זריקות אפידורליות לטיפול בכאבי גב תחתון

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התכופפתם להרים חבילה כבדה והגב "צורח" מכאבים? במקרים בהם מדובר בכאב אקוטי חריף, מומלץ להיעזר בזריקה אפידוראלית לשיכוך הכאב. שימו לב: אל תסתפקו בטיפול בכאב. שינוי אורח חיים יקטין את הסיכון להישנות הבעיה

רופאה לרפואת כאב ,מומחית לרפואה לשיכוך כאב
077-2312972 (מספר מקשר)

זריקות אפידורליות משמשות מרכיב עיקרי במסגרת הטיפול בכאבי גב תחתון, אך כדי למקסם את הפוטנציאל שלהן ולהביא לשיפור משמעותי, חשוב ליישם במקביל בתוכנית שיקום רב מקצועית.

מהי זריקה אפידורלית?

זריקה אפידורלית היא זריקה שבה מחדירים תרופות שונות אל תוך החלל האפידורלי בעמוד השדרה, שהוא החלל הריק (הרווח) שנמצא בין חוט השדרה ומערכת העצבים לבין תעלת החוליות שסביבו. סוג התרופות המוזרקות משתנה ומותאם באופן אישי ובהתאם לצרכים הרפואיים, לצורך ולמיקום האפידורלי האנטומי.

חשוב לדעת: התרופות שמוזרקות ליולדות במהלך הלידה שונות מאוד מהתרופות שמוזרקות לצורך טיפול בכאבי גב תחתון: בלידה מוזרקות תרופות מאלחשות כאב, בעוד לטיפול בכאבי גב מוזרקות תרופות נוגדות דלקת ממשפחת הסטרואידים.

ההחלטה על ביצוע הזריקה מבוססת בראש ובראשונה על אנמנזה ובדיקה גופנית יסודית. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לכאבי גב תחתון?

כאב בגב התחתון עלול לנבוע ממגוון סיבות ובהן בעיות בגב עצמו (עמוד השדרה, החוליות, שרירים ורקמות חיבור, פריצת דיסק) או בעיות באזורים אחרים שמקרינים לגב.

כך, לדוגמה:

  • בעיות בגב - בעיות ניווניות של הדיסק, בעיות ניווניות של המפרקים המחברים בין החוליות, לחץ על העצבים, היצרות של חלל עמוד השדרה וכו'.

  • בעיות באזורים אחרים שמקרינים לגב - בעיות במפרק הסקרו-איליאק (המפרק שמחבר בין האגן לעמוד השרה התחתון) או כאבים במפרק הירך, שנגרמים בגלל הליכה לא תקינה וגורמים לחוסר איזון בשרירי הגב.

מתי משתמשים בזריקה אפידורלית לטיפול בכאבי גב?

בזריקות אפידורליות, משתמשים לצורך טיפול והקלה על כאבי גב תחתון שמקורם בגב, שברוב המקרים מתוארים ככאב עצבי אקוטי (חריף) שמקרין לגפיים התחתונות.

זריקה אפידורלית פחות תתאים במקרים שבהם מדובר בכאב כרוני מתמשך (בעוצמה קבועה), במקרים שבהם מקור הכאב הוא בשרירי הגב הפנימיים או החיצוניים (שבהם ניתן לטפל באמצעות פיזיותרפיה או טיפול מקומי), ובמקרים שבהם מקור הבעיה הוא במפרקים (שבהם ניתן לטפל באמצעות זריקות ייעודיות ישירות למפרקים).

כיצד ניתן לאבחן באופן מדויק את כאב הגב?

מאחר שהמונח "כאבי גב תחתון" הוא מונח רחב וכללי מאוד, ההחלטה על ביצוע הזריקה מבוססת בראש ובראשונה על אנמנזה (תשאול שמטרתו להבין את ההיסטוריה הרפואית, סוג הכאב, מתי הכאב מחמיר, מה מקל על הכאב וכו') ובדיקה גופנית יסודית (שבה מאבחנים את מקור הכאב והגורם לכאב, כדי לקבוע האם זריקה אפידורלית היא הטיפול המתאים).

הבדיקה הגופנית כוללת למעשה סדרת בדיקות שהעיקריות הינן:

  • בדיקת SLR - בדיקה המדמה מתיחה של העצב הסכיאתי.
  • בדיקת מפרקים - בדיקה שבוחנת האם מקור הכאב הוא במפרקים של עמוד שדרה או במפרק הירך.
  • בדיקת תחושה - בדיקה שבוחנת את התחושה בשתי הגפיים, כדי להבין האם כבר נגרמה פגיעה עצבית.
  • בדיקת רפלקסים - של הגפיים התחתונות.

בנוסף, בוחנים את המסמכים הרפואיים, תוצאות הדמיה ו/או תוצאות MRI גב (אם יש). כך, מתקבלת תמונה כוללת שממנה ניתן להסיק האם מקור הכאב הוא אכן בגב; והאם יתאים טיפול באמצעות זריקה אפידורלית.

מהו מהלך הטיפול?

נכון להיום, נהוג לבצע את הזריקה בהרדמה מקומית, תחת שיקוף או פלואורוסקופיה (צפייה במבנים פנימיים בגוף, באמצעות העברת קרני רנטגן דרך הגוף, אל מסך פלואורסצנטי רגיש), כשהמטופל שוכב על בטנו.

במהלך החדרת המחט, חשוב מאוד לא לזוז, על אף תחושת הלחץ המורגשת באזור, ככל שמתקרבים לחלל האפידורלי. לאחר שהמחט הגיעה לחלל, מחדירים אליו את הסטרואידים האנטי דלקתיים ומוציאים את המחט.

לאחר ביצוע הפעולה, המטופל נשאר לנוח במשך כחצי שעה עד שעה, כדי לוודא שאין סיבוכים וכי מהלך ההזרקה התנהל כהלכה. מכיוון שהשפעת חומרי ההרדמה המקומית נמשכת, מומלץ לא לנהוג ב-24 השעות שלאחר ההזרקה.

במהלך החדרת המחט, חשוב מאוד לא לזוז. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיבוכים האפשריים?

מכיוון שנכנסים עם מחט לאזור סגור ורגיש, קיימת סכנה לפגיעה בכלי דם, לדימום ו/או לזיהום; וכן להתפתחות אבצס (מורסה) או המטומה, שאותן יהיה קשה לנקז, מה שעלול ליצור לחץ על חוט השדרה ולהוביל למצב קריטי, שמצריך התערבות כירורגית דחופה.

עם זאת, סיבוכים אלה נדירים מאוד. נכון להיום, כמעט שאין בספרות הרפואית דיווחים על מקרים אלה.

סיבוכים שכיחים יותר עלולים להיות פגיעה בדורה (הרקמה הקרובה ביותר לחוט השדרה, שבה נמצא הנוזל של מערכת העצבים המרכזית), שעלולה לגרום לדליפה של הנוזל; וכתוצאה מכך, לכאבי ראש. ברוב המקרים, מדובר בתופעת לוואי שחולפת מעצמה כעבור כשבוע עד עשרה ימים. קיים טיפול למקרים שבהם כאבי הראש חזקים.

מהי השפעת הזריקה?

הסטרואידים נכנסים לפעולה ימים אחדים לאחר הזריקה והשפעתם נמשכת מספר חודשים. חלק מהמטופלים יחושו הקלה מיידית בכאב (כתוצאה מההרדמה) וחלקם עלולים לחוש החמרה בכאב כעבור מספר ימים, כתוצאה מהגירוי המקומי שיוצרים הסטרואידים (תחושה זו חולפת כעבור מספר ימים).

האם יש טיפולים נוספים?

בהחלט. חשוב להבין כי זריקה אפידוראלית מומלצת ומסייעת לטיפול בכאב, אך האפקטיביות שלה תלויה בהתנהלות של המטופל לאחר מכן: פעילות גופנית מותאמת, חיזוק שרירי הגב, הימנעות מלחצים שמחמירים את הכאב, שינוי הארגונומיה במשרד; ובמידת הצורך גם המשך טיפול תרופתי, פנייה לטיפול פסיכולוגי, פיזיותרפיה וכו'.

לסיכום: כאבי גב עלולים לגרום סבל קשה. במקרים רבים מומלץ להיעזר בזריקה אפידוראלית, אך בנוסף לזריקה, חשוב לשנות אורח חיים באופן שיקטין את הסיכוי להישנות הבעיה.

ד"ר יפעת סנדלר היא מומחית בהרדמה ושיכוך כאב ומומחית בטיפול בהתמכרויות. רופאה בכירה בבית לווינשטיין ובעלת קליניקה פרטית במדיקל השרון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום