סקירת מערכות שלישית בהריון: כדאי לבצע

(10)
לדרג

סקירת מערכות בשלב מתקדם של ההריון מאפשרת לקבל תמונה יותר מדויקת בנוגע למערכות בגוף העובר, המתפתחות בשלב מאוחר. בנוסף, הסקירה מאפשרת לבצע הערכות ותכנונים, שיסייעו לשמור על בריאות האם והיילוד במהלך הלידה

הסיכון למומים בעוברים, בעיות התפתחות ומחלות חמורות - מפחיד מאוד את ההורים שבדרך. לכן, משרד הבריאות מממן מספר בדיקות חיוניות, שנועדו לזהות מבעוד מועד בעיות כאלה בשלבים מוקדמים ככל האפשר. כחלק מהבדיקות בסל הבריאות, מתבצעות שתי סקירות למערכות העובר - הראשונה בין שבוע 11 ל-13; והשנייה בין שבוע 19 ל-25.

שתי הבדיקות האלה חיוניות ביותר, לצורך גילוי מוקדם של בעיות שעלולות להיות חמורות. עם זאת, חשוב לדעת כי קיימת בדיקה נוספת בשבוע ה-32, שניתן לבצע באופן פרטי - ונועדה לזהות מומים שלא ניתן היה להבחין בהם בשלבים מוקדמים יותר של ההריון.

הסקירה השנייה אמנם מכסה עד 85% מההפרעות שניתנות לזיהוי במועד זה, אך קיימות עוד בעיות אפשריות רבות, העלולות להיווצר בעיקר במערכות המוח, השתן או העיכול - ולהשפיע רבות על התפתחות העובר בעתיד.

 

הבדיקה מתבצעת באמצעות סריקת אולטרסאונד דרך הבטן. צילום: שאטרסטוק

מדוע מומלץ לבצע את הסקירה השלישית?

במדינת ישראל, החוק מאפשר להפסיק הריון עד יום הלידה, אם חלילה מתגלה הפרעה משמעותית וקשה בהתפתחות העובר. בשלב מתקדם של ההריון אמנם קשה לשקול הפסקת הריון, אך חשוב להיות מודעים לסיכון ולקבל החלטה מושכלת, תוך התחשבות בכלל ההשלכות שלה. מנגד, שלילת הרוב המוחלט של הסיכונים בבדיקה זו (סקירה שלישית) עשויה לתת להורים שבדרך "זריקת הרגעה" חיונית, בתקופה מטלטלת ומלחיצה. חשוב לזכור שתפקיד הבדיקה הינו גם לשפר את ההיערכות לקראת הלידה עצמה.

 

כיצד סקירת שלישית מסייעת לשפר את ההיערכות לקראת הלידה?

נדגים זאת בעזרת הדוגמה הבאה: אם בבדיקה מתגלה כי ראש העובר גדול מהצפוי לגיל הריון - ייתכן שתתקבל המלצה להקדים את מועד הלידה כדי לאפשר לידה וגינאלית בטוחה. בבדיקה עשויים להתגלות גם מומים הדורשים לידה במסגרת מסוימת או תחת השגחה מיוחדת, עם גורמים רפואיים ספציפיים, שיוכלו להעניק טיפול טוב יותר לאם ולתינוק ב"זמן אמת".

 

מי נמצא בסיכון מוגבר למומים מולדים?

כל אם שעומדת ללדת בקרוב תפיק תועלת רבה מהסתכלות נוספת על העובר, בשלב מאוחר של ההריון. עם זאת, יש מספר גורמים המעלים את הסיכון להתפתחות מומים מולדים. בהינתן גורמים אלה, ההמלצה לבצע סקירה שלישית מקבלת משנה תוקף:

 

  • היסטוריה משפחתית - אם במשפחה יש היסטוריה של פיגור שכלי או הפרעות נוירולוגיות, הכוללות פגמים במבנה המוח, מומלץ לבצע בדיקה נוספת לשלילת מומים כאלה בהריון הנוכחי.

  • בדיקות סקר בלתי תקינות - אם בדיקות קודמות העלו חשד למום מולד או סיכון גבוה לבעיה גנטית, יש כמובן צורך ממשי בבירור מעמיק ומדויק יותר.

  • המלצה של היועץ הגנטי - היועץ הגנטי/גנטיקאי מכיר טוב מכולם את ההיסטוריה והסיכון של האם. לכן, חשוב לעקוב אחר ההמלצות שלו בקפידה ולבצע בדיקות נוספות, במקרה הצורך.
     
  • הפרעות משמעותיות בגדילת העובר – עובר גדול מדי או קטן מדי לגיל הריון ללא סיבה ידועה.

  • הפלה או לידה שקטה - אם בלידה קודמת העובר לא שרד, מסיבה לא ידועה - כדאי לוודא שוב את תקינות ההריון הנוכחי.

מה בוחנים בסקירת המערכות השלישית?

הסקירה השלישית, כמו שתי הסקירות שקדמו לה, נועדה לבחון את מערכות העובר כדי לזהות בעיות שלא ניתן היה להבחין בהן בבדיקות קודמות. בבדיקה יינתן דגש מיוחד למערכות שהתפתחו משמעותית, בזמן שחלף מאז הבדיקה הקודמת. בין היתר, מערכות אלה כוללות את המוח - האיבר שמשנה את צורתו באופן הכי משמעותי במהלך ההריון; ובנוסף: המעי הגס, הכליות, בית החזה, הלב והעצמות.

בנוסף לאבחון מומים מולדים ובעיות התפתחותיות, הבדיקה נועדה לאתר גם בעיות נרכשות, העלולות להתפתח במהלך ההריון, לרבות אירוע מוחי, זיהום, גידולים. בעיות אלה עלולות להיווצר בכל שלב בהריון. לכן, לא תמיד ניתן לזהות אותן בבדיקות המוקדמות.

 

 חשוב לעקוב אחר ההמלצות של היועץ הגנטי בקפידה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת סקירה שלישית?

הבדיקה מתבצעת באמצעות סריקת אולטרסאונד דרך הבטן; ובחלק מהמקרים, גם באמצעות מתמר שמוחדר מהנרתיק. זאת, כדי לקבל תמונה רחבה, מדויקת ומפורטת ככל הניתן של מערכות העובר. עם זאת, חשוב לזכור כי בשלב זה של ההריון - לא תמיד ניתן יהיה להגיע לתוצאות אופטימליות, בגלל התנוחה שבה נמצא העובר.

חשוב להבין שבשלב זה של ההריון, העובר כבר גדול - ולעיתים נתקשה לסרוק את כל גופו כנדרש. במקרים רבים, לא נוכל לראות את כפות הידיים או הרגליים, מכיוון שהעובר כבר מכופף ברחם. בגלל זה הבדיקה אינה תחליף לסקירות הקודמות.

עם זאת, יש לציין גם שהבדיקה אינה כרוכה בסיכונים, נמשכת כחצי שעה בלבד - וניתן לחזור לפעילות תקינה, מיד בסיומה. יש לבצע את סקירת המערכות אצל גניקולוג מקצועי, המתמחה באולטרסאונד ובזיהוי הפרעות התפתחותיות.

 

לסיכום: הורים רבים חוששים מהבדיקות לגילוי מומים מולדים ובעיות התפתחותיות. כולנו רוצים להאמין שהיילוד שלנו יהיה חזק ובריא - אך חשוב להיערך גם לאפשרות השנייה. סקירת מערכות שלישית תאפשר לשפר את היכולת לאבחן את המומים האפשריים בעובר, להיערך ללידה אופטימלית ונטולת תקלות וחשוב מכל - להשיג שקט נפשי בתקופה מלאת סערות, תהיות ואי וודאות.

 

ד"ר קרינה קריידן-חרץ היא מומחית בגניקולוגיה, אולטרסאונד ורפואת העובר, רופאה בכירה ביחידת האולטרסאונד של בית החולים "איכילוב" (המרכז הרפואי ת"א, ע"ש סוראסקי) ובמרפאת הנוירולוגיה של העובר בבית החולים "וולפסון" בחולון.

 

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום