ללא תקופת התאוששות.

טיפול בסדציה

במקרים בהם גז הצחוק אינו מספיק, כדי לסייע למטופל להשתלט על הפחדים ו/או האמוציות שלו - ניתן לבצע את הטיפול תחת סדציה (טשטוש לטווח קצר). החומר הסדטיבי מוזרק לווריד של המטופל - ומערפל את המטופל ברמה קלה, שמסייעת לו להירגע, אך גם משאירה אותו ערני ומאפשרת לו לשתף פעולה (לענות על שאלות, לפתוח ולסגור את הפה וכו').

חשוב לדעת: גם בסדציה יש רמות עומק של הטשטוש: סדציה שאינה עמוקה ניתן לבצע במרפאת שיניים רגילה, תחת ניטור מדדים חיוניים; סדציה עמוקה מתבצעת בדומה להרדמה כללית ומצריכה תנאי עבודה מתאימים.

הרדמה כללית

טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית מבוצעים בחדרי ניתוח שמצוידים בציוד מיוחד, יחד עם צוות רפואי צמוד, שכולל גם מרדים ואחות חדר ניתוח. המטופל מורדם באופן מלא (בדומה לניתוחים אחרים), אינו משתף פעולה ומונשם באופן מלאכותי (אינטובציה). רופא השיניים מבצע את הטיפולים - ולאחר שהוא מסיים, המטופל מועבר להתאוששות, הנמשכת בין מספר שעות ליום אחד, בהתאם למצב הרפואי.

למי מיועדים טיפולי שיניים בסדציה עמוקה או בהרדמה כללית?

טיפולי שיניים בסדציה (טשטוש) או תחת הרדמה מלאה, מתאימים בעיקר למספר קבוצות של מטופלים.

מטופלים עם רפלקס הקאה מוגבר - מטופלים שסובלים מבעיה של רפלקס הקאה מוגבר, אינם מצליחים לעבור את טיפולי השיניים באופן שגרתי, מאחר שכל נגיעה בחלל הפה גורמת להם רצון להקיא באופן מיידי.

מטופלים שסובלים מדנטופוביה (פחד מרופא שיניים) - דנטופוביה חמורה נגרמת בדרך כלל כתוצאה מטראומה שמטופל חווה בעבר, המקושרת אצלו לטיפול שיניים. הטראומה מתבטאת ברמת חרדה גבוהה מאוד וגורמת למטופל להימנע מהטיפול.

מטופלים שנדרשים לעבור טיפולי שיניים מורכבים - טיפולי שיניים מורכבים מתבצעים בדרך כלל כסדרה של טיפולים שתכיפותם משתנה, בהתאם לסוג הטיפול הנדרש. מטופלים רבים מעדיפים לבצע את מרבית הטיפולים הקשים תחת הרדמה מלאה - ובכך לחסוך את הזמן; ולהימנע מהתמודדויות רבות עם הלחץ והכאב.

מטופלים בעלי מוגבלות בריאותית או נפשית - טיפול שיניים תחת הרדמה כללית הוא פתרון יעיל גם עבור מטופלים שאינם מסוגלים לשתף פעולה בזמן הטיפול .

 

האם קיימות הגבלות או תופעות לוואי של סוגי הרדמה שונים?

טיפולי שיניים המתבצעים תחת טשטוש הם כמו כל פרוצדורה רפואית אחרת. שקיימות סיבוכים ותופעות לוואי שונות. תמיד במהלך טיפול שיניים בסדציה רופא שיניים מבצע אל חוש מקומי באזור הטיפול.

  • אלחוש מקומי רגיל - אין שום מגבלות לתיפקוד יום יומי לאחר הטיפול, אין שינוי בעירונות של המטופל פרט להמלצות סטנדרטיות הניתנות ע"י רופא שיניים בתום טיפולי שיניים כגון לא לאכול כשעתיים לאחר תום הטיפול, כדי להימנע מנשיכת שפתיים או לחיים (עלולה להיגרם כתוצאה מחוסר התחושה באזור) וכו'.
  • גז צחוק - אין הגבלות כתוצאה מהשימוש בו, המטופל יכול להמשיך בשגרת יום יומית בשילוב עם המלצות לאחר אל חוש מקומי.
  • סדציה - על המטופל להגיע לטיפול בסדציה עם מלווה נוסף, היות שלאחר הטיפול חל עליו איסור לנהוג או להפעיל מכונות מסוכנות.
  • הרדמה כללית - כרוכה בהתאוששות במשך מספר שעות או אשפוז יום. והכנה טרום ניתוחית לפי הפרוטוקול המקובל, בדיקת מרדים וכו'.

חשוב להדגיש: סוגי ההרדמות והטשטושים השונים מונעים את תחושת הכאב ואי הנוחות במהלך הטיפול עצמו בלבד. עם זאת, כאשר מבצעים טיפול שיניים תחת הרדמה כללית, יש באפשרות הרופא להזריק למטופל משככי כאבים וחומרים אנטי דלקטיים - ובכך לאפשר למטופל לא לחוש כאב תקופה מסוימת, גם לאחר תום הטיפול עצמו. ולקצר תקופת התאוששות.

לבחון את כל האופציות. צילום: שאטרסטוק

מי מוסמך לבצע טיפולי שיניים בשילוב עם אלחוש ?

  • אלחוש רגיל - כל רופא שיניים בעל רשיון ממשרד הבריאות לעיסוק ברפואת שיניים.
  • גז צחוק - רופאי שיניים שעברו הכשרה ייעודית בת מספר ימים.
  • סדציה תוך ורידית והרדמה כללית - רק רופא שיניים כללי, שסיים קורס הנמשך שנה לפחות, עבר בהצלחה את מבחני משרד הבריאות וקיבל רישיון לטיפול בהרדמה כללית. בנוסף, מוסמכים לכך רופאי שיניים שעברו התמחות נוספת (כגון: רפואת הפה, כירורגיית פה ולסת ו/או התמחות ברפואת שיניים לילדים).

האם הטיפול אמור להתבצע בנוכחות רופא מרדים?

  • לפי ההתוויה, בטיפול שיניים תחת סדציה - אין חובת נוכחות של מרדים, אבל צריך להיות רופא נוסף שינטר את הסימנים החיוניים של המטופל במהלך הטיפול. עם זאת, על אף ההתוויה, מומלץ לבצע את הטיפול בנוכחות מרדים שיהיה אחראי על הזרקת חומרי ההרדמה, ניטור בזמן הטיפול ומעקב אחרי ההתאוששות.

  • טיפול שיניים בהרדמה כללית חייב להתבצע בנוכחות מרדים, במרכז רפואי מורשה מטעם משרד הבריאות, שעומד בתקן המאפשר לו לבצע טיפולים תחת הרדמה כללית. לפני ביצוע הטיפול, על המטופל לעבור בדיקת טרום הרדמה לפי הפרוטוקול המקובל. בין היתר, תפקידו של המרדים - לוודא שמצבו הרפואי של המטופל מאפשר ביצוע טיפול שיניים בהרדמה כללית.

מה כדאי לדעת לפני טיפול שיניים בטשטוש או הרדמה כללית?

טיפולי שיניים הם טיפולים אלקטיביים (מרצון) - ואינם מוגדרים כטיפולים מצילי חיים. לכן, חשוב לבחון את כל האופציות, לפני שבוחרים בטיפול שיניים בהרדמה כללית - ולקיים תיאום ציפיות עם הרופא. אם בוחרים באופציה של הרדמה כללית, חשוב לבדוק שרופא השיניים מורשה לבצע את הטיפול, שהטיפול יתבצע בתנאים מתאימים וכי יש ציוד מתאים לטיפולים מסוג זה וכו'.

לסיכום: עומדים בפני טיפול שיניים? חוששים מהכאב במהלך הטיפול ולאחר הטיפול? כדאי שתוודאו עם הרופא שיניים המטפל כיצד הוא מתכוון לשלוט על הכאב במהלך הטיפול עצמו ולאחר הטיפול.

ד"ר יולי גולדמן הוא מומחה ברפואת הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום