סטרידור: דוקטור, הילד שלי נובח

(0)
לדרג
תוכן מקודם

השיעול של הילד שלכם נשמע ממש כמו נביחה של כלב? כנראה שמדובר בשיעול אופייני לתופעה המכונה סטרידור. אל דאגה, ברוב המקרים זה הרבה פחות גרוע מכפי שזה נשמע

רופא ילדים ,מומחה להמטולוגיה
077-2307852 (מספר מקשר)

סטרידור אינה מחלה, אלא שם של תופעה שכיחה מאוד, בעיקר אצל תינוקות וילדים צעירים עד גיל 6 לכל היותר, ובה הילד או התינוק סובלים מ"שיעול נבחני" - שיעול הנשמע ממש כמו נביחות של כלב.

הסטרידור מתרחש ברוב המקרים כתוצאה ממחלה ויראלית של דרכי הנשימה העליונות, ונקרא גם Acute Laryngitis. פעמים רבות מלווה השיעול גם במצוקה נשימתית, כיוון שנוצרת בצקת במיתרי הקול ובדרכי הנשימה, המצרה את מעברי האוויר הצרים מלכתחילה אצל ילדים. טיפוסי מאוד להיתקל בתופעה בלילה או לפנות בוקר, כשרוב הילדים מתעוררים מהשיעול, נבהלים מהאופן בו הוא נשמע ומתחילים לבכות, דבר שמגביר אף יותר את השיעול הנבחני ואת קוצר הנשימה.

 

טיפוסי מאוד להיתקל בתופעת הסטרידור בלילה או לפנות בוקר

טיפוסי מאוד להיתקל בתופעת הסטרידור בלילה או לפנות בוקר. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לתופעת הסטרידור?

ברוב המקרים מופיע הסטרידור בעקבות מחלה ויראלית, כאשר וירוסים כמו אינפלואנזה (הגורם לשפעת), פראינפלואנזה (הגורם למחלה דמוית שפעת), RSV ואפילו הווירוס הגורם לחצבת, עשויים כולם להוביל לסטרידור, כמו גם צינון פשוט.

ישנם מקרים בהם תופעת הסטרידור נוצרת עקב דלקת חיידקית בדרכי הנשימה העליונות, אז השיעול הנבחני וקוצר הנשימה יהיו מלווים גם בחום גבוה.

 

מה לעשות כשמופיע שיעול נבחני?

כאשר הסטרידור מופיע בעקבות מחלה ויראלית, לרוב יעברו התסמינים תוך מספר ימים ללא התערבות רפואית. השיעול עשוי להישמע מבהיל, אבל ברוב המקרים לא מדובר בתופעה מסוכנת וההורים יכולים להקל על הילד/התינוק במספר אמצעים שיורידו את הבצקת ויקלו על הנשימה ועל השיעול:

  • מכשיר אדים קרים – הפעלת מכשיר אדים קרים ליד מיטת הילד, אותם ינשום לאורך הלילה. חשוב מאוד לחטא את מכשיר האדים אחרי כל שימוש או להשתמש במכשיר חדש שעוד לא נעשה בו שימוש. מכשירי אדים שאינם עוברים ניקוי וחיטוי אחרי השימוש, עלולים להפוך למדגרות של וירוסים וחיידקים ולהפיץ אותם לחלל החדר בזמן שהמכשיר עובד. רצוי להשתמש במים שעברו הרתחה וקוררו. 

  • אדים של אמבטיה חמה – אפשר לשהות עם הילד בחדר האמבטיה לאחר שמילאתם אותה במים חמים. אין לרחוץ את הילד במים, אלא רק לשבת איתו בחדר מלא באדים ולתת לו לנשום אותם.

  • נסיעה ברכב עם חלון פתוח – במיוחד בלילות הסתיו והחורף, ניתן לקחת את הילד לנסיעה עם חלון פתוח ולתת לו לנשום את האוויר הקר והלח.

כל אחת מהדרכים הללו יכולה להקל על התסמינים ולהביא לשיפור, ובמקרים רבים התופעה תחלוף מעצמה תוך מספר ימים.

מתי בכל זאת צריך לגשת לרופא?

סטרידור מצריך הגעה מיידית לטיפול רפואי בכל אחד מהמקרים הבאים:

1. כאשר הטיפול הביתי באמצעים שהוזכרו לעיל נמשך מספר ימים ללא סימנים לשיפור.

2. כאשר יחד עם השיעול הנבחני מופיע גם חום גבוה, שעשוי להעיד על כך שמקור הסטרידור הוא בדלקת חיידקית של דרכי הנשימה העליונות.

3. כאשר הבצקת מצרה את דרכי הנשימה עד כדי מצוקה נשימתית - ניתן לזהות זאת על ידי רעשי נשימה כבדים, תלונות של הילד על קושי בכניסת אוויר, בית חזה שעולה ויורד בחוזקה, צלעות ש"נשאבות" פנימה בזמן שאיפה, ובמקרים קיצוניים אפילו הכחלה של הילד/התינוק.

 

כיצד מתבצע האבחון והטיפול בסטרידור?

הרופא יתרשם קודם כל מהמצב הנשימתי של הילד ויבדוק אם יש לו חום גבוה. במקרים מסוימים ייבדק גם ריווי החמצן בדם, על מנת להבין את היקף המצוקה הנשימתית.

הטיפול יכלול לרוב מתן מנה אחת או שתיים של סטרואידים (בכדורי מציצה) או אדרנלין בזריקה, אשר יורידו את הבצקת במהירות. לעיתים, יהיה צורך גם במתן חמצן ואף בהשארה של הילד להשגחה בבית החולים. במקרים קיצוניים ונדירים במיוחד עלול הילד להגיע ליחידה לטיפול נמרץ לצורך הנשמה והורדת הבצקת באופן מידי. מקרה קיצוני ונדיר נוסף הוא אפיגלוטיטיס - חשד לדלקת חיידקית עם חום גבוה וקוצר נשימה קיצוני, אז יילקחו בדיקות דם ולצד הסטרואידים יינתן טיפול אנטיביוטי תוך ורידי.

 

כיצד מתבצע האבחון והטיפול בסטרידור?

מכשיר אדים קרים יכול להקל על השיעול. צילום: שאטרסטוק

האם ישנן תופעות לוואי לטיפול בסטרואידים או באדרנלין?

הטיפול בסטרואידים או באדרנלין הוא טיפול קצר טווח ואין בו שום השפעות משמעותיות. לפעמים, אם יהיה צורך במנה גדולה יחסית, הילד עשוי להיות פעיל יותר מהרגיל ויחווה קושי להירדם בזמן שלאחר קבלת התרופה. מעבר לכך, אין שום תופעות לוואי ואין כל נזק במתן טיפול חד פעמי.

 

האם ישנם טיפולים אלטרנטיביים לסטרידור שלא כוללים סטרואידים?

טיפולים אלטרנטיביים או תרופות סבתא למיניהן לא הוכחו כפתרונות המביאים לשיפור אמיתי במצב. לעומת זאת, שימוש במכשירי אדים קרים, נסיעה ברכב עם חלון פתוח, ישיבה בחדר אמבטיה מלא אדים או אפילו ליד אדי קומקום רותח, כל אלו עשויים להביא לשיפור.

פתרון נוסף, לאחר ייעוץ עם רופא, הוא לרכוש מכשיר אינהלציה (מכשיר אשר הופך תרופה נוזלית לאדים) ולהשתמש בו עם תרופות (לעיתים כולל סטרואידים) או אפילו במי מלח בלבד – טיפול שעשוי גם הוא להקל על התסמינים. אך, כאמור, כשאלו לא עוזרים, או כשיש חום גבוה או מצוקה נשימתית, אין לקחת סיכון ויש להגיע במהרה לטיפול רפואי.

 

לסיכום: סטרידור הוא תופעה נפוצה של שיעולים הנשמעים כנביחות, המופיעים בעיקר אצל תינוקות וילדים עד גיל 6. עם הופעת השיעול הנבחני אפשר לנסות כמה שיטות ביתיות להקלה על התסמינים וברוב המקרים יעבור הסטרידור מעצמו. בכל מצב בו השיעול מלווה גם בחום גבוה ו/או במצוקה נשימתית, או שאין סימני שיפור תוך מספר ימים, יש להגיע לטיפול רפואי.

 

ד"ר יורם נוימן הוא רופא ילדים ומומחה להמטולוגיה, סגן מנהל המערך להמטו-אונקולוגיה ילדים ומנהל המערך האמבולטורי בביה"ח לילדים במרכז הרפואי שיבא תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר נוימן יורם-המטולוג ילדים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום