לילה ללא נחירות: חלום או מציאות?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נוחרים בקולי קולות? לא מדובר רק במטרד אסתטי או בטריגר למשברים בזוגיות. חשוב לדעת: נחירות עלולות להעיד על חסימת אוויר במהלך השינה, העלולה להסתיים בסיבוכים רפואיים קשים. יש מגוון פתרונות ביתיים ויצירתיים, שאינם מחייבים ניתוח. צרכנות רפואית

מאת: מד שופ
מומחה להפרעות שינה
077-2313247 (מספר מקשר)

יותר מ-50% מהאוכלוסייה מעל גיל 40 (60% גברים ו-40% נשים) סובלים מנחירות בדרגות שונות - מדי פעם או באופן כרוני. מעבר לפגיעה באיכות החיים, עלולות הנחירות להעיד על בעיות בריאותיות חמורות. לכן, חשוב לאבחן את הבעיות ולטפל בהן.

מהם הגורמים לנחירות?

נחירות הן צלילים צורמים שבוקעים ממערות האף או מדרכי הנשימה התחתונות - לרוב בזמן הכנסת האוויר (שאיפה); אך לעיתים גם בעת הוצאת האוויר (נשיפה). הנחירות נגרמות בשל חסימה במעבר האוויר, או בשל היצרות של נתיבי האוויר והנשימה במערות האף, הלוע והגרון בזמן השינה. ההיצרות של נתיבי האוויר עלולה להיגרם כתוצאה מסיבות פיזיות שונות, כגון: ענבל ארוך, חך רפוי, חסימה או גודש באף, ליחה בדרכי הנשימה העליונות, שקדים מוגדלים, לשון גדולה, צוואר קצר ומעובה ו/או רקמות רופפות באזור בית הבליעה וקנה הנשימה. חסימת האוויר מובילה למחסור בריכוז החמצן במוח, שבעקבותיו נאלץ הנוחר לקחת שאיפה גדולה של אוויר; ומכיוון שהמעבר צר, האוויר הנכנס משמיע את קול הנחירה (בדומה לנשיפה בחלילית).

נהוג לסווג את חומרת הנחירות באמצעות הדרגות הבאות: דרגה קלה, בינונית או חמורה, בהתאם לרמת הרעש שנשמע:

  • דרגה קלה - מתחת ל-40 דציבלים.
  • דרגה בינונית - בין 55-45 דציבלים.
  • דרגה חמורה - מעל 55 דציבלים (מדמה רעש של מסור בנגריה, בעת פעילות מאומצת).

הנחירות פוגעות בעיקר באיכות החיים של הנוחר ושל בני ביתו. צילום: שאטרסטוק

האם הנחירות מזיקות לבריאות? 

באופן כללי, ניתן לומר כי הנחירות עצמן אינן מסוכנות, אלא פוגעות בעיקר באיכות החיים של הנוחר ושל בני ביתו. יחד עם זאת, הנחירות מהוות תמרור אזהרה לבעיות בריאותיות חמורות, העלולות לסכן חיים:

דום נשימה בשינה: נחירות הן אחד מהתסמינים המובהקים לתופעת דום נשימה בשינה, שעלולה לסכן את בריאות הנוחר. דום נשימה במהלך השינה עלול לגרום ליתר לחץ דם, להוריד את אחוז החמצן בדם ולהעלות את מספר פעימות הלב

פגיעה באיכות השינה: הנחירות גורמות ליקיצות מרובות במהלך השינה, מה שפוגע משמעותית באיכות השינה ומוביל לתחושת עייפות כרונית במהלך היום. למעלה משני שליש מהמבוגרים מתלוננים על בעיות שינה שגורמות להם לעייפות, נטייה לנמנום, מחלות ואף סכנת חיים. נזקים נוספים שעלולים להיגרם, כתוצאה מהפגיעה בשינה: עצבנות, דיכאון, עייפות וחוסר ריכוז.

פגיעה באיכות החיים של בני הבית: מעבר להפרעה באיכות השינה ובאיכות החיים של הנוחר, הנחירות פוגעות גם באיכות השינה של בני הזוג ובני המשפחה באופן כללי, שמתעוררים בעצמם כתוצאה מרעש הנחירות המציק.

כיצד מתבצע אבחון בעיית הנחירות?

כדי לאבחן את חומרת הבעיה ואת הגורם לה, נדרשת בדיקה של רופא אף-אוזן-גרון או של רופא ריאות, שיערוך בשלב הראשון תשאול ובדיקה פיזית. לעתים, מפנה הרופא את הנוחר למעבדת שינה, כדי לשלול את החשש שהנחירות מלוות בדום נשימה בשינה. במעבדת השינה, נבדקים מספר פרמטרים: התנהגות הנוחר במהלך השינה, תנועות הגוף שלו, לחץ הדם, אחוז החמצן בדם ופעילות גלי המוח. כיום, קיימות גם בדיקות שינה שניתן לבצע בבית, באמצעות מד ריווי החמצן בדם (מד רסטורציה) את אחוז החמצן בדם ואת מספר פעימות הלב לדקה מספר הפסקות נשימה לשעה ועוצמת הנחירות ותנועת הגוף  במהלך השינה.

 

כיצד ניתן למנוע נחירות?

ניתן למנוע את הנחירות באמצעים התנהגותיים, כגון: שינוי תנוחת השינה של הנוחר; ובנוסף, באמצעות מוצרים רפואיים שנבדקו והוכחו כיעילים להפסקת הנחירות.

דוגמאות לאמצעי מניעת נחירות התנהגותיים:

  • הימנעות משינה על הגב והעדפת שינה על הצד.
  • שימוש בכרית אנטומית להגבהת הצוואר, שתסייע לנתיבי האוויר והנשימה להיפתח ותקל על הנשימה.
  • ירידה במשקל (לסובלים מהשמנת יתר).

הזרמת אוויר בלחץ. צילום: שאטרסטוק

דוגמאות לאמצעי מניעת נחירות רפואיים:

קיימים כיום מגוון אמצעים ומכשירים, שיעילותם הוכחה בהפסקת נחירות.

בין האמצעים:

איירמקס (מרחיב נחיריים הולנדי): מרחיב הנחיריים איירמקס הוא הפיתוח המתקדם ביותר, לפתרון בעיית הנחירות, שנובעת כתוצאה מהיצרות של הנחיריים או כתוצאה מגודש באף. ממקמים את האיירמקס בחלק הצר ביותר של פנים הנחיריים ובכך גורמים להרחבתם ומאפשרים כניסת כמות גדולה יותר של אוויר בכל שאיפה.

בנוסף לשיפור המשמעותי באיכות הנשימה, מסייעה האיירמקס גם למזעור בעיות נוספות:

  • מפחית את הנחירות שנובעות מהאף, מפחית את גודש האף כתוצאה מהתקררות או אלרגיה ומפחית או מפסיק את הצורך בטיפות אף.
  • משפר את הנשימה לסובלים ממחיצה עקומה (סטיית מחיצה), בזמן הריון ו/או בזמן טיסה.
  • מסייע לנשימה של אנשים מבוגרים הסובלים מקריסה של שסתום האף.
  • משפר את השאיפה והנשיפה דרך האף במהלך מאמץ או במהלך אימון גופני.

רצועת סנטר: רצועת הסנטר יעילה בעיקר לאנשים שישנים עם פה פתוח. רצועת הסנטר מונעת מזרימת האוויר "לברוח" דרך הפה, בתנאי שהנשימה דרך האף תקינה ואינה חסומה עקב גודש או מחיצה עקומה. לכן, מומלץ להשתמש עם רצועת סנטר בשילוב עם מרחיב נחיריים איירמקס. רצועת סנטר מסייעת להחזיק את הלסת התחתונה במקומה (משאירה את הפה סגור). בכך, מפחיתה רצועת הסנטר את הסיכון לצניחה של הרקמות והלשון ומסייעת למנוע את חסימת דרכי הנשימה.

התקן דנטלי: ההתקן הדנטלי של חברת "מדיפדיה" מפסיק את הנחירות שנגרמות כתוצאה מרפיסות של רקמות רכות בנתיב האוויר, בחלק האחורי של הגרון התחתון. בזמן השינה, שרירי הלשון רפויים. כך, לעיתים קרובות, הלשון צונחת לחלק האחורי של הגרון וחוסמת את נתיב האוויר. כתוצאה מכך, יוצרות השאיפות והנשיפות רטט של הרקמות הרכות באזור הצר של נתיב האוויר - והוא זה שגורם לצליל הנחירות. התקן הדנטלי "מתלבש" על השיניים העליונות והתחתונות, באופן שגורם להזזה עדינה של הלסת התחתונה קדימה ולפתיחה קלה של הפה. היות שהלשון מחוברת ללסת התחתונה, גם הלשון מוזזת קדימה. בכך, נוצרת הרחבה של דרכי האוויר, באזור בסיס הלשון והלוע. ההתקן הדנטלי של חברת מדיפדיה מסיט בעדינות את הלסת התחתונה ואת הלשון קדימה, מותח את החך הרך - וכך מרחיב את נתיב האוויר, מאפשר מעבר אוויר בצורה קלה יותר ומפחית את הרטט של הרקמות הרכות בגרון האחורי. החולה מרכיב את ההתקן המתכוונן לפני השינה ומסיר אותו בבוקר, כך שההתקן נמצא בפיו במהלך כל שעות השינה.

נזופיור (שטיפת אף): נחירות עלולות להיגרם בשל גודש באף וליחה מרובה במערות האף ובדרכי הנשימה העליונות. הפתרון לגודש אף ולפתיחת נתיבי האוויר העליונים במערות האף, הוא שטיפה של מערות האף בתמיסת מלח וסודה לשתייה של חברת "מדיפדיה". שטיפת האף יעילה לכל מי שסובל מנזלת, גודש, דלקת בסינוסים, בעיות אוזניים, אסטמה, תסמיני אלרגיה ונחירות. שטיפה יומיומית בתמיסת המלחים של "מדיפדיה", מעניקה לחות ומרעננת את מערות האף ודרכי הנשימה העליונות, מחטאת את רירית האף מזיהומים ומאלרגנים, מייבשת את הליחה, מנקזת את הנזלת החוצה ומנקה את האף.


לשונית (מייצב לשון): אם הסיבה לנחירות היא צניחת הלשון לאחור במהלך השינה, שגורמת לחסימת האוויר, הפתרון לבעיית הנחירות הוא מייצב לשון מיוחד מסיליקון של חברת "מדיפדיה", הנקרא "לשונית". המוצר פשוט ונוח לשימוש, מאושר לשימוש על ידי ה- FDAהאמריקאי וה- CEבאירופה המערבית, קנדה, אירופה, יפן, אוסטרליה וניו זילנד. המוצר מוכר כאביזר רפואי לטיפול במניעת נחירות ולטיפול בדום נשימה בשינה ומומלץ על ידי רופאי שיניים, רופאי אף אוזן גרון ורופאי משפחה.

מהם הטיפולים הנפוצים להפסקת דום נשימה חסימתי בשינה?

הטיפול השמרני והיעיל ביותר (ללא ניתוח) הוא מכשיר סיפאפ ומסכה (Continuous Positive Airway - CPAP Pressure ), שפעולתו מתבססת על הזרמת אוויר בלחץ, דרך צינור שמחובר למסכה במשך כל הלילה. המכשיר מונע את חסימת נתיבי האוויר במהלך השינה ובכך מונע את תסמונת דום נשימה בשינה, כל עוד משתמשים במכשיר. כיום, זהו האמצעי היעיל ביותר לפתרון דום נשימה בשינה. ניתן לקבל החזרים מכל קופות החולים, עבור רכישת המכשיר והאביזרים, גם ללא ביטוח משלים (גובה ההחזר משתנה בין הקופות).

לסיכום: נחירות אינן רק מטרד אסתטי, אלא עלולות לגרום בעיות רפואיות קשות. מומלץ לטפל בבעיה, בעזרת אחד האמצעים (או יותר) שתוארו בהרחבה במאמר זה.

שלמה ברגר הוא מנכ״ל חברת מדיפדיה בע"מ.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום