שחזור אונקופלסטי

(1)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות המתמודדות עם סרטן השד ונאלצות לעבור כריתה חלקית, לא מודעות לכך שבאפשרותן לחסוך מעצמן קשיים פיזיים ורגשיים, ולעבור את שחזור השד יחד עם ניתוח הכריתה, בניתוח אחד משולב הנקרא שחזור אונקופלסטי.

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
077-2311113 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות הלכה וגדלה ההבנה בעולם הרפואה שהחלמה פיזית והחלמה נפשית כרוכות זו בזו וקשורות קשר הדוק. הדבר נכון לגבי כל מחלה, בפרט כאשר מדובר בהחלמה ממחלה כמו סרטן, ובמיוחד בסרטן השד, שמביא עמו התמודדות לא פשוטה עם השלכות נפשיות הקשורות לנשיות, דימוי גוף ועוד.

מתוך הבנה זו, בשנים האחרונות כל ניתוח כריתה מלאה כולל בתוכו גם ניתוח לשחזור מיידי של השד. אבל רוב הנשים המתמודדות עם סרטן השד עוברות כריתה חלקית ולא מלאה. בניתוחים של כריתה חלקית, שחזור השד לא נעשה אוטומטית עם ניתוח הכריתה, אלא לרוב נעשית הכריתה לחוד וזמן מה אחריה נעשה השחזור.

נשים רבות כלל לא מודעות לאפשרות לבצע שחזור אונקופלסטי – ניתוח בו שחזור השד מתבצע באותו ניתוח בו נעשית הכריתה החלקית.

תכנון הניתוח נעשה במשותף על ידי כירורג השד והפלסטיקאי. צילום: שאטרסטוק

מה זה שחזור אונקופלסטי?

שחזור אונקופלסטי הוא ניתוח לשחזור מיידי של שד העובר כריתה חלקית. המיוחד בניתוח השחזור האונקופלסטי הוא שתכנון הניתוח נעשה במשותף על ידי כירורג השד והפלסטיקאי. המטרה של השחזור האונקופלסטי היא למנוע עיוות עתידי של השד, מה שקורה במקרים רבים של כריתה חלקית כשלא נעשה שחזור מיידי.

כאשר מתבצעת כריתה חלקית להוצאת גידול סרטני מהשד, תמיד אחריה ישנו שלב של הקרנות על מנת להגדיל את הסיכויים שהסרטן לא יחזור. אם יתבצע שחזור מאוחר של השד הוא תמיד יהיה פחות מוצלח משחזור מיידי כיוון שרקמת השד לאחר שעברה הקרנות היא נוקשה יותר, אספקת הדם שלה פחות טובה, ויותר קשה לעצב את השד לאחר שעבר הקרנות. לפעמים אחרי כריתה חלקית ישנו ממש עיוות בצורת השד, ולא תמיד ניתן לתקן את העיוות לאחר ההקרנות. אישה שמחלימה מסרטן השד ונאלצת להתמודד עם עיוות בשד עלולה לחוות קשיים נפשיים גדולים מאוד.

בשחזור אונקופלסטי הכירורג והכירורג הפלסטי עובדים ביחד להוציא את הגידול בשד והתכנון נעשה על ידי הכירורג הפלסטי אז התוצאה הסופית הרבה יותר טובה. לפעמים התוצאה אפילו טובה יותר ממצבו ההתחלתי של השד, לדוגמא אישה עם שד שהוא קצת צנוח או גדול יכולה לצאת מניתוח כזה עם שד מעוצב כאילו עברה ניתוח קוסמטי של השד ש"על הדרך" גם הוציא ממנו את הגידול הסרטני.

המטרה לאחר ניתוח כריתה חלקית היא שהאישה תוכל להגיע להתאוששות מהירה ככל האפשר, כי לאחריו רוב הנשים יצטרכו טיפולים משלימים – ביולוגיים או כימותרפיים או הקרנות. בשחזור אונקופלסטי ישנם פחות סיבוכים והתאוששות מהירה יותר כך שהאישה יכולה לחזור לטיפולים במהירות.

האם שחזור אונקופלסטי מתאים לכל אישה שעומדת לעבור כריתה חלקית של השד?

כשיש שד גדול וגידול קטן, ברוב המקרים גם אם הכירורג יבצע את הניתוח בעצמו בלי המנתח הפלסטי לא תהיה בעיה גדולה בתוצאה הסופית. אבל כאשר היחסים משתנים או כשלאישה יש צורת שד מאוד מיוחדת, החלק של האונקופלסטיקה נהיה חשוב יותר כיוון שהסיכוי לעיוותים הוא גדול הרבה יותר.

ישנם גם מצבים בהם לא ניתן לבצע שחזור אונקופלסטי בגלל מבנה השד, מבנה הגידול או שניהם, אבל זה המיעוט הקטן של המקרים.

היוזמת של השחזור האונקופלסטי צריכה להיות האישה?

מבחינת הכירורג שמעוניין להוציא את הגידול, ההסתכלות על מראה השד היא לא התחום שלו. אותו מעניינת התוצאה של הוצאת הסרטן מהשד של המטופלת. המודעות בעולם הרפואה לחשיבות של שחזור מיידי גם בכריתה חלקית אמנם הולכת וגדלה, אך עדיין לא כל הכירורגים יציינו בפני מטופלת העומדת לקראת כריתה חלקית את האפשרות לערב פלסטיקאי בניתוח.

המודעות לנושא חייבת להתחיל מהמטופלות עצמן. אישה שעברה כריתה חלקית גדולה ויש לה דפורמציה אחרי הקרנות, תצטרך שחזור הרבה יותר מורכב שאף פעם לא יגיע לאותה רמה של איכות כמו שחזור מיידי שייעשה בניתוח הכריתה עצמו. גם אם מדובר בגוש קטן של סנטימטר או שניים – ברוב המקרים האישה תפיק תועלת משיתוף של פלסטיקאי.

הנשים הן אלו שצריכות לדרוש את זה מהכירורג שלהן, לדעת שגם חברות הביטוח מתחילות להכיר בצורך הזה, ומדובר בניתוח מוכר שנחשב לחלק מסל הבריאות, ונעשה בכל המסגרות, בבתי החולים וברפואה הפרטית, והמשמעות שלו לגבי ההחלמה של המטופלת חשובה ביותר.

כיצד מתבצע השחזור האונקופלסטי?

בניתוח שנעשה על ידי כירורג בלבד הוא יעשה ברוב המקרים חתך מעל המיקום של הגידול בשד ופשוט יוציא אותו ובזה זה ייגמר. בשחזור אונקופלסטי אופן ביצוע הניתוח תלוי קודם כל במבנה ובגודל של השד המנותח ובמיקום הגידול שצריך להוציא. בהתאם לנתונים אלו ייקבע המהלך המדויק של הניתוח. למעשה, תכנון של שחזור אונקופלסטי דומה לתכנון ניתוח של הקטנת או הרמת שדיים. הפלסטיקאי מצייר על השד לפני הניתוח ועל פי החתכים שהוא מצייר תיעשה כריתת הגידול. בהמשך יזיז הפלסטיקאי את הפטמה למקום בו היא צריכה להיות וישתמש ברקמה שמגיעה איתה על מנת לסגור את החלל החסר שנוצר בעקבות כריתת הגידול.

השחזור האונקופלסטי מוסיף כשעה לניתוח הכריתה, תלוי מה בדיוק הוא כולל. ישנם שחזורים בהם באותו זמן גם מתאימים את השד השני על מנת שלא יהיה הבדל בולט לעין ביניהם.

ברוב המקרים הפלסטיקאי משתמש בעודפי הרקמה הנותרים בשד על מנת למלא את החלל של הרקמה שהוסרה, אבל אם לא נשאר מספיק נפח בשד לאחר כריתת הגידול, ייעשה שימוש בשתלי סיליקון.

ניתוח נוסף של כריתה מלאה. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיכונים האפשריים בניתוח?

בכל ניתוח של כריתה חלקית קיים סיכון שהכירורג לא הצליח להוציא את כל הגידול, ואז יש ללכת לניתוח נוסף של כריתה מלאה, להוציא את הרקמה כולה ולבצע שחזור מלא של השד. סיבוכים אחרים דומים לסיבוכים של כל ניתוח שד קוסמטי, וכוללים דימום או זיהום אך הם נדירים מאוד – פחות מ-5%. בכריתה מלאה, למשל, הסיכוי לזיהום יכול להגיע ל-15 עד 20 אחוזים, ולכן ברוב המקרים ההעדפה תהיה קודם כל לנסות כריתה חלקית.

מה כולל תהליך ההתאוששות וההחלמה של המטופלת?

השחזור האונקופלסטי הוא ניתוח מורכב מאוד טכנית אבל קל יחסית עבור המטופלת. ההתאוששות היא כמו מניתוח קוסמטי של שד, בדרך כלל על בסיס אשפוז יום והמטופלת משוחררת הביתה אחרי מספר שעות או לאחר יום.

לאחר הניתוח תצטרך האישה ללבוש חזייה כירורגית שתותאם מראש למידת החזה הצפויה לאחר הניתוח. בדרך כלל לאחר כמה ימי מנוחה בבית ניתן לחזור לעבודה משרדית למשל, וחזרה לפעילות מלאה, כולל ספורט, ים או בריכה, תהיה בדרך כלל אחרי שבועיים – שלושה.

לסיכום: אם את עומדת לעבור כריתה חלקית של השד, חשוב שתדרשי מהכירורג לערב בתהליך פלסטיקאי על מנת לבדוק את האפשרות לביצוע שחזור אונקופלסטי. שחזור אונקופלסטי הוא ניתוח לשחזור השד שנעשה בשיתוף פעולה של הכירורג והפלסטיקאי, חוסך ממך את הצורך בשני ניתוחים נפרדים ומבטיח שתצאי מהניתוח עם שדיים יפים ללא עיוותים, עם התאוששות מהירה וסיכויים הרבה יותר קטנים לסיבוכים.

ד"ר דין עד-אל הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, מנהל את המחלקה לכירורגיה פלסטית ואת יחידת הכוויות במרכז הרפואי רבין, הכולל את בתי החולים בלינסון, השרון ומרכז שניידר לרפואת ילדים.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום