מעקב הריון בסיכון גבוה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יש לך לחץ דם גבוה? את סובלת מסכרת? נכנסת לקטגוריה של הריון בסיכון גבוה. את בהריון עם תאומים או שפיתחת סכרת הריון? גם כאן התוצאה זהה. למרות השם המלחיץ, גם הריונות בסיכון גבוה ניתן לעבור בשלום ובבטחה.

רופאת גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחית ליילוד וגינקולוגיה
077-2313080 (מספר מקשר)

הריון בסיכון גבוה הוא הריון בו קיים או מתפתח מצב העלול לסכן את האם, את העובר, או את שניהם, ומצריך מעקב וליווי צמודים יותר של הצוות הרפואי במהלך ההריון.

הסיבות אשר הופכות את ההריון להריון בסיכון גבוה הן מגוונות וניתן לחלקן לשני סוגים:

סיבות הקשורות באם: נשים עם מחלות רקע כגון יתר לחץ דם, סכרת, מחלות לב, מחלות רקמת חיבור כמו זאבת (לופוס), מושתלות כליה, חולות סיסטיק פיברוזיס וכו', שיכולות להחמיר במהלך ההריון ולהשפיע על מהלכו. נשים עם שינוי מבני ברחם כגון: רחם חד קרני, דו קרני, רחם עם מחיצה - גם אצלן יכול להתפתח מצב שישפיע על ניהול מהלך ההריון.

סיבות הקשורות בהריון:  מצבים המתפתחים במהלך ההריון והופכים אותו להריון בר סיכון, כגון: הריון מרובה עוברים, האטה בצמיחה תוך רחמית, דימומים במהלך ההריון, קיצור צוואר הרחם, רעלת הריון, סכרת הריונית, הדבקה ב- CMV לראשונה במהלך ההריון ועוד.

אחד מאתגרי המקצוע, שהוא גם יופיו, הוא שלרופא המטפל ישנם שני מטופלים, האם והעובר, ועליו לדאוג לרווחת שניהם, כשלעיתים יש "ניגוד אינטרסים". למשל, רעלת הריון קשה שמתפתחת בשבוע 27 להריון - טובת האם תהיה יילוד מוקדם, בעוד שלעובר המשמעות תהיה פגות מוקדמת. המטרה היא למצוא פתרון שייטיב עם שניהם.

תדירות המעקב נקבעת על פי סיבת המעקב להריון בסיכון. צילום: שאטרסטוק

מהן הסכנות אותן מעקב הריון בסיכון גבוה מבקש לזהות בזמן ולמנוע?

מטרת מעקב הריון בסיכון גבוה היא אבחון מוקדם של הבעיה, טיפול, והשגת תוצאות הריון אופטימליות לאם ולעובר.

דוגמאות למצבים אלה:

  • הריון מרובה עוברים  - כרוך בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת וסיבוכי פגות. מטרת המעקב היא זיהוי מוקדם של הבעיה וטיפול בהתאם.
  • האטה בצמיחה תוך רחמית  - עם אבחון הבעיה יש לנסות לאתר את הסיבה שגרמה להופעתה (בעיה שלייתית, גנטית או זיהומית), נדרש מעקב צמוד אחר מצב העובר ברחם באמצעים סונוגרפיים ולעיתים אף יידרש יילוד מוקדם לאחר מתן צלסטון להבשלת הריאות של העובר.
  • כאשר לאישה יש רחם חד קרני או רחם עם מחיצה תיתכן הופעה של קיצור צוואר הרחם או לידה מוקדמת, ונדרש ליווי צמוד של ההריון על מנת לאתר את הבעיה בזמן ולטפל בה.
  • כשהאישה היא סכרתית, בין אם זו סכרת טרום-הריונית או סכרת שאובחנה במהלך ההריון, מעקב ההריון נועד לשמור על ערכי סוכר מאוזנים באישה (בין אם זה בדיאטה או על ידי טיפול תרופתי) על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר של ההריון וללידה רגילה במועד.

האם גילה של האישה מהווה גם הוא גורם סיכון?

גיל האישה אינו מהווה גורם סיכון לכשעצמו. אישה בת 40 בכושר, במשקל תקין, ללא בעיות של לחץ דם או סוכרת, יכולה לעבור מהלך הריון תקין לחלוטין, בעוד שאישה בת 28, סכרתית, עם משקל עודף ויתר לחץ דם, תהיה בהריון בסיכון גבוה.

איך תיראה שגרת ההריון של אישה הנמצאת בהריון בסיכון גבוה?

תדירות המעקב נקבעת על פי סיבת המעקב להריון בסיכון. לעיתים המעקב יהיה פעם ואפילו פעמיים בשבוע ולעיתים אחת לשלושה או ארבעה שבועות. השאיפה היא לטפל בנשים אלו בקהילה, בסביבה הטבעית שלהן, ולשמור את אופציית האישפוז רק למצבי קיצון הדורשים טיפול צמוד יותר, לדוג': מצבים בהם ישנה החמרה המצריכה הערכה מחדש, סכרת לא מאוזנת הדורשת אשפוז לאיזון רמות הסוכר, מצבים של לחץ דם גבוה אליו מצטרפים סימפטומים נוספים שעלולים להעיד על רעלת הריון, וכדומה.

בעיה שהתפתחה במהלך ההריון. צילום: שאטרסטוק

מהם המצבים בהם נדרשת שמירת הריון?

ישנן שתי סיבות לשמירת הריון: סיבה רפואית, הקשורה בבעיה שהתפתחה במהלך ההריון ומצריכה את מנוחת האישה בבית, כמו למשל קיצור של צוואר הרחם. סיבה שניה יכולה להיות קשורה באופי העבודה של האישה, למשל אישה שבעבודתה מטפסת על סולמות גבוהים או נושאת משאות כבדים, לא תוכל להמשיך בעבודה זו במהלך ההריון. אישור שמירת ההריון נעשה מול הביטוח הלאומי. אם הרופא המטפל חושב שיש בכך צורך עליו למלא את הטפסים הנדרשים אך האישור הסופי יינתן על ידי רופא מטעם הביטוח הלאומי.

האם תידרש התנהלות אחרת בלידה של אישה בהריון בסיכון גבוה?

הדבר החשוב ביותר עם התקרב מועד הלידה הוא ההכנה לקראתה, אשר נעשית יחד עם האישה ובהתאם לגורם שבגינו הריונה מוגדר כהריון בסיכון גבוה. לדוגמא, אם האישה סובלת ממחלה מסתמית לבבית, יש להיזהר מהעמסת נוזלים במהלך הלידה, ואם האישה היא סכרתית יש לאזן את ערכי הסוכר גם במהלך הלידה. קיימים פרוטוקולים מפורטים המתאימים לכל גורם סיכון. לעיתים מזמינים את האישה להתייעצות עם מרדים ולתכנון תכנית לידה שתהיה אופטימלית עבורה.

הקשר בין המטפל למטופלת הוא חיוני, חשוב שהיולדת תרגיש שהיא בידיים טובות ושהיא יכולה לסמוך על הצוות המטפל בה לאורך ההריון ובחדר הלידה.

לסיכום: ישנן שלל סיבות אשר הופכות הריון להריון בסיכון גבוה. חלקן ידועות מראש, ונעוצות במחלות רקע של האישה או במבנה מערכת הרבייה שלה, חלקן מתגלות במהלך ההריון ועלולות להיות קשורות בבעיה שהתגלתה אצל האם או בבעיה שהתגלתה אצל העובר. הריון בסיכון גבוה מצריך מעקב צמוד יותר, ובמצבים מסוימים יש צורך באשפוז בבית חולים ביחידה להריון בסיכון. מטרת הצוות הרפואי היא לדאוג לבריאות האם והעובר ולמצוא את הפתרון הנכון ביותר לרווחת שניהם.

ד"ר רונית עשת היא מומחית ביילוד וגניקולוגיה והריונות בסיכון גבוה, מנהלת מרכז לרפואה יועצת של קופ"ח כללית בפרדס חנה, עובדת בחדרי הלידה וביחידת האם והעובר של ביה"ח כרמל בחיפה ומקבלת מטופלות במרפאה פרטית בחדרה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום