הורות ראשונה: טיפול פסיכולוגי לגברים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

הורות ראשונה עלולה להעלות שאלות, קשיים, התמודדויות ואפילו פצעים מן העבר בנפש הגבר. אב מתפקד, נוכח ובריא בנפשו - חיוני לבת הזוג ובעיקר לילד

פסיכולוג קליני ,מומחה לפסיכולוגיה קלינית
077-2313019 (מספר מקשר)

הורות ראשונה מביאה עמה התמודדויות רבות עבור שני בני הזוג. בנוגע לנשים, קיימות התמודדויות וקשיים ספציפיים שכבר נכתב עליהם רבות. עם זאת, גם עבור גברים - מדובר בתקופה שמביאה עמה עומס גדול, הקשור למפגש הראשון של הגבר עם תפקידו כהורה (אין מדובר בעומסים הגדולים של הורות לשניים-שלושה ילדים, אלא בעומס הפנימי הנובע מעצם המפגש עם ההורות, לראשונה). במקרים רבים גברים אינם יודעים לשים את האצבע על ההורות - כטריגר לתחושות המורכבות והקשות העולות בקרבם. חשוב לומר בפה מלא: גברים חווים בעיות בזוגיות ודיכאון - סביב ההריון הראשון, הלידה והגידול של הילד. טיפול פסיכולוגי עשוי לזהות את מקור התחושות והקשיים ולטפל בהם. זאת, כדי להביא את הגבר למודעות עמוקה יותר ולסייע לו להגיע למצב נפשי טוב יותר.

למצוא את המקום במערך המשפחתי החדש שנוצר. צילום: שאטרסטוק

מהם הקשיים הנפוצים שחווים גברים סביב הורות ראשונה?

 ישנם מספר נושאים עיקריים היוצרים קושי אצל גברים רבים, שהופכים להורים בפעם הראשונה.

תפקיד האב: אצל גברים רבים עולות בעיות סביב חיפוש התפקיד שלהם כאבא. בניגוד לנשים, לרוב הגברים לא היה בבית מודל של אבא נוכח ומתפקד. גברים אלה רוצים להיות כיום מעורבים, אבל היעדר מודל ממנו ניתן לקחת השראה - יוצר בלבול וקושי למצוא את "המקום הנכון".

האם להיות בתפקיד הגברי המסורתי - המפרנס והמגן על הבית, בעוד האישה מגדלת את הילדים? או שמא להיות אבא שהוא "סוג של אמא"? גברים רבים צריכים הכוונה, איך לבצע את תפקיד האב בצורה הנכונה עבורם? עליהם להבין כיצד למצוא את מקומם במערך המשפחתי החדש שנוצר.

הזוגיות: בתקופה שלאחר הלידה עוברת האישה, בין היתר, תהליך שנקרא "מושקעות אימהית ראשונית" (כהגדרתו של דונלד ויניקוט, פסיכואנליטיקאי אנגלי רב השפעה). המושג "מושקעות אימהית ראשונית" מתאר חיבור מאוד גדול ומעורבות רגשית עמוקה בין האמא לבין התינוק. המעורבות הרגשית העמוקה מאפשרת לאמא להרגיש את התינוק, להכיר ולהבין את צרכיו.

גברים רבים עשויים להרגיש בשלב זה דחויים ואף לחשוש כי איבדו את הזוגיות שלהם וכי האישה שלהם כבר אינה מעוניינת בהם. למעשה, המבנה המשפחתי משתנה מזוג -לשלישייה. עבור גברים רבים, המעבר הזה קשה ומצריך בגרות רגשית מאוד גבוהה, כדי להבין שהשינוי "חייב" להתרחש וכי מדובר בשינוי זמני. על הגברים להיות סבלניים.

רוחות רפאים בחדר הילדים: מאמר מפורסם של פרופ' סלמה פרייברג (פסיכואנליטיקאית ילדים אמריקאית) נקרא "רוחות רפאים בחדר הילדים". המאמר עוסק ברוחות רפאים מילדותו של האב הטרי, העולות דרך המפגש שלו עם הילד.

למעשה, ההורות הראשונה של הגבר איננה הפעם הראשונה בה הוא נפגש עם הורות. הגבר נפגש עם הורות כבר כשהוא עצמו היה ילד, מול הוריו שלו. בתקופה זו - תקופת ההורות הראשונה - הדיאלוג של הגבר עם הילדות שלו עולה בעוצמה גדולה: קונפליקטים שלו מול הוריו, כאבים עמוקים שנוצרו אצל הגבר במהלך ילדותו וכו'.

 

מהן הסיבות המצדיקות הליכה לטיפול נפשי, לקראת הורות ראשונה או עם הולדת הילד הראשון?

גברים רבים מרגישים קושי, עומס, כעס או דיכאון. עם זאת, הם אינם מצליחים להבין את מקור התחושות המתעוררות בקרבם. כדי להביא את התחושות הקשות למודעות ולכלל פתרון - קודם כל יש להבין מה גורם לתחושות אלה.

בתהליך הטיפול יעלו כאבים ובעיות שהגבר לפעמים כלל אינו מודע להם. כאבים ובעיות אלה הינם הגורמים האמיתיים לתחושותיו ולמצוקתו של ההורה הטרי. חשיפת הגורמים האלה והטיפול בהם - יביאו לשחרור והקלה.

מעבר לכך, עבור גברים רבים, המעורבות בגידול הילדים היא הגשמת ייעוד נוסף - שמאוד ממלא אותם ועושה להם טוב. גם מנקודת המבט של התינוק, כיום ידוע שילדים שאבא שלהם היה מעורב בגידולם - גדלו להיות ילדים מתפקדים יותר, בריאים יותר ומסוגלים יותר להתמודד עם קשיים. גבר שמטפל בבעיות שלו ויותר בריא מבחינה נפשית, יוכל להיות אב נוכח יותר וטוב יותר, להרגיש מלא ומסופק יותר ולגדל ילד בריא יותר. תקופה זו - לקראת הורות ראשונה והצעדים הראשונים בהורות - היא תקופה עם סיכוי גדול לשינוי, מפני שהמבנה הנפשי (גם של הגבר וגם של האשה) גמיש מאוד בתקופה זו ומאפשר עבודה רגשית ונפשית שתאפשר ליצור שינויים מאוד גדולים והתפתחות אישית משמעותית.

מקרה לדוגמא: מטופל עם פוסט טראומה קשה הגיע לריפוי אמיתי רק במהלך תקופת ההורות הראשונה, שהעלתה פצע אחר מן הילדות - שחשיפתו הובילה לריפוי.

 

חלק משמעותי מתהליך טיפול נפשי קשור ביצירת אמון עם המטפל. טיפול: שאטרסטוק

כמה זמן נמשך בדרך כלל טיפול פסיכולוגי סביב נושא ההורות הראשונה?

משך הטיפול אינדיווידואלי. לפעמים קשה לשים את האצבע בדיוק על משך הטיפול הדרוש, מפני שיש גברים שנמצאים בטיפול עוד לפני שההורות הראשונה מגיעה לחייהם. כאשר ההורות עומדת על הפרק, הקשיים הנפוצים סביב נושא זה מתחילים לעלות.

ברוב המקרים, יש צורך בלא מעט פגישות כדי לפתור את הבעיה. לפעמים, ניתן לגעת ממש בקונפליקט ברור - ולפתור אותו די במהירות. עם זאת, פתרון מהיר של קונפליקט ברור יתאפשר לרוב רק אצל מטופל שהדברים אצלו ממש "מסודרים".

חלק משמעותי מתהליך טיפול נפשי קשור ביצירת אמון עם המטפל; יצירת האמון מצריכה זמן. יש לזכור כי אנשים שמגיעים לטיפול נפשי עברו במקרים רבים חוויות לא קלות. הם אינם נותנים אמון במהירות ואינם נכנסים בקלות לקשר טיפולי.

 

האם יש דרך לזהות מצב שמצריך טיפול?

כדאי להיות עירניים לתחושות כגון: דיכאון, רגזנות, ריבים מרובים עם בת הזוג או כעסים שמופנים אליה (ולא תמיד ברור מה מקורם), מצבי רוח קשים ועוד. כל סממן כזה יכול להיות מקור לבעיה עמוקה יותר, שההורות הראשונה מציפה.

מקרים נוספים לדוגמא: דכדוך מאוד קשה סביב לידת הילד הראשון הביא להצפת נטישה מאוד גדולה, שחווה הגבר בתור ילד קטן. במקרה אחר, חווה הגבר חרדות מאוד גדולות סביב הילד שלו. ההורה לא הצליח לישון, לעבוד ולתפקד, לא זז מהתינוק ולא נתן לאשתו לזוז ממנו. בטיפול הסתבר שבילדותו, אמו של הגבר היתה חולה ונעדרה הרבה מן הבית. כך, מול הילד שלו - ההורה הטרי חשש להיעדר, אך כלל לא היה מודע לסיבות המניעות אותו.

לסיכום: הורות ראשונה אצל גברים עלולה להעלות פצעים כואבים מן הילדות; קשיים בהתמודדות עם תפקיד האב (תפקיד חדש ובלתי מוכר); וקשיי התארגנות סביב התא המשפחתי החדש שנוצר (אחרי הולדת התינוק). כל ההתמודדויות הללו מביאות עמן גם פתח לשינוי, ריפוי, צמיחה וגדילה - שיתאפשרו בטיפול פסיכולוגי ממוקד ועמוק.

דורון נגאל הוא פסיכולוג קליני, המטפל כבר 25 שנים במבוגרים וילדים; בעל הסמכה להדרכה בפסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה. מקבל מטופלים בקליניקה פרטית בתל אביב ובראש העין.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום