הרדמה ממוחשבת: טיפול שיניים ידידותי יותר

(26)
לדרג
תוכן מקודם

השן כואבת, אבל אתם נמנעים מביקור אצל רופא השיניים - בגלל הפחד מ"המזרק המאיים" בפתיחת הטיפול? אין זה משנה אם אתם ילדים או מבוגרים - אתם לא לבד! יש לנו חדשות טובות בשבילכם: הרדמה ממוחשבת תסייע לכם להתגבר על הפחד

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה)
077-2313215 (מספר מקשר)

רבים מאתנו מרגישים ש"משהו לא טוב" מתחולל בתוך הפה, אבל בכל זאת מתחמקים כמו מאש - מהביקור אצל רופא שיניים...

כך, בין אם מדובר בדלקת חניכיים שהולכת ומחריפה, שן בינה שאינה מצליחה לבקוע או רגישות בכל פעם ששותים משקאות קרים או חמים - הפחד מהכאב הכרוך בטיפול נראה חמור יותר מהבעיה הרפואית עצמה.

במקרים אלה ובמקרים נוספים, הזנחה של הבעיה הרפואית עלולה במידה רבה רק להחמיר את המצב ולהצריך בעתיד טיפולים כואבים ומורכבים הרבה יותר.

מה גורם לפחד מרופאי שיניים?

אחד הגורמים המרכזיים לפחד מרופאי שיניים נובע מהמפגש הבלתי נמנע עם המזרק וחומר ההרדמה לפני הטיפול. הפחד מתחיל ברוב המקרים בילדות - ואם לא מתמודדים כראוי עם הפחד ומתגברים עליו, הפחד עלול להמשיך להתעצם גם לאורך כל החיים הבוגרים.

מניסיוננו במרפאה, הדרך הטובה ביותר להרגיע מטופלים ולהפיג את החשש היא להסביר בסבלנות את מה שאנחנו מתכוונים לבצע – ולהקפיד על סביבה רגועה ואוהדת במרפאה.

החדשות הטובות הן שכיום יש דרך חדשה ויעילה להתגבר על הפחד. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת להרדמה ממוחשבת, ש"חוסכת" את הכאב והופכת את כל התהליך לנעים, יעיל ומדויק יותר.

טיפולים מורכבים יותר, ללא חשש וללא צורך בהרדמה. צילום: שאטרסטוק

מהי הרדמה ממוחשבת? כיצד היא מתבצעת?

לפני מספר שנים נכנס לשימוש במרפאות שיניים מכשיר הנקרא Wand, המאפשר להרדים את המטופל בצורה שתחסוך במידה ניכרת את הכאב מהטיפול. הודות ליעילות הרבה של המכשיר, הוא נחשב כיום מבוקש ביותר בקרב רופאי שיניים. מרפאות רבות כבר עושות  שימוש ב- Wand בכל הטיפולים המצריכים הרדמה, לרבות: סתימות, עקירות, טיפולי שורש, ניתוחי חניכיים ושתלים.

הכאב מזריקת ההרדמה נובע מהלחץ שמופעל בעקבות הזרקה מהירה או בלתי אחידה של החומר. בהרדמה ממוחשבת, המחט מחוברת למחשב ששולט בכמות ההזרקה ומפזר את החומר בצורה איטית ומבוקרת. כך, התהליך אמנם מתארך משניות בודדות - לדקה עד דקה וחצי במקרים מסוימים, אך בגלל הפיזור המדויק של החומר, המטופל כלל אינו מרגיש כאב.

טכנולוגיית Wand גם חוסכת בכמויות של חומר ההרדמה המוזרק ובכך מאפשרת התאוששות מהירה יותר מהטיפול. כלומר: אם בעבר נדרשו שלוש שעות - ארבע שעות, עד שהאזור המורדם "יתעורר" והתחושה תחזור לאזור המורדם, הרי שכעת ההתעוררות עשויה להתרחש תוך כחצי שעה במקרים מסוימים. גם המכשיר עצמו נראה מאוד ידידותי: המטופל אינו רואה את המחט, אלא מכשיר דמוי עט, שמחובר בצינורית למחשב, הנמצא מאחורי המטופל ושולט לחלוטין בתהליך.

המכשיר התקבל באהדה גם בקרב מטופלים, שחששו מאוד מזריקת ההרדמה. כיום, מטופלים אלה יכולים לבצע גם טיפולים מורכבים יותר, ללא חשש וללא צורך בהרדמה מלאה הדורשת התאוששות ארוכה יותר ומשפיעה על תהליכים רבים בגוף.

טכניקות פסיכולוגיות להרגעת ילדים לפני הטיפול הרפואי. צילום: שאטרסטוק

איך ילדים מגיבים לטיפול?

חשוב להבין כי אף אחד לא נולד עם פחד מרופאי שיניים. פחד כזה בקרב ילדים נובע במקרים רבים מחרדה של הורים שלא טיפלו בה ו"העבירו" אותה לדור הבא, מבלי שהתכוונו לכך. בדרך כלל, הורים או ילדים שחוו תחושות שליליות בעת הביקור אצל רופא השיניים או ששמעו סיפורים מפחידים על כך - יעצימו את הפחד בזיכרון, ככל שיחלפו השנים.

לעיתים, גם אם הילד כבר אינו מפחד מהזריקה, ההורה עלול להצית את החשש - אפילו אם הכוונה של ההורה טובה. אנחנו רואים לפעמים שגם כאשר אנחנו מצליחים להרגיע את הילד - ההורה מגיע אליו רגע לפני הטיפול ולוחש לו "אל תדאג, זה לא יכאב". עצם אמירת המילה "כאב" - כבר גורמת לילד להתחיל לחשוש...

כיום, יש המון טכניקות פסיכולוגיות להרגעת ילדים לפני הטיפול הרפואי. אחת הטכניקות הבולטות נקראת: Tell, Show, Do - אנחנו מתחילים בלהסביר לילדים את מה שאנחנו מתכוונים לעשות בצורה מופשטת, תוך שימוש במילים חיוביות והדגמה על מודל, כדי שיוכלו להבין את התהליך ובכך להשיג עוד תחושת שליטה על מה שיתרחש במהלכו.

רק לבסוף, אנחנו נבצע בעדינות את הפעולה. בטיפול בילדים חשוב להחליף את הטרמינולוגיה. כך, לדוגמה, במקום להשתמש במילה "הרדמה" - נגיד שאנחנו "שולחים את השן לישון".

כחלק מהניסיון ליצור חוויה חיובית יותר לילדים, ההרדמה הממוחשבת היא כלי מתקדם ואפקטיבי, שתורם רבות להפגת הפחד מזריקת ההרדמה. בעבר, הנוהל בחלק מהמרפאות היה לבצע חלק מטיפולי השיניים לילדים בהרדמה כללית או בטשטוש, כדי שלא להתמודד עם הפחד מהזריקה. כיום, ניתן להפוך את החוויה כולה לטובה יותר, באמצעות הפיזור האיטי והממוקד של חומר ההרדמה.

לסיכום: לפני שמבצעים טיפול שיניים כלשהו חשוב לבדוק אם המרפאה עושה שימוש בטכנולוגיית Wand, כדי למנוע מהביקור אצל הרופא להיצרב בזיכרון כחוויה שלילית, שתשפיע גם על היחס העתידי של הילד כלפי רופאי שיניים. כמובן, הדברים נכונים גם בנוגע למבוגרים שחוששים מטיפול שיניים. הרדמה ממוחשבת עשויה להיות חוויה מתקנת משמעותית. מרפאה שמשקיעה בטכנולוגית ה  wand היא מרפאה שמשקיעה נטו בטובת וברווחת המטופל.

ד"ר יניב מאייר הוא מומחה למחלות חניכיים ורופא בכיר בבית החולים רמב"ם בחיפה; מנהל את המרכז לרפואת חניכיים - פריוסנטר בחיפה.

סייע בהכנת הכתבה מאור מואיגר כתב zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום