הריון בנשים מבוגרות: סיכונים שיש לקחת בחשבון

(5)
לדרג
תוכן מקודם

התקדמות טיפולי הפוריות מאפשרת הריון ולידה בגיל מבוגר, באופן שמאפשר לדחות משמעותית את גיל ההורות. עם זאת, חשוב לגלות מודעות לסיכונים הכרוכים בהריון מאוחר

רופאת גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחית ליילוד וגינקולוגיה
077-2311070 (מספר מקשר)

בכל העולם המערבי ניכרת בעשורים האחרונים מגמת דחיית גיל הפוריות והאימהות - משיקולי קריירה ושיקולים חברתיים ו/או תרבותיים. תורמת למגמה זו גם ההתקדמות שחלה בתחום טיפולי הפריון, שבזכותם הגיל הכרונולוגי כבר אינו מהווה חסם משמעותי לפריון. נשים יכולות להרות כמעט בכל גיל. עם זאת, לצד היתרונות הרבים והמבורכים שמאפשרת הקידמה, חשוב לדעת ולקחת בחשבון שהריון בגיל מבוגר כרוך בסיכונים רבים יותר. בכך נעסוק במאמר זה.

מהו הריון בגיל מבוגר?

באופן כללי, ניתן לומר כי יכולת הפריון הטבעית של האשה תלויה במספר הביציות המיוצרות ע"י השחלות שלה. כמות הביציות המיוצרות יורדת משמעותית לאחר גיל 40. הסיבה לכך היא שמבחינה ביולוגית, לאחר גיל 40, השחלות "עובדות" פחות טוב בייצור ביציות. לכן, הריונות טבעיים מעל גיל 40 אינם שכיחים יחסית (בעיקר אם מדובר בהריון ראשון). הריונות טבעיים מעבר לגיל 45 שכיחים אף פחות.

עד לפני כעשור שמענו על מקרים מעטים בהם נשים נכנסו להריון מעל גיל 40. צילום: שאטרסטוק

מהם האמצעים המאפשרים לדחות את גיל הכניסה להריון?

תחום טיפולי הפוריות מתקדם ומתפתח כל הזמן. כך, אם עד לפני כעשור שמענו על מקרים מעטים בהם נשים נכנסו להריון מעל גיל 40 ומקרים בודדים של הריון אצל נשים מעל גיל 45 (מוגדר כהריון בגיל מבוגר) - הרי שכיום הגיל הכרונולוגי כבר אינו מהווה אינדיקציה. בינתיים, עם התקדמות טיפולי הפוריות, כבר היו נשים שהרו וילדו גם בעשור השישי והשביעי לחייהן! נכון להיום, בישראל, שיעור הלידות של נשים מעל גיל 40 ניצב על כ-3.5% מכלל הלידות.

קיימים מספר אמצעים שבאמצעותם נשים שעברו את גיל הפריון הטבעי יכולות להרות:

  • הפריה חוץ גופית (IVF) - הטיפול הסטנדרטי והשכיח ביותר, שבו "מפגישים" את הביצית עם תאי הזרע באופן יזום (בתנאי מעבדה). לאחר מכן, מחדירים את העובר אל הרחם.
  • שימוש בביציות צעירות - זהו התחום החדש והמשמעותי בטיפולי פוריות, בו עושים שימוש בביציות צעירות שהוקפאו או בתרומת ביצית לצורך ההפריה וברחם כמאכסן (בשילוב תמיכה הורמונלית מתאימה).

מהן ההשלכות של הריון בגיל מבוגר?

הריון בגיל מבוגר מורכב יותר מהריון בגיל צעיר וכרוך בסיכון גבוה משמעותית לסיבוכים שונים, כגון:

  • יתר לחץ דם בהריון (רעלת הריון) - הסיכון לרעלת הריון בכלל האוכלוסייה כ-5%; הסיכון בקרב נשים מעל גיל 45 כ-40%!
  • סוכרת הריון - הסיכון לסוכרת הריון בכלל האוכלוסייה כ-5%; הסיכון בקרב נשים מעל גיל 45 כ-30%.
  • צורך באשפוז במהלך ההריון.
  • לידה מוקדמת (מתחת לשבוע 33) - השיעור הכולל של לידות מוקדמות כ-2%; שיעור הלידות המוקדמות בקרב נשים מעל גיל 45 כ-6.8%.
  • לידה בניתוח קיסרי.
  • לידת עוברים במשקל נמוך.
  • התפתחות של עוברים שסובלים מהאטה בצמיחה התוך רחמית.

שיעור הריונות תאומים בקרב נשים מעל גיל 45 עומד על כ-17.8%. צילום: שאטרסטוק

מה יש לקחת בחשבון בנוגע להריון תאומים בגיל מבוגר?

בישראל, שיעור הריונות תאומים בכלל האוכלוסייה עומד על כ-4.5%; לעומת זאת, שיעור הריונות תאומים בקרב נשים מעל גיל 45 עומד על כ-17.8%.

השיעור הגבוה של הריונות תאומים בגיל מבוגר נובע, ברובו המכריע, כתוצאה מטיפולי פריון; אבל גם כתוצאה מכך שנשים רבות המבקשות להרות בגיל מבוגר, נוטות "להעדיף" הריון אחד עם תאומים, על פני שני הריונות נפרדים.

חשוב לדעת כי הסיכון לכל הסיבוכים שעלולים להיגרם בהריון בגיל מבוגר (בעיקר הסיכון ללידה מוקדמת, למשקל עוברים נמוך ולהפלות) - גבוה משמעותית בהריון תאומים בגיל מבוגר (גם בהשוואה להריון יחיד בגיל מבוגר; וגם בהשוואה להריון תאומים בגיל צעיר!). לכן, בגיל מבוגר מומלץ יותר הריון של עובר יחיד מאשר הריון תאומים.

האם לאור כל אלה, יש להקפיד על מעקב הריון צמוד יותר בגיל מבוגר?

הריון בגיל מבוגר מוגדר כהריון בסיכון גבוה. לכן, נדרש מעקב צמוד יותר. עם זאת, יש לזכור כי הסיכון למומים בעובר או לבעיות כרומוזומליות (כגון: תסמונת דאון) - הוא תלוי ביצית (ולא רחם). לכן, רמת הסיכון תיבדק ביחס לגיל הביצית ולא ביחס לגיל הכרונולוגי של האשה.

לסיכום: אין ספק כי תחום טיפולי הפוריות המתקדם מאפשר לנשים רבות להרות, כמעט בכל גיל. עם זאת, חשוב לזכור שהריון בגיל מבוגר כרוך ברמת סיכון גבוהה יותר לסיבוכי הריון שונים, קל וחומר אם מדובר בהריון מרובה עוברים.

פרופ' מיכל שמחן היא מנהלת מרפאות הריון בסיכון גבוה במרפאות חוץ, אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
פרופ' שמחן מיכל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום