השמנת יתר ומחלות לב: קשר קטלני

(6)
לדרג
תוכן מקודם

מתענגים על חטיפים - והכרס הולכת ותופחת? כדאי שתצאו מהר מהשאננות - לא מדובר רק בבעיה אסתטית. השמנת יתר מגבירה את הסיכון לסוכרת, עודף שומנים בדם ויתר לחץ דם: גורמי סיכון מובהקים לפיתוח מחלת לב. סקירה מיוחדת לרגל יום המודעות העולמי להשמנה

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

אי אפשר שלא לשמוע על ממדיה העצומים והמדאיגים של תופעת ההשמנה. בישראל, כמו בעולם, השמנת יתר נחשבת בעיה נפוצה מאוד. ממדי התופעה אך הולכים ותופחים.

לצד הקולות המבורכים, המבקשים לקבל גברים ונשים בכל משקל ובכל מבנה גוף, יש לזכור כי השמנת יתר מביאה עמה גם סיכונים בריאותיים, לרבות מחלות לב.

לצורך הבנה עמוקה יותר של הקשר בין השמנה לבין מחלות לב, פנינו לשני מומחים: פרופ' גיל בולוטין (כירורג לב) ופרופ' דוד גויטיין (כירורג בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר).

בעזרתם, ננסה להבין בכתבה זו מהי השפעת השמנת היתר על תפקוד הלב.

לחצים בחזה או קוצר נשימה. צילום: שאטרסטוק

מהו הקשר בין השמנה לבין מחלות לב?

"הקשר בין השמנה למחלות לב הוא קשר די ישיר", אומר פרופ' בולוטין ומרחיב: "מחלת הלב העיקרית, המושפעת מהשמנת יתר, היא מחלת לב איסכמית, הנקראת גם מחלת לב כלילית. זוהי מחלת הלב השכיחה ביותר בעולם המערבי ומהווה גורם המוות השכיח ביותר בעולם המערבי (יחד עם מחלת הסרטן). במחלת לב איסכמית, יש חסימה של כלי הדם הקורונריים, המספקים דם ללב, מה שעלול להוביל, במקרים של חסימה חלקית, ללחצים בחזה או קוצר נשימה בזמן מאמץ; ובמקרים בהם מתרחשת חסימה רצינית - להתקף לב".

"מחלת לב איסכמית", ממשיך פרופ' בולוטין, "מושפעת מחמישה גורמי סיכון עיקריים: עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם, סוכרת ונטייה גנטית. שלושה מתוך חמשת גורמי הסיכון הללו - סוכרת, לחץ דם גבוה ויתר שומנים בדם (בעיקר כולסטרול) קשורים להשמנת יתר".

"הקשר קיים גם בכיוון ההפוך", מוסיף פרופ' גויטיין: "אם במבחני מאמץ, הלב עובד קשה יותר ומתאמץ - הרי שאצל אנשים עם השמנת יתר, הלב צריך לעבוד קשה יותר, באופן קבוע. אם קיימת כבר מחלת לב, אצל אדם כבד משקל היא תהיה חמורה יותר מאשר אצל אדם במשקל תקין".

 

האם השמנת יתר משפיעה גם על האפשרות לעבור ניתוח לב?

אכן, פרופ' בולוטין מסביר כי מעבר להיותה גורם סיכון משמעותי להיווצרות מחלות לב, השמנת יתר משפיעה לרעה גם על תוצאות ההליכים הכירורגיים, שנועדו לטפל במחלות לב: "המשקל של המטופל וה-BMI של המטופל (מדד מסת הגוף, ביחס לגובה: מדד המסייע להעריך תקינות משקל או עודף משקל) - מאוד משפיעים על היכולת של המטופל לעבור בשלום ניתוח לב. מכיוון שהלב נמצא עמוק יותר ומכיוון שהרקמות פחות חזקות, הניתוח קשה יותר למנתח, מבחינה טכנית. מעבר לכך, ההתאוששות וההחלמה קשות יותר למטופל עם עודף משקל: יש סיכון גדול יותר לזיהומי ריאה ולזיהומים בפצעי הניתוח. בנוסף, יש קושי גדול הרבה יותר לרדת מהמיטה ולהיות פעיל לאחר הניתוח, דבר חשוב מאוד לאחר ניתוחי לב".

 

ככל שאדם מרזה, הוא מפחית את גורמי הסיכון שלו. צילום: שאטרסטוק

האם ירידה במשקל יכולה למנוע היווצרות של מחלות לב או אפילו לשפר מצב קיים?

"ככל שאדם מרזה, הוא מפחית את גורמי הסיכון שלו", אומר פרופ' גויטיין ומרחיב: "כך, אם יש לאדם מחלת לב, הוא עשוי לשפר או למתן את התסמינים. בנוסף, הסיכון לפתח מחלת לב או להחמיר מחלה קיימת - יהיה יותר נמוך".

"כשיורדים במשקל, הסוכרת מתאזנת, קל יותר לשלוט בלחץ הדם וברמת השומנים בדם. כך, הפחתת משקל בהחלט עשויה לשפר את המצב, לגרום למחלה לסגת או לשפר את הסיכויים, אם אכן יש צורך בניתוח לב", מסכים פרופ' בולוטין.

מכיוון שהשמנת היתר היא גם מהגורמים המשפיעים על מחלות לב; וגם גורם סיכון, בנוגע לסיכויי ההצלחה של הניתוחים - מוצאים עצמם הרופאים ב"מלכוד", כפי שמסביר פרופ' בולוטין: "יש ניתוחי לב לא דחופים. למשל: כשיש בעיה במסתמים ולא נשקפת סכנה לחייו של המטופל. במצבים כאלה, פעמים רבות, אנו ממליצים לרדת במשקל ואפילו לגשת לניתוח בריאטרי, לפני ניתוח לב. הבעיה היא שבמקרים רבים, כשכבר מגיעים לצורך בניתוח בריאטרי, מצב הלב הוא כזה שניתוח בריאטרי (בפני עצמו) - מסוכן אף הוא!".

מהצד הבריאטרי, מוסיף פרופ' גויטיין: "מצד אחד, כשמטופל עם מחלת לב מגיע לניתוח בריאטרי, הדבר משפיע על הסיכון הניתוחי; מצד שני, מחלת הלב היא אחת הסיבות לביצוע הניתוח הבריאטרי מלכתחילה".

מה מראים הנתונים בשנים האחרונות? האם באמת יש עלייה במספר הסובלים מהשמנת יתר ובהתאם לכך גם ממחלות לב?

"אנחנו רואים שיש עליה בהיארעות של מחלות לב ושל השמנה בשנים האחרונות. מדובר בתופעה קיימת, מוכרת ומדווחת. אנחנו רואים שהדברים מגיעים יחד", אומר פרופ' גויטיין ומרחיב: "אנחנו גם יודעים שילדים עם עודף משקל קיצוני יהיו כנראה עם עודף משקל גם כשיהיו גדולים. כך, הסיכוי שיפתחו בעתיד מחלות לב גבוה הרבה יותר. חד משמעית".

"השמנת יתר היא אחת הרעות החולות בעולם המודרני, מבחינה בריאותית", מוסיף פרופ' בולוטין ומספר: "אני עבדתי בארה"ב, שם הבעיה אף יותר שכיחה מאשר בישראל. עם זאת, גם בישראל יש יותר חולים, עם הזמן. כל יום, אנחנו מנתחים במחלקה שניים או שלושה חולים. כשאנחנו מציגים בבוקר חולה לניתוח, אחת השאלות הראשונות היא מה משקלו, מה ה-BMI. לפי הנתונים, אנו נתאים את הניתוח ונתכנן את האסטרטגיה הניתוחית. בהחלט, מדובר בגורם משמעותי עד כדי כך!".

לסיכום: השמנת יתר משפיעה על שלושה מתוך חמישה גורמי סיכון עיקריים למחלת לב איסכמית, מחלת הלב השכיחה ביותר בעולם המערבי. בנוסף, השמנת יתר מכבידה על פעילות הלב ומקשה אף יותר על לב חולה. קשיים נוספים עולים כשניתוח עומד על הפרק, מכיוון שהשמנת היתר מגבירה את הסיכון הניתוחי - ומקשה על מהלך הניתוח, על ההחלמה ועל ההתאוששות מניתוחים באופן כללי ומניתוחי לב במיוחד.

פרופ' דוד גויטיין הוא מומחה בכירורגיה כללית באסיא מדיקל, עם התמחות-על בכירורגיה זעיר פולשנית, בדגש על כירורגיה לטיפול בהשמנת יתר; מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בביה"ח שיבא.

פרופ' גיל בולוטין הוא מומחה בניתוחי לב וחזה באסיא מדיקל; מנהל המחלקה לניתוחי לב בביה"ח רמב"ם.

סייעה בהכנת הכתבה ענת ניסני כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום