פחד ילדים מרופאי שיניים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

ילדים רבים מפחדים מרופאי שיניים - ולמען האמת, גם לא מעט מבוגרים חוששים לצאת בשן ועין... האם אפשר ליצור עבור הילדים חוויה נעימה במרפאת השיניים, שתסייע להם להפסיק לפחד? התשובה חיובית - וכל הפרטים בפנים!

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
077-2313091 (מספר מקשר)

מקורו של פחד מרופא שיניים נעוץ בדרך כלל בגיל הילדות. חוויה קשה ובלתי נעימה או שמועות וסיפורי אימה על כאבים נוראיים שעברו הסובבים אותנו, עלולים לייצר טראומה, שבמקרים רבים נשארת כל החיים. הבשורות הטובות: בגיל הילדות ניתן למנוע את היווצרות הפחד מרופאי השיניים, כבר מהחוויה הראשונית מולם.

ילדים צריכים להתחיל להגיע לרופא השיניים כבר בגיל ארבע. לרוב, ביקור ראשון אצל רופא השיניים בגיל ארבע יכלול היכרות עם הרופא והמרפאה והסברים בנוגע לצחצוח השיניים.

ביקור "ידידותי" מסוג זה עשוי להיות חוויה נעימה ואפילו כיפית, שתשפיע על היחס של הילד לביקורים אצל רופא השיניים, לאורך כל חייו.

מדוע ילדים מפחדים מרופאי שיניים?

פחד מרופא שיניים נובע בדרך כלל מחוויה לא נעימה שעבר הילד בעצמו או מהתרשמויות שהוא מקבל מהסביבה. אם הילד היה בביקור טראומטי אצל רופא השיניים, הפחד עשוי ללוות אותו לאורך כל חייו.

גם אם הילד לא היה מעולם במרפאת שיניים, הסביבה שלו עלולה לגרום לו פחד, גם אם זו לא כוונת הסביבה. הורים רבים מנסים להכין את ילדיהם לקראת הביקור הראשון אצל רופא השיניים. עצם ההכנה יוצר מתח וחשש אצל הילד.

בנוסף, חברים או אחים גדולים - המהווים גם הם חלק מהסביבה העוטפת את הילד - שביקרו כבר אצל רופא השיניים, רוצים להישמע כמו גיבורים ולהשוויץ בחוויה שעברו. כך, הם עשויים להתרברב בכאבים העזים ש"שרדו" ולגרום לילד לחשוש מפני מה שהוא עומד לעבור בעצמו, כשיגיע תורו לשבת על כסא הטיפולים.

הרופא מאפשר לילד להתייחס לכסא הטיפולים כמו אל מתקן בלונה פארק. צילום: שאטרסטוק

מהן הטכניקות בהן משתמש רופא השיניים כדי לעזור לילד לא לפחד?

החוויה של הילד אצל רופא השיניים תלויה בראש ובראשונה בתקשורת בין הרופא לבין הילד. היחס האישי והגישה המותאמת לילדים עשויים לעשות את כל ההבדל.

אחת הדרכים של הרופא לגרום לילד להרגיש בנוח ואפילו ליהנות, היא לתת לו לשחק עם המכשירים וה"מתקנים" שמציע חדר הטיפולים. הרופא מאפשר לילד להתייחס לכסא הטיפולים כמו אל מתקן בלונה פארק - שעולה ויורד, להראות לילד את המכשירים שמוציאים אוויר ומים ועוד.

אצל ילדים בוגרים יותר, יש אפשרות כי יביאו עמם אוזניות וישמעו מוזיקה שהם אוהבים או סיפור מוקלט. האוזניות מעלימות את רעש המכשירים, שגם הוא עלול להפחיד, והופכות את הטיפול לנעים יותר. כאשר הרופא רוצה לתקשר עם הילד, הוא יוריד לרגע אוזניה אחת - ויחזיר אותה לפי הצורך.

אמצעי נוסף להתמודדות עם ילד שמפחד הוא שימוש בגז צחוק. הורים רבים מעוניינים בדרך טיפול זו, אך לא תמיד הילדים מעוניינים בכך. יש למצוא את הדרך הנוחה ביותר עבורם. אם יש כוונה להגיע לטיפול שיניים ולהשתמש בגז צחוק, חשוב לזכור שהילד צריך להיות בצום לפני הטיפול, אחרת הוא עלול לסבול מבחילות והקאות.

האם יש טיפים שיכולים לעזור להורים להכין את ילדיהם לביקור אצל רופא השיניים?

ההכנה הכי טובה של הילד, לביקור אצל רופא השיניים, היא הכנה פשוטה: לא להכין אותו. מדוע? מאחר שלפעמים דווקא ההכנה מראש היא זו שמלחיצה את הילד. החשש של ההורים יוצא מבין המילים - ועובר אל הילד.

למשל: כשיש צורך בזריקה, אין צורך להכין את הילד ולספר לו על כך. ברוב המקרים, הכנה מראש לאפשרות של זריקה תכניס פחד ולחץ מיותרים. בגישה נכונה, לפעמים הילד כלל לא ירגיש שנעשתה זריקה.

הרופא יבקש מהילד לעצום את העיניים למספר שניות. צילום: שאטרסטוק

האם תיתכן זריקה בלתי מורגשת?!

כן! הרופא יבקש מהילד לעצום את העיניים למספר שניות ולפתוח אותן רק בסימן שלו. בזמן שעיניו של הילד עצומות, יעביר הרופא את המזרק מתחת לכסא, כך שלא יראה, יסיח את דעתו של הילד בזמן ביצוע הזריקה - ורק אז יגיד לו לפתוח את העיניים.

בצורה כזו, ברוב המקרים, הילד כלל לא ירגיש את הזריקה, אלא רק את התחושה הרדומה של האזור (אחרי הזריקה). רופא השיניים "יתווך" לילד במילים את התחושה הרדומה ויגרום לו להרגיש שמה שהוא חש כעת טבעי לגמרי וכי אין לו ממה לחשוש.

אם ההורה בכל זאת רוצה לומר משהו לילד לפני הביקור, כדאי להסביר שהולכים לביקורת אצל הרופא, להשתמש בדוגמא אישית - ולספר שגם אתם, ההורים, הולכים מדי פעם לביקורת ואפילו נהנים ממנה: נחים על הכיסא ונותנים לרופא לטפל בכם.

חשוב לבחור את מרפאת השיניים הנכונה ואת רופא השיניים הנכון. יש רופאי שיניים המתמחים בילדים ויודעים כיצד לגשת אליהם. גם הרופא המקצועי ביותר, אם לא יידע ליצור תקשורת נעימה עם הילד, עלול ליצור לילד חוויה טראומטית ובלתי נעימה.

כאמור, לאחר בחירה של רופא השיניים, יש לקחת את הילד לביקור ראשון כבר בגיל ארבע, להיכרות עם המרפאה ולהדרכה על צחצוח שיניים. הורים, שימו לב: לא כדאי לחכות להגעה לרופא השיניים רק במצב של כאבים או צורך בטיפול. ילד שעבר ביקור ראשון מוקדם ונעים אצל רופא השיניים, לרוב לא יושפע אפילו מסיפורי האימה של חבריו או אחיו הגדולים - ולא יפתח פחד בעקבות שמיעת הסיפורים.

לסיכום: פחד מרופאי שיניים נוצר בדרך כלל בגיל הילדות, עקב ניסיון אישי טראומטי או חוויות של אחרים, שמועברות אל הילד ישירות או בעקיפין. כדי ליצור לילד חוויה מתקנת ונעימה, שתגרום לו להגיע לרופא השיניים בשמחה, יש לבחור רופא שיניים בעל גישה מתאימה לילדים, שיידע להפוך את הביקור לחוויה נעימה. לא כדאי להכין את הילד מראש, כדי לא להבהיל אותו. חשוב במיוחד להגיע לביקור ראשון כבר בגיל ארבע, לצורך היכרות ראשונית בלבד - ולא רק כשעולה חשש לחורים בשיניים או עששת.

ד"ר לודמילה ונצובסקי היא רופאת שיניים בכירה, מנהלת מילדנט - קליניקה לרפואת שיניים והומאופתיה באשקלון. 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
מרפאת מילדנט
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום