אמצעי מניעה: אתם שואלים, הדוקטורס עונים

(21)
לדרג
תוכן מקודם

מה עושים אם שוכחים ליטול גלולה אחת נגד הריון? איזה אמצעי מניעה מתאים למעשנות? השאלות הכי נפוצות בנושא אמצעי מניעה ותשובות המומחים שלנו

סקסולוגית ויועצת מינית ,מומחית ליילוד וגינקולוגיה
077-2310224 (מספר מקשר)
רופאה המטולוגית ,מומחית לרפואה פנימית
08-9779999

אחד הנושאים המדוברים ביותר בפורומים שקשורים לבריאות האישה הוא אמצעי המניעה. ריבוי האפשרויות המוצע היום לנשים הוא מבורך, אבל גם עלול להיות מעט מבלבל. בעיקר מכיוון שמדובר בהתמודדות יומיומית, הפכו אמצעי המניעה לחלק בלתי נפרד מהשגרה, אך גם למשהו שיכול להפריע אותה. אז מה עדיף - התקן רגיל או הורמונלי? האם גלולות מסוכנות? והאם יש אמצעי מניעה טבעיים? אתן שאלתן, והרופאים של דוקטורס ענו.

שכחתי לקחת גלולה, מה לעשות?

היי, אני נוטלת גלולות פמינט כ-5 שנים. בחפיסה הנוכחית דילגתי בטעות על הגלולה הראשונה (שכחתי ונזכרתי רק לאחר 24 שעות ולא רציתי לקחת שתיים ביחד). האם עליי להשתמש באמצעי מניעה נוסף למשך שבוע או למשך כל החודש? תודה רבה!

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

יש להוסיף עוד אמצעי מניעה למשך השבועיים הבאים.

מה עושים ששוכחים לקחת גלולה? צילום: שאטרסטוק

האם אנטיביוטיקה פוגעת ביעילות של גלולות?

שלום, אני לוקחת גלולות יאז כבר 3 שנים. בשל דלקת קיבלתי אנטיביוטיקה (מוקסיויט פורטה), 3 פעמים ביום למשך שבוע. לקחתי אותם במהלך לקיחת הגלולות בשבוע השלישי בחפיסה. סיימתי את האנטיביוטיקה אתמול, והשאלות שלי הן: האם זה פוגע ביעילות של הגלולות? האם אחרי שסיימתי את האנטיביוטיקה אני מוגנת כבר? והאם זה לגיטימי שבזמן לקיחת האנטיביוטיקה יופיעו מעט דימומים והפרשות חומות כהות? תודה.

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

את לא מוגנת עכשיו ולמשך השבועיים הקרובים, כיוון שהאנטיביוטיקה פוגעת בספיגה של הגלולות. הוסיפי עוד אמצעי מניעה.

האם לטבעת "נובה רינג" יש תופעות לוואי?

שלום, אני חודש וחצי אחרי לידה ולפני שבוע התחלתי להשתמש ב"נובה רינג". בפעם שעברה שהשתמשתי בה היו לי כאבי בטן ושלשולים במשך חצי שנה, עד שהבנתי שזה נובע מהטבעת. הפעם הרופא אמר שיש מצב שזה לא יחזור, ועד כה אני מרגישה בסדר. השאלה האם זה בכלל הגיוני שהטבעת תגרום לכאבי בטן תכופים ולשלשולים, אפילו שהיא לא עוברת במערכת העיכול? במידה וכן הגיוני ואכן זה נגרם מזה - האם יש אמצעי מניעה אחר שאפשר להמליץ לי עליו שהוא לא גלולות (כי אני שוכחת לקחת)? תודה רבה.

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

אלו לא תופעות לואי ידועות ושכיחות של "נובה רינג". במידה ויחזרו את יכולה להשתמש במדבקה בשם אברה, זריקת הורמונים פעם ב-3 חודשים או התקן תוך רחמי.

האם יש התקנים למניעת הריון ללא אסטרוגן?

שלום רב, אני בת 26 לפני היריון. כעקרון, אני נמנעת מאמצעי מניעה המכילים אסטרוגן וכרגע משתמשת בקונדומים. חברה שלי שלומדת רפואת נשים בארה"ב סיפרה לי על אמצעי מניעה שמפרישים פרוגסטרון - התקן מירנה והתקן נקספלנון, אחד מהם מוחדר לרחם ואחד מושתל תחת העור בזרוע. היא אמרה שהם האמצעים הכי יעילים ובנוסף מפחיתים כאבי מחזור ודימומים. רציתי לשאול כל מה דעתך עליהם? כמו כן, האם קיימים בארץ ההתקנים האלה והאם רופאי הנשים מכירים ומיומנים בהחדרתם? וגם - מה סדר גודל המחיר של התקן כזה? אני שואלת כי מעולם לא שמעתי על אף אחת שמשתמשת בזה ולא מצאתי שום מידע בחיפוש ברשת בעברית. אני מאוד מעוניינת להתקין את אחד מההתקנים. תודה רבה.

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

יש גלולות שמכילות פרוגסטרון בלבד, יש גם זריקות שמקבלים אחת ל-3 חודשים ומכילות פרוגסטרון בלבד. כמו כן, התקן מירנה קיים בארץ, אבל הוא לא מומלץ בנשים לפני לידה. התייעצי עם רופא הנשים שלך.

מה עדיף - גלולות או מדבקה?

היי, אני בת 25 בעלת מחזור סדיר (28 יום), ללא עבר משפחתי של קרישיות בדם. היום הייתי אצל רופאת הנשים שלי כדי להתייעץ לגבי אמצעי מניעה (מעולם לא השתמשתי בעצמי באף אמצעי מניעה, בן זוגי משתמש בקונדום) והיא המליצה לי על מדבקה. היא טענה שהיות ובמדבקה ההורמונים משתחררים באיטיות, ואין את התנודתיות בכמות ההורמונים שיש בגוף כפי שקורה כשלוקחים גלולות, הרי שתופעות הלוואי פחותות יותר. מנגד, קראתי באתר של אחת מקופות החולים שיש דווקא ספיגה גדולה יותר של אחד מההורמונים דווקא במדבקה לעומת הגלולה (עד רמה של כ-60% יותר), וכעת אני קצת חוששת. בנוסף, אם אשתמש במדבקה - אחרי כמה זמן היא מתחילה להיות פעילה ואני מוגנת? אשמח לשמוע את דעתך.

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

לכל אמצעי מניעה יש יתרונות וחסרונות. היתרון של המדבקה הוא שההורמונים נספגים באיטיות ישר למחזור הדם ויש להחליף מדבקה פעם בשבוע, אך כמות ההורמונים במדבקה הן יחסית קצת יותר גבוהות מאשר בגלולות. אני ממליצה להתחיל סוג מסוים, לראות איך את מסתדרת ואם יש תופעות לוואי תמיד אפשר להחליף.

האם מותר להשתמש במירנה כאשר יש קרישיות יתר?

שלום רב. אני מאובחנת עם קרישיות יתר ומקבלת מדי יום אספירין 75 מ"ג. עקב דימומים, רופא הנשים המליץ להחליף את ההתקן הרגיל להתקן מירנה (עם הורמון). האם זה בסדר? הוא טוען שאין בעיה. תודה.

תשובת המומחה, ד"ר אודית גוטווין:

במקרים של קרישיות יתר יש להימנע מתכשירים הורמונליים המכילים אסטרוגן. תכשירים המכילים פרוגסטרון בלבד מותרים במצבים של קרישיות יתר.

איזה אמצעי מניעה מתאים למעשנת?

אני בת 25, בריאה אך מעשנת וסובלת ממיגרנות ויש לי חבר קבוע. נכון לעכשיו אנחנו משתמשים בקונדום, אך הגניקולוג לא מוכן לתת מרשם של גלולות בגלל העישון והמיגרנות. עניין הקונדום מאוד מעיק, אבל הגניקולוג אמר שאין מה לעשות בנידון. יש לי חברות מעשנות שמשתמשות בטבעת. האם זה בטוח עבורי להשתמש בטבעת? תודה.

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

קודם כל פני לנוירולוג, ובדקי האם סוג המיגרנות שלך מאפשר לך לקחת גלולות משולבות. אם התשובה היא כזו שאסור לך גלולות, התייעצי איתו לגבי גלולות שמכילות רק פרוגסטרון, ואת אלו ניתן בעקרון לקחת עם מיגרנות ועם עישון.

לכל אמצעי מניעה יש יתרונות וחסרונות. צילום: שאטרסטוק

האם ייתכן כאב בעת קיום יחסים לאחר הכנסת התקן?

אני כחודשיים אחרי לידה. בבדיקה אצל הרופאה הכל היה תקין, והוכנס התקן תוך רחמי לא הורמונלי. לאחר מכן היו לי דימומים קלים, תקינים למיטב ידיעתי, כתוצאה מהכנסת ההתקן. שבוע אחרי התקנת ההתקן יש לי כאבים בקיום יחסים. האם ייתכן שזה עדיין כתוצאה מהכנסת ההתקן?

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה

בהחלט יכול להיות או שההתקן לא יושב טוב או שצריך לקצר את החוט.

מה הסיכוי שפוסטינור יעזור?

לפני כשבוע קיימתי יחסי מין ללא קונדום ובבוקר למחרת לקחתי פוסטינור. זו לא הפעם הראשונה שאני לוקחת פוסטינור, אלא הפעם השלישית (פעם קודמת לפני 3 שבועות ולפני כן לפני כ-6 שבועות). השאלה שלי היא האם הכדור לא ישפיע ויעשה את העבודה כי זו כבר פעם שלישית?

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

פוסטינור איננו אמצעי מניעה, אלא נלקח במצבי חירום. אם מצבי חירום אצלך הם כל 3 שבועות, יש מקום לפנות לרופא נשים ולהתאים אמצעי מניעה יעילים. יכולים להיות לך שיבושי מחזור והפוסטינור איננו מונע הריון ב 100%.

האם יש קשר בין התקן מירנה לירידה בחשק המיני?

יש לי 2 שאלות:

  1. אני בת 43.5, עם התקן מירנה סביב 4 שנים. תמיד הייתי מאוד מינית. בחודשים האחרונים אני מרגישה ירידה חדה בחשק. תוהה האם קשור להפרשה מצטברת של הורמון מהמירנה. תמיד הייתי מאוד רגישה להורמונים - זוכרת עצמי כבחורה צעירה שנוטלת גלולות וחווה השמנה, דכאון וירידה בחשק. מה שהסתדר ברגע שירדתי מהן. המירנה גם גרמה לי להשמנה ונפיחות כללית בגוף. יש לציין שאין סיבה רגשית או אחרת שיכולה להיות קשורה לירידה בחשק - דבר לא השתנה בחיי היומיום שלי או בטיב הזוגיות שלי. האם יכול להיות שהירידה בחשק קשורה להתחלת תופעות/שיבוש הורמונלי שקשור לטרום גיל מעבר.

  2. אני מתלבטת האם בגילי ולאור תדירות נמוכה של יחסי מין (1-2 פעמים בחודש) יש לי צורך בהמשך שימוש באמצעי מניעה? אני כן מרגישה את דקירת הביוץ באמצע החודש, אז מקסימום יכולה להימנע מסקס סביבו. האם הסיכוי להריון, שבוודאי נמוך מאוד בגילי, מצדיק את המניעה היומיומית? (יש לי 2 ילדים גדולים).

תשובת המומחה, ד"ר אברמוב ליאורה:

נדיר שהמירנה תגרום לירידה בחשק המיני, כי הרמות שמגיעות לדם נמוכות וקשה לי להאמין שזה יקרה רק אחרי 4 שנים של שימוש. את יכולה להוציא ולראות מה יקרה לחשק, ואם זה אכן הסיבה שימי התקן רגיל עד שתיכנסי לגיל המעבר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום