כירופרקטיקה: שמירת כושר - ללא פציעות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מתאמנים בכל הכוח כדי להיות מוכנים לתחרות? מאמינים בגישת "להתחיל הכי מהר -ולאט לאט להגביר..."? חכו רגע! חשוב לבצע אימון הדרגתי ולהקפיד על כיוונון "תחזוקה" של מערכת השלד אצל כירופרקטור, כדי להימנע מפציעות מיותרות

טיפול כירופרקטיקה
053-9956560

אחד הערכים החשובים ביותר לספורטאים הוא שאיפה מתמדת למצוינות. זהו ה"דלק" שגורם לספורטאים לבצע ויתורים כואבים על בילויים ותחביבים אחרים, דוחף את הגוף עד קצה גבול היכולת; ובמקרים מסוימים אף מציב את הספורטאים במצבים מסוכנים, העלולים להסתיים בפציעות. עבור ספורטאים, אין דבר גרוע יותר מפציעות. מלבד הכאבים הפיזיים והמגבלות שפציעות עלולות לגרום, פציעות גם פוגעות בשגרת האימונים ועלולות להרוס את כל מה שהספורטאים בונים במשך זמן רב.

פציעות נפוצות בקרב ספורטאים כוללות שברי מאמץ, קרעים ברצועות השריר, מתיחה של הגידים, פריצת דיסק ודלקות. בעיות אלה מביאות עמן גם לא מעט תסכול ולחץ בקרב הסובלים מהן, מה שאף עלול להפוך את ההחלמה למורכבת יותר. לכן, לפני שמגיעים למצב פציעה, חשוב להבין כיצד להפחית את הסיכון שהפציעה תתרחש. מומלץ להימנע מפציעות בעזרת טיפול כירופרקטי, אחת לחודש. מהו טיפול כירופרקטי? באיזה עוד דרכים ניתן להפחית את הסיכון לפציעות ולשפר ביצועים? ריכזנו עבורכם את כל המידע שחשוב להכיר בנושא.

לחץ כמעט בלתי אנושי על הגוף באופן קבוע. צילום: שאטרסטוק

מהי כירופרקטיקה? כיצד כירופרקטיקה מסייעת לספורטאים?

כירופרקטיקה היא שיטת טיפול המשפרת את פעילות מערכות השלד, השרירים והעצבים. השיטה מתאימה לאנשים בכל הגילאים ועשויה לסייע בהתמודדות עם בעיות רפואיות מסוגים שונים. כירופרקטיקה נחשבת יעילה לטיפול בבעיות בעמוד השדרה, לרבות עקמת ופריצת דיסק, כמו גם בכאב ראש, מיגרנה, סחרחורת, פציעות ספורט, כאבי הריון ומגבלות בתנועה.

עבור ספורטאים, הטיפול עשוי לחולל פלאים - לא רק לאחר הפציעה, אלא כאמור גם בתחזוקה השוטפת של הגוף. הטיפול מאפשר לבצע את הכוונונים הנכונים שיאזנו את עמוד השדרה, להפחית את הלחץ על המפרקים ומערכת השלד ולהקל על העומס במערכת העצבים. חשוב לזכור כי עבור ספורטאים, השמירה על הגוף היא הגורם החשוב ביותר בדרך להצלחה. כמו שנהג מרוצים ישקיע מאמצים כבירים בטיפול ברכב שלו; ומוזיקאי ינקה היטב את כלי הנגינה שלו בכל יום, כך ספורטאי מוכרח לבצע מאמצים כדי להגן על ה"רכוש" החיוני ביותר שברשותו.

ספורטאים שחושפים את הגוף שלהם למעמסות חריגות באופן קבוע, מוכרחים לבצע הפחתה מבוקרת וקבועה של הלחצים על מערכת השלד והעצבים, כדי להגיע לתוצאות טובות יותר וגם לשמור עליהן לאורך זמן. הדבר נכון במיוחד עבור רצי מרתון, טריאתלון ומתחרים ב"איש הברזל", המפעילים לחץ כמעט בלתי אנושי על הגוף באופן קבוע; ולפעמים אף משתתפים בתחרויות, אחת למספר חודשים.

 

כיצד מתבצע טיפול כירופרקטי?

בניגוד לעיסוי או טיפול פיזיותרפיה, טיפול כירופרקטי בדרך כלל נמשך מספר דקות בלבד. זהו טיפול מדויק ומכוון מטרה, שבמסגרתו המטפל יבחן האם יש חוליות שאינן נמצאות במקומן וזקוקות ל"כוונון מחדש".

במהלך הטיפול ייתכן כי תשמעו קולות פכירה (או בשם המוכר יותר "קנאקים"...). זהו חלק ממהלך הטיפול התקין, המסייע להפחית את הלחץ על המפרקים ולשפר את התנועתיות שלהם. חשוב לבצע את התהליך בעזרת כירופרקט מוסמך ומקצועי, המנוסה בטיפול בספורטאים.

אל תתעלמו מסימני האזהרה. צילום: שאטרסטוק

איך עוד אפשר להימנע מפציעות ולשפר ביצועים?

כאמור, מצוינות בכל סוג של ספורט מחייבת נקיטת פעולות אקטיביות לשמירה על הגוף, לטיפוחו והבאתו לשיאים חדשים. הנה מספר טיפים שיסייעו לכם לעשות את זה.

השתמשו בביגוד ובציוד מתאים: השקעה בנעליים שמתאימות במיוחד לרגליים שלכם; ובציוד שייטיב עם התנועה הטבעית של הגוף שלכם - חיונית ביותר בכל סוג של ספורט. כך, לדוגמה: אם אתם רוכבים על אופניים, כוונון הכיסא עשוי להפחית משמעותית את הסיכון לבעיות גב. אם אתם משחקים טניס, אפילו ידית מחבט שאינה מתאימה לכם עלולה לפגוע בגידים בידיים, בטווח הארוך.

קחו את זה לאט: בדרך כלל, אנשים תחרותיים והישגיים ישאפו להגיע כמה שיותר מהר לתוצאה המקסימלית. עם זאת, בניגוד להמלצה הנפוצה בצבא שאומרת "להתחיל הכי מהר ולאט לאט להגביר...", דווקא נכון יותר לבנות סרגל מאמצים הדרגתי ומאוזן, שלא יעמיס על הגוף יותר ממה שהגוף יכול לשאת.

אל תתעלמו מסימני אזהרה: מרגישים שהגיד מתוח? הברכיים כואבות? הגב תפוס? התעלמות מהכאבים ה"קטנים" האלה בשלב מוקדם עלולה לגרום למצב להחמיר, עד שיגיע לרמה של פציעה שתשתק אתכם למספר חודשים. אל תזניחו את הכאב שאתם מרגישים, תנו לכאב מקום וחשבו על דרכים יעילות לטפל בכאב כבר בהתחלה.

זכרו גם לנוח: ספורטאי טוב אינו נמדד ביכולתו לבצע אימונים ללא הפסקה ולהעמיס על עצמו עוד ועוד, בלי להפסיק. מנוחה ראויה היא גורם חשוב ביותר בדרך למצוינות. מנוחה מאפשרת לגוף לשקם את עצמו, למלא את מצבורי האנרגיה, לפתח את השרירים ולהכין את עצמו בצורה טובה יותר לתחרות הבאה.

לסיכום: ספורט איננו משחק ילדים ועלולות להתרחש במהלכו פציעות קשות. חשוב לשמור על הגוף במהלך האימונים השונים. אחת הדרכים היעילות והמומלצות לשמירת הגוף היא טיפול כירופרקטי.

ד"ר גל גריסרו הוא כירופרקט ב"מרכז לבריאות עמוד השדרה" ומלווה ספורטאים מקצועיים; בעבר, היה שחיין מקצועי.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום