חולשה ברגליים? מומלץ לבדוק את עמוד השדרה

(17)
לדרג
תוכן מקודם

מרגישים שאתם לא מצליחים לעמוד על הרגליים? מתקשים ללכת יותר ממספר צעדים ברציפות? ייתכן שאתם סובלים מחולשה ברגליים, שמקורה באזור אחר לגמרי בגוף - עמוד השדרה. אם אכן מדובר בבעיה בעמוד השדרה, יש לטפל בה בהקדם האפשרי

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977211 (מספר מקשר)

חולשה ברגליים היא תופעה שכיחה, העלולה להופיע לא רק אצל קשישים, אלא גם בגילאים צעירים הרבה יותר. רוב המטופלים המתלוננים על חולשה ברגליים מתארים קושי או חוסר יכולת ללכת, זרמים ברגליים וכאבים. הם חשים שהרגליים אינן מצליחות לשאת אותם וצריכים לעצור ולשבת אחרי מרחקי הליכה מאוד קצרים.

 

מה עלולים להיות הגורמים לתחושת חולשה ברגליים?

חולשה ברגליים עלולה להיווצר עקב שלושה גורמים אפשריים: חסימת כלי דם פריפריאליים באזור הרגליים או באבי העורקים; גורמים נוירולוגיים, ובהם גם סיבוכים של סוכרת הפוגעת בעצבוב של כלי הדם; או בעיות עמוד שדרה צווארי, גבי או מותני, הגורמות להיצרות של תעלת השדרה ולחץ על חוט השדרה, המוביל לחולשה ברגליים ולפגיעה בתפקוד הרגליים.

הבעיות העיקריות בעמוד השדרה הצווארי, המותני או הגבי, העלולות לגרום להיצרות תעלת השדרה הן זיהומים, גידולים או פריצות דיסק שלוחצים על חוט השדרה; או מחלות ניווניות הגורמות להיצרות.

במקרים בהם מדובר באחת מאותן מחלות ניווניות, קיימים שלושה אופנים בהם ההיצרות של תעלת השדרה עשויה להתקדם: הדרדרות מהירה מאוד, הדרדרות בקפיצות מדרגה (הדרדרות ולאחריה התייצבות ושוב הדרדרות וכן הלאה) או הדרדרות מאוד איטית ועקבית.

כל חולה יחווה אחרת את ההידרדרות במצבו, אך לכולם מכנה משותף: יש לטפל בבעיה, לאחר שמתחילים להופיע תסמיני החולשה ברגליים, מכיוון שבמקרים רבים לא ניתן יהיה לתקן את המצב ולהחזירו לקדמותו, אלא רק לעצור הדרדרות נוספת.

 

חולשה ברגליים יכולה להתבטא בקושי או חוסר יכולת ללכת, זרמים ברגליים וכאבים. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע אבחון הגורם לחולשה ברגליים?

האבחון מתחיל באנמנזה: בירור ההיסטוריה הרפואית ומצבו הנוכחי של המטופל. בין היתר, יישאל המטופל אם הוא סובל מבעיית סוגרים או אם קיימים תסמינים דומים גם בידיים. אם אין תסמיני חולשה גם בידיים, סביר שניתן לשלול בעיה בעמוד השדרה הצווארי, מכיוון שאם היתה בעיה בעמוד השדרה הצווארי, הבעיה ככל הנראה היתה משפיעה גם על הידיים.

המטופל יופנה לבדיקה של כירורג כלי דם, כדי לשלול בעיה של חסימת כלי דם, ויתבצעו בדיקות לשלילת מחלה סוכרתית ארוכת טווח שאינה מטופלת (כאמור, סוכרת עלולה אף היא להוביל לתסמינים של חולשה ברגליים).

כחלק מהבירור, תתבצע בדיקת CT אנגיוגרפיה - בדיקת הדמיה של כלי הדם, הנעשית באמצעות הזרקה של חומר ניגוד; ויתבצעו גם CT צווארי, גבי ומותני, כדי לראות אם יש היצרות של תעלת השדרה או לחץ על חוט השדרה בשל גידול, זיהום או פריצת דיסק.

תוצאות ה-CT ייבחנו בשילוב מסקנות האנמנזה ותוצאות בדיקה קלינית של המטופל, בה ייבחן הדופק ברגליים (לשלילת חסימה בכלי הדם), הרפלקסים וההליכה עצמה.

 

כיצד ניתן לטפל בחולשה ברגליים, שמקורה בהיצרות של תעלת השדרה?

בהנחה שנשלל כל גורם אחר והסיבה לחולשה ברגליים היא אכן היצרות של תעלת השדרה, אמצעים שמרניים לא יוכלו להביא לפתרון הבעיה - ויידרש ניתוח, במהלכו ייעשו פעולות כירורגיות, בהתאם לבעיה הספציפית שגורמת להיצרות של תעלת השדרה. מטרת הפעולות הכירורגיות היא לשחרר את הלחץ שנוצר על חוט השדרה.

הניתוח ייעשה בהרדמה כללית. ברוב המקרים, יידרש לאחר הניתוח הליך שיקומי על פי מצבו של המטופל, בבית או במוסד שיקומי.

 

האם עלולים להיות סיבוכים לניתוח?

כמו בכל פעולה כירורגית, גם בביצוע ניתוחים מסוג זה, יש סיכון לזיהום, אך הסיכון נמוך מאוד - 0.5% עד 1.5%. סיבוך אפשרי נוסף בעקבות הניתוח הוא דליפה של נוזל השדרה, עקב פגיעה במעטפת חוט השדרה במהלך הניתוח. גם סיבוך זה נדיר מאוד.

 

מדוע חשוב להגיע לבדיקה רפואית מוקדם ככל האפשר?

היצרות בתעלת השדרה היא תופעה שהולכת ומדרדרת עם הזמן. כאמור, קצב ההדרדרות עשוי להשתנות ממטופל למטופל, אבל ברוב המקרים, גם ניתוח לא יחזיר את המצב לקדמותו ולא ישפר לגמרי את תסמיני החולשה ברגליים. ניתוח "רק" יצליח לעצור את ההדרדרות. לכן, ככל שהמטופל יגיע מוקדם יותר לניתוח, כך יהיה קל יותר לשמר את הקיים. ייתכן כי באמצעות שיקום אף ניתן להצליח לשפר את המצב ולא רק לעצור את החמרת המצב.

המטופלים עשויים לעבור תהליך הנמשך חודשים, במהלכו יעברו בדיקות הדמיה, ימתינו לתוצאות, ייבדקו על ידי האורטופד של קופת חולים; ורק אז יופנו למומחה עמוד שדרה, אשר יידע להצביע על הבעיה ועל אופן הטיפול בה.

במהלך חודשים אלה, אם מקור הבעיה הוא אכן היצרות של תעלת השדרה, כל יום שעובר עשוי להביא להחמרה נוספת; ולגרום למצב חדש, שאותו - ככל הנראה - לא ניתן יהיה להחזיר לאחור.

לכן, חשוב להגיע לבדיקות מיד עם הופעת התסמינים, להתעקש על ביצוע הבדיקות בהקדם, לבקש הפניה למיון (אם יש בכך צורך) ולא לתת לתהליך להימשך זמן רב מדי.

 

תהליך האבחון יכול להמשך חודשים, במהלכם יעבור המטופל מספר בדיקות הדמיה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: חולשה ברגליים עלולה לנבוע מבעיות נוירולוגיות, חסימה בכלי דם או בעיות שונות הגורמות להיצרות של תעלת השדרה, כגון: זיהום, גידול, פריצת דיסק או מחלה ניוונית של עמוד השדרה הצווארי, המותני או הגבי. אם מקור החולשה ברגליים טמון בעמוד השדרה, הטיפול הוא ניתוח להורדת הלחץ מחוט השדרה. ברוב המקרים, הניתוח יעצור את הדרדרות המצב, אך לא יצליח להחזיר את המצב לקדמותו. לכן, חשוב להגיע לאבחון רפואי מוקדם ככל האפשר.

ד"ר ליאור מרום הוא מומחה לכירורגיה אורטופדית, מנתח עמוד שדרה ביחידה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי רמב"ם; מנתח בביה"ח אסותא חיפה ובביה"ח אלישע חיפה. מקבל מטופלים במרפאה פרטית בחיפה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום